VECKOMATSEDEL

Måndag: Grekisk sallad ( veg )
Tisdag: Grillade fiskknyten med potatis
Onsdag: Färgglad falukorv i ugn
Torsdag Järpar med tomat & persilja
Fredag Lax med kräfttzatziki

IMG_1797

Du behöver till 4 portioner :
4 bitar lax
salt & dill
smör

Servera med färskpotatis

Recept kräfttzatziki:

2 1/2 dl turkisk yougurt
1 gurka
1 vitlöksklyfta
salt & peppar
finhackad dill
Kräftor ( 170 gram / burk )

Bra att ha: Kaffefilter

Gör din kräfttzatziki så här: Tvätta gurkan och dela den på längen , skrapa ut det vattninga kärnhuset och riv grovt på en tallrik. Salta och låt stå och dra sig, sedan fyller du ett dubbelt kaffefilter med gurkrivet- och kramar försiktigt ut all vätska, vänd ner i turkiska yougurten. Pressa ner en vitlök och smaka av tzatzikin med salt& peppar och dill-  Låt kräftorna rinna av, och vänd ner dem i tzatzikin.
Klart.

Stek/ grilla fisken med salt & dill
servera med god potatis & sallad & den goda tzatzikin.

* * * * * * * * *

Något gott till kaffet : Blåbärskladdkaka med vit choklad

IMG_8686 (1)

Det här behöver du: 
200 gram smör
250 gram vit choklad ( t.ex Marabous)
4 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
2 dl blåbär

Blåbärsgrädde: 
2 1/2 dl vispgrädde
2 msk florsocker
1 1/2 dl blåbär
Gör så här: 
Ställ ugnen på 175 grader.
Smält smör och choklad i en kastrull på spisen, på svag värme.

Rör ner resten av ingredienserna med slev, och vänd ner smeten i en smord och bröad rund form på cirka 24 cm. Fördela ut blåbären över smeten och tryck ner dem lite försiktigt med handen. Ställ in i mitten av ugnen i cirka 25- 27 minuter. Märker du att den får för mycket färg, lägg lite folie över under gräddningstiden. Kladdkakan ska dallra i mitten, den stannar till sig efter ett 4-5 timmar i kylskåp eller gärna över natten. Blåbärsgrädden gör du så att du mosar bären i en skål, vispar grädden fluffig i en annan och rör ihop med florsocker.

 

0
Kommentera

LÖRDAGSGODIS


Äntligen Lördag 😉

Tjingeling. 
Startade dagen med en sovmorgon som hette duga. Finns knappt något härligare än att få sova utan att bli väckt av klockan.
Frukosten åt vi på bryggan, men vädret är inte alls lika bra som igår. Så det blir inget poolhäng idag, utan det får bli en sväng över till Öland. Ta en glass och kika lite på folket.

Längtar redan till ikväll har ett avsnitt som väntar på mig ( senaste av Handmaids tales ) och så denna gigantiska godispåse.
Me like!

0
4 kommentarer

HELSTEKT LAXSIDA

Något som är lika gott på grillen som i ugnen.

Fotograf Ulrica Pousette

Du behöver:
1 bit laxsida
flingsalt
citronpeppar
finhackad röd & grön chili
1 citron i tunna skivor
rejält med hackad dill

Gör så här: 
Krydda & salta laxen, strö över hackad chili. Fördela ut skivad citron och hackad färsk dill.
Skjuts in i ugnen på 180 grader i cirka 20-30 minuter. Eller tillaga härligheten på grillen.

Serveras med couscous-sallad.

1
1 kommentar

Ensamlunch

Men hallå,

Hur kvalmigt är det inte ute idag? Sådär jobbigt & tungt åskekvavt liksom. Jag har inget emot värmen så länge solen skiner, men här är det bara molnigt. Sitter i köket och försöker jobba ikapp, alla fönster och dörrar öppna för att skapa lite korsdrag. Men svettas nog snart bort. Jaja, nog med klagande, jag åt en supergod lunch iallafall i min ensamhet. Färdiggrillad kyckling med sallad, så himla simpelt och ack så gott.
På schemat idag står det redigering av bilder. Jag ska välja ut bilder från fotograferingen av den senaste boken, sådana bilder som inte kom med i boken men som jag vill dela med er 🙂 Så jag har några tusen bilder att gå igenom, sedan ska jag försöka redigera och få lite ordning på dem. Många har frågat när boken kommer, jag har inte fått något exakt relesedatum än. Men jag tror att vi pratade om slutet av september. Längtar tills jag får hålla i boken för första gången, det är så coolt & malligt ögonblick.

Men nu måste jag sätta fart här,
ha en underbar Onsdag hörrni.

0
Kommentera

KYCKLINGGRATÄNG I UGN MED EXTRA ALLT

Kylskåpsrensning är ett bra sätt att ta till vara på maten.
Denna blev ett lyckat recept på det.

.

Det här behöver du till 4 personer :
800 gram kycklingfile
salt & peppar + torkad timjan
2 1/2 dl creme fraiche
2 1/2 dl vispgrädde
2 tsk dijonsenap
2 tsk kinesisk soja
2 msk kycklingfond
1 nypa strösocker

Toppa med knaperstekt bacon & smulad fetaost

Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader.
Lägg filéerna i en ugnssäker form salta & peppra och krydda över timjan, vispa ihop alla ingredienser till såsen och häll över filerna.
Ställ in i mitten av ugnen, i 20 minuter eller tills kycklingen är klar. Strö över knaperstekt bacon, smulad fetaost och färska örter.

Servera med ris, potatis eller en god sallad.

20
3 kommentarer

Godmorgon i stugorna


Godmorgon eller kanske god förmiddag,

En stadig frukost är bästa starten på dagen. Nu sitter jag här med min andra kopp kaffe för dagen, och jobbar i kapp lite. Blir snart hämtad, då jag och en kompis ska till Öland idag för att hjälpa till på Willedagarna. Är ni i Borgholm, kom förbi vetja. Det Är fullt med roliga aktiviteter för barnen. Hoppborgar, Ponnyridning, ansiktsmålning, artister som uppträder & så roliga clowner. Så kom titta förbi, alla pengar går oavkortat till Willefonden.
Ni kan läsa mer här. 

Nu tutar det utanför så nu måste jag kila.

På återseende.

0
3 kommentarer

IDEAL OF SWEDEN

REKLAMSAMARBETE MED IDEAL OF SWEDEN

 

Tjoho,

Hoppas ni har en härlig sommar, vart i Sverige ( eller världen ) ni nu befinner er. Vädret kanske inte blev riktigt så varmt eller soligt som många av oss hoppats. Men man kan äta massor med glass och ta svalkande dopp i havet iallafall. Det är ju bara sommar en gång om året, eller hur! Och varför skjuta upp saker till en annan gång, när man kan göra det idag!
Som att åka iväg på trevliga picknickar, fikaträffar eller bara skämma bort sig själv med en galet stor efterrätt.
Kanske inte så nyttigt, men som balsam för själen 😉
.


Och glass är något som jag ätit MYCKET i sommar. Kolla bara in de här monsterglassarna vi åt för lite sedan.
Kulglass, mjukglass, maränger, nutella, frukter, bär och sorbet – allt i en och samma skål.
Glasshimlen eller vad?

.
Och eftersom jag inte kan vara ledig hela sommaren, så har jag nästan alltid jobbet med mig. Ja eller mobilen då.
Därför är det extra kul att förnya sig bland alla snygga skal som kommer.
Kolla bara in den senaste kollektionen från Ideal Of Sweden.
.

Det är Therese Lindgrens egna kollektion.
Snygga, rosa och stilrena.
.


Detta är min favorit, och så himla snygg matchande ”Ring Mount”
Har ni inte haft en sådan här innan så kan jag varmt rekommendera, speciellt när man håller lite längre stunder i mobilen. Det blir ett extra stöd.

Med rabattkoden ”JENNYJULI” får ni nu 20 % rabatt på hela köpet hos Ideal Of Sweden
KLICKA HÄR FÖR ATT KOMMA TILL SIDAN.
.
Erbjudandet sträcker sig i 2 veckor från och med idag.
Så skynda att fynda.

0
1 kommentar

Välkommen Måndag

 

Gutenmorgen,

Lejonkungen igår var sååå bra! Gå och se den hörrni!
När vi kom hem var det fortfarande halvtaskigt väder, så vi började möblera om hemma! Och fick samtidigt ett litet städryck, trevligt när det sker. Så nu är det både ommöblerat och inga dammråttor så långt ögat kan se.
Sen ringde klockan tidigt imorse, eller det kändes mest tidigt eftersom vi har sommarlov och har varit ganska förskonade från väckarklockan. Men idag började Nomis ridläger, så behövde vara på plats i stallet i god tid. Melvin sover fortfarande, men jag och Charlie ska packa in oss i bilen och åka till Torsås en sväng och hälsa på storasyster. Dagens outfit: myskläder, rufsigt hår och gårdagens smink- är det inte härligt med semestermood så säg.

Kikar förbi er om en liten stund igen.

0
Kommentera

Västerbottenpaj med knaperstekt bacon

Flera av mina vänner har redan börjat tjuvstarta med kräftpremiären.
Själv väntar jag minst ett par veckor till. Men för er som vill ha ett gott tillbehör så kommer här en riktigt god paj.
Varsågoda.

Det här behöver du:
125 gram smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

Fyllning:
120 gram bacon (strimlat & knaperstekta)
4 dl riven västerbottenost

Äggstanning:
3 ägg
3 dl vispgrädde
salt & peppar

Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Nyp ihop pajdegen och tryck ut i en form cirka 25 cm. Nagga med en gaffel & förgrädda i 10 minuter. Öka temperaturen till 225 grader när du tar ut pajen. Fyll den med den redan frästa bacontärningarna och den rivna osten, vispa ihop äggstanning & häll över pajen.
Grädda i cirka 20-25 minuter eller tills den fått en fin färg.

2
Kommentera

VECKOMATSEDEL

Hej Söndag, 
Hoppas ni haft en riktigt fin helg. Det har vi. Vi har hängt på Öland med Daries & Tobbe, i Fredags cyklade vi iväg på en spelning i Kackelstugan. 3 mil tur & retur, jag har träningsvärk… hahha. Men det var väldigt trevligt. Sedan har Thelma och hennes kompis varit här hos hela helgen. Och nu sitter vi i bilen på väg till bio, det är regn & rusk idag så perfekt bioväder. Självklart ska vi se Lejonkungen, jag har längtat efter att denna ska släppas. Tror den är så bra, och snyftig.
Medan vi går på bio så ska ni får veckans mattips.
Varsågoda.

Måndag : Halloumibiffar med zucchini
Tisdag: Laxspett till grillen
Onsdag: Raggmunkar med bacon
Torsdag Sconespizza med tacofärs
Fredag: Laxtacos med koriander

Laxtacos, recept för 4 personer:
1 förp. ”Fish taco-krydda” ( te.x santa marias )
koriander
500 gram laxsida
olivolja

1 lime
mango
riven morot
strimlad rödlök
tortillabröd

Gör så här:
Ställ ugnen på 225 grader. Ta fram en ugnsform och tinga ner olivolja, placera ut laxsidan. Strö över nisch-tacokryddan, tillaga i ugn i 15 minuter eller tills laxen är klar. Skiva löken om riv morötterna och lägg i en skål. Fyll sedan tortillabröden med alla tillbehör. Till sist toppa med tacolaxen och en klick rysk yougurt.
Smaklig måltid. 

* * * * * * * * * * * * *

Något gott till kaffet: Blåbärswirl

IMG_7279

Jag bakade mina med en botten av havrekakor. Digestiv fungerar lika bra.

Det här behöver du till 4-5 portioner: 
100 gram te.x havrekakor
30 gram smält smör

Fyllningen: 
300 gram mascarpone
1/2 skal av riven citron
1 dl vispgrädde
1 dl creme fraiche
2 msk florsocker

Blåbärstopping: 
200 gram blåbär ( går bra med frysta )
4 msk strösocker
2 msk vaniljsocker

Gör så här:
Krossa kaksmulorna och rör ihop med smöret. Fördela ut i glas / eller portionsformar.
Vispa grädden luftig och vänd ner mascarpone, crème fraîche, florsocker, citronskal och rör ihop till en krämig härlig smet. Och lägg detta över kakbotten. Värm sedan upp blåbären i en kastrull. ( Spara några till garnering )  Låt blåbären i kastrullen sjuda upp tillsammans med socker och vaniljsocker. Mosa ihop allt med en gaffel, när de sjudit upp så silar du bort blåbärsskalen och ställer in saften/ krämen i kylskåp tills den svalnat ( så här långt kan du förbereda redan dagen innan) Precis innan servering så häller du över blåbärskrämen och toppar med blåbär.

Smaklig spis!

0
3 kommentarer