.
Forget the butterflies,
I feel the whole zoo when I am with you.
.
Tjingeling,
Hoppas ni fått en härlig start denna söndag.
Jag ville bara kika förbi er med lite tips på veckomatsedel
Måndag: Pestopasta med sparris och valnötter
Tisdag Somrig sallad med varmrökt lax & kräftor
Onsdag Kasslerstroganoff med ris
Torsdag Godaste lasagnen
Fredag Krämig biffstroganoff
Det här behöver du till 4 personer:
smör
800 gram lövbiff
4 msk tomatpure
3 dl vatten
3 msk oxfond
2 msk kinesisk soja
1 dl vispgrädde
3 dl creme fraiche
Gör så här:
Strimla lövbiffen i cm långa längder.
Hetta upp en stekpanna och fräs köttet tills det får färg. Rör ner tomatpure och fräs runt.
Vänd i vattnet och låt sjuda på svag värme i 1 1/2 – 2 timmar med lock. Nästan allt vattnen ska ångats bort.
Då vänder du i oxfond, soja grädde och crème fraîche.
Låt allt sjuda ihop servera sedan med kokt potatis och en god sallad.
* * * * * * * * *
Något gott till kaffet: Nutellabakelser med jordnötssmör
Till 6 bakelser:
6 rektangulära smördegsplattor
nutella
jordnötssmör
1 uppvispat ägg
flagad mandel
florsocker
Gör så här:
Ställ ugnen på 225 grader.

Kavla ut de tinande smördegsplattorna något.
Klicka ut en matsked nutella eller två på långsidan. Och även en klick med jordnötssmör. 
Rulla ihop dem med ”öppningen nedåt.
Pensla med uppvispat ägg och strö över flagad mandel.
Skjuts in i ugnen i 15 minuter eller tills bakelserna fått en vacker färg.

Klart att servera.
Låt dem svalna något, men servera dem ljumna
Kikar förbi med ett smarrigt kakrecept. Ingredienser som nästan alltid finns hemma i skafferiet.
Kanske vill du baka dem redan idag?
.
Cirka 20 kakor
3 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl strösocker
2 tsk bakpulver
150 g rumsvarmt smör
Garnering:
100 g mörk choklad
Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt smöret och rör samman till en deg. Forma till en rullad längd. Dela längden i cirka 20 bitar. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper och platta till dem något. Grädda dem mitt i ugnen 15-20 minuter. Smält chokladen i micron ( eller över vattenbad ). Ringla chokladen över kakorna med en liten sked.
Syrliga efterrätter är bland det godaste som finns på sommaren.
Och när jag köper glass på stan så köper jag gärna fräscha sorbeter. Nu ville jag prova att göra egen med smak av citron.
Den blev supergod! Receptet lånade jag från Jamie Olivers.
Tack!

Du behöver:
200 gram socker
2 dl vatten
2 st citroner, pressade
1 st citronskal
1 msk mascarponeost, rågad
Gör så här:
Ta fram en låg form på 20–25 cm och sätt den i frysen. Häll socker och vatten i en kastrull och koka upp. Sjud i 5 minuter tills sockerlagen är klar. Ta av från värmen och låt svalna ca 15 minuter. Tillsätt citronsaft och citronskal och därefter mascarponen. Rör om tills det är helt blandat. Smaka av. Om citronerna är mycket sura kan det behövas lite mer socker. Häll blandningen i den frysta formen och ställ tillbaka i frysen igen. Ta fram den efter ungefär 1 timme och rör om med en gaffel. Fortsätt att röra om en gång i timmen de närmaste tre timmarna, sedan är den färdig att servera.
God eftermiddag,
.
Här har jag stått i köket och bakat och lagat mat sedan sist jag uppdaterade. Vädret har ju inte varit det bästa över Kalmar idag.
Men det struntade tydligen töserna i, så medan jag har bakat här i köket så har de badat. Så där fick jag ingen hjälp med varken kakorna eller matlagningen.
.
.

Elsa & Nomi, bästisar sedan Växjö.

”Mamma, ta bilder när vi springer & hoppar i”.
Jajamän. 
Sen avslutade med värmande spabad, innan det var mat.
Jag vet inte hur det är med er andra som har bubbelkopp, använder ni era bubblor mycket? Vi gör typ aldrig det, tycker det dånar alldeles för mycket. Jag vet när vi letade efter spabad så kollade man mycket efter vilka som hade mest bubblor, så meningslöst egentligen… Haha…

Klockan närmar sig fem och jag hade behövt att åka till affären en sväng.
Orkar egentligen inte trängas i mataffären just nu , men det är väl lika bra att svida om från myskläderna och köra in till stan.
På återseende bloggisar.
Tjingeling raringar,
Hur har ni det idag? Bra hoppas jag. Här är huset fullt av barnen och deras vänner. Nomi hade en sleepover med en kompis från Växjö, hon ska stanna tills i morgon. Så härligt med sommarlov, sovmornar, sena frukostar, inga bestämda mattider, och alla kvällsbad. Men idag regnar det över Kalmar, (bilden är tagen tidigare i somras )
Så även om det inte är så bra badväder så är det iallafall härligt bakväder! Vi ska ställa oss och baka lite småkakor här idag, jag och tjejerna.
Återkommer med dem senare.

Det här behöver du :
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk bakpulver
150 gram smör
1 ägg
2 dl valfri sylt ( te.x hjortron )
Crisp:
1 1/2 dl havregryn
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader. Rör ihop de torra ingredienerna och vänd ner ägget. Tärna ner smöret och nyp ihop till en smulig deg. Tryck ut i smord form 20*30. Bred ut sylten och börja med toppingen.
Smält smöret i en kastrull på spisen, dra bort från plattan och rör ner havregryn, socker, vaniljsocker och vänd ihpå så att det blandas ordentligt. Fördela ut crispet över sylten och ställ in i nedre delen av ugnen i cirka 20 minuter.
Låt svala innan du skär upp kakan i bitar
För er som tar en paus från grillen ikväll så vill jag tipsa om denna grymma pastarätt.
Med kyckling och bacon i en krämig sås.
Det här behöver du till 4-5 personer:
1 pkt bacon
smör
700 gram kycklingefile
5 dl creme fraiche
2 msk chilisås
salt & peppar
Serveras med pasta & en krispig sallad
Gör så här:
Koka pastan enligt anvisningar på förpackning. Skär baconet i mindre bitar och fräs det knaperstekt i en stekpanna. Under tiden strimlar du kycklingen i mindre delar, och sedan fräser du den i smör tills den är genomstekt. Sänk värmen och vänd ner crème fraichen, chilisåsen & låt sjuda upp under omrörning. Låt sjuda ett par minuter och smaka av med salt & peppar.
Servera genast.
Innan det är dags att fylla på kyl och frys igen så har jag alltid en liten kylskåpstömning.
Och denna gången blev det ju en mindre festmåltid. Med spett av korv, svamp & paprika och sedan mina marinerade revben. Ni måste prova dessa.
Det här behöver du:
4 msk tomatpuré
3 msk rapsolja
1 msk vatten
5 msk flytande honung
1 tsk chilipulver
2 cm finriven ingefära
1 klyfta pressad vitlök
1 krm salt
3 msk kinesisk soja
Gör så här
Rör ihop allt och pensla över köttet.
Låt gärna dra sig i kylen någon timme innan det grillas.
Hej där,
.
I helgen var vi runt lite både i Kalmar & Borgholm. Käkade lunch, åt en och annan glass och mest bara strosat runt och kollat in folket. När man så fina sommarstäder, så är det inte synd att turista mer på hemmaplan.
Hemester med andra ord. Fina små gränder i Kalmar, som vi promenerade igenom innan vi nådde ”brunchstället”
.
Det finns några olika ställen som har Brunch eller Frunch här i Kalmar. Detta provade vi på Park Hermina, och om jag ska jämföra detta med ”Kallskänken” där jag brukar äta. Så rekommenderar jag varmt kallskänken, de kostar hälften så mycket och de har en ”riktigt” brunchmeny med bröd, yougurt, juicer, våfflor och till och med smörgåstårta. Men det beror kanske på vad man gillar.
Det var inget fel på denna tallriken, den gick ner. Men det är kanske mer en lunchbuffe i mina ögon, än en brunchbuffe.
Men vi vart mätta när vi rullade ut därifrån. Fast man sparar alltid en liten extra plats för efterrätten. Fick bli lite kulglass från glassbussen.
.
Planerna i dag är inte stora, det är varmt och kvavt ute. Så det lutar åt chill vid poolen.
Och lättar det upp lite så kör vi nog en grill till kvällen.
Hoppas ni har en riktigt fin Måndag.
Gomorron raringar,
.
Hur är läget denna måndag? Har ni kanske börjat jobba efter semestern, eller har ni en hel härlig vecka kvar?
Vilket som så är det alltid gott med fika, både hemma & på jobbet. Och något som finns gott om på denna sajten är kladdkakor. Mintiga, chokladiga, vita, med bär eller annat gott.
Här nedan kommer ett urval, och vill ni ha fler att välja på så bläddrar ni igenom hela kategorin HÄR
.

Klicka här för att komma till recept
.

Klicka här för att komma till recept
.
Pollykladdkaka, recept finns här
.
Kärlekmumskladdkaka, recept finns här.
Centerkladdis, recept finns här.