Vardagsmaten är den jag själv uppskattar stor variation på, det är nämligen den man äter oftast. Kyckling äter vi mycket & gratänger som är så smidigt. Något jag börjat köpa hem allt oftare är kotletter, vilket alla i familjen gillar. Extra smidigt när de tillagas i ugnen också. Denna middag tar max 30 minuter att laga.

Denna gången stekte jag inte kotletterna innan, utan placerade dem bara rätt ner i formen.
5- 6 kotletter
Till såsen:
2 1/2 dl grädde
2 1/2 dl creme fracihe
2 msk oxfond
1 msk krämig balsamico
salt & peppar
Serveras med potatismos:
1 kilo mjölig potatis
3 dl mjölk /grädde ( 50%50 )
25 gram smör
salt & vitpeppar
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader
Skala potatis och skär i mindre bitar, koka upp i saltat vatten. Lägg kotletterna i en ugnsfast form. Vispa ihop alla ingredienser till såsen i en kastrull på spisen, låt sjuda upp. Häll såsen över kotletterna och in i ugnen, i cirka 20-25 minuter eller tills de är klara. Beror såklart på tjockleken på kotletterna. När potatisen är mjuk, häll av vattnet & använd en potatiskross och stöt potatisen med grädd/mjölkblandningen och smör. Stöt tills det inte finns några potatisbitar kvar, tillsätt ev. mer vätska om du önskar lösare puré, smaka av med salt & vitpeppar.
Servera gärna med kokt brysselkål & lingonsylt.






















