Gillar du Mariannegodis då ska du följa receptet, vill du heller baka den med daim, dumle eller finhackad japp då byter du ut karamellerna mot just detta. Jag gjorde min cheesecake på browniebotten, och denna variant av cheesecake ska inte in frysen, utan den ska stå i kylen.
Browniebotten:
2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
1 nypa salt
80 gram smält smör
1 dl vetemjöl
Marainnefyllning
4 gelatinblad
2 ägg
300 gram philadelphiaost
1 dl creme fraiche
1 dl strösocker
20 stycken marainnekarameller
Garnering:
5 krossade marainnekarameller

Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Rör ihop samtliga ingredienser till browniebotten, de ska inte vispas. Vänd upp i en smord springform på cirka 24-25 cm. Grädda i mitten av ugnen i cirka 12-15 minuter, tills kanterna har stannat till sig. Den ska fortfarande vara rätt lös i mitten. ställ botten kallt i några timmar.

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Lägg karamellerna i dubbla fryspåsar och gå los med brödkaveln tills de bara är smulor kvar. Dela äggen gulan för sig och äggvita för sig. Rör sedan ihop gulan med socker crème fraiche & philadelphiaost. Och vispa äggvitan med elvisp till ett hårt skull, du ska kunna hålla bunken upp och ner utan att det rinner ut. Krama lätt ur vattnet ur gelatinbladen ( det ska vara några droppar vatten med att i kastrullen ) och smält dem sedan på svag värme. Vänd ihop äggvitan med smeten av äggula, och gelatinet & vänd sist ner karamellkrosset. Rör väl tills allt har blandats. Häll detta över browniebotten och låt stå kallt i kylskåp i minst 6 timmar, gärna över natten.
































