Godmorgon mina vänner, hoppas ni får en riktigt fin dag. Hittade en bild på nya klockan, som vi fyndade på Kosta Outlet för lite sedan. Tyckte om att den var antikvit & hade lite ojämn rostig målarfärg på. Vitt, grått & silver är färgerna vi har här.
Lampan är hundra år gammal typ, och kommer från Ikea, men den är fortfarande lika fin. Men jag letar efter ett snyggt sängöverkast, då i någon grå nyans. Har du några tips?
Nu dags att kila upp och starta kaffet.
Vi hörs snart igen ! Ska kika in med nytt recept då.
Här är vi tillbaka efter ett trevligt möte på skolan. Inte för att jag trodde något annat, men det går jättebra för Thelma i skolan med både studier & nya kompisar. Sedan vart det hem och laga mat, lyssna på läxor och natta barn. Nu blir det en stund framför tv:n ( hihi ) läs datorn, innan det är dags att sova. Ville tipsa om en av mina favoritkakor, en kaka med få ingredienser dessutom. Krämig nutellakladdis som kan serveras med hallon och lättvispad grädde.
Det här behöver du:
4 dl nutella
2 ägg
1 dl vetemjöl
Topping: Pistagenötter & flingsalt
Garnering nutella
Gör så här:
Ställ ugnen på 180 grader. Mät upp nutella och vispa ihop den och äggen till en slät kräm.
Och vänd ner mjölet. Häll upp i smord form eller bakpappersklädd ( gärna något mindre än 15*20 ) Strö över pistagenötter & flingsalt. Grädda den i mitten av ugnen i cirka 15-18 minuter. Ställ in i kylskåp i minst 4 timmar, ringla över lite ljummen nutella och servera.
Jag har ju ett gäng med recept att uppdatera här från helgen som gått. Kalas och allt, så mycket sötsaker blev det ju. Tårtan vi hade i helgen blev en kladdkaketårta. Denna gången med en fyllning av chokladkolakräm. Det är samma som karamelliserad mjölk, fast med chokladsmak. ( De står i bakhyllorna i välsorterade matvarubutiker. )
Detta behöver du till en form cirka 22-24 cm :
4 ägg
4 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
2 dl vetemjöl
150 gram smält smör
1 nypa med flingsalt
1/ 2 burk med karamelliserad mjölk ( choklad-smak)
Garnering : vispad grädde & mini-nonstop
Gör din chokladiga kladdkaka så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna något. Rör ihop ägg och socker, blanda de torra ingredienserna, och rör ner i smeten, rör sist ner smöret. Man vispar inte kladdkakesmet då kan det bli för mycket luft i och den kan bli torr. Smöra och bröa en rund form med avtagbara kanter. Fördela ut smeten i formen, och klicka ner den karamelliserade chokladkrämen. Ställ in i ugnen i cirka 25-30 minuter . Den ska fortfarande vara lite lös i mitten. Ta ut den från ugnen och ställ svalt i minst 4 timmar eller gärna över natten.
Vispa grädden och spritsa runt kanterna och strössla över nonstop:en.
Klar att servera. Ni ser hur krämig chokladkolakrämen blir va? 🙂
Godmorgon där, Jag hade planerat en promenix runt sjön, men det hänger regn i luften idag. Så det var betydligt trevligare att tända ljus & sätta sig framför nyhetsmorgon med dator & en kopp kaffe. Måste kika lite efter nya träningskläder också, vill gärna ha lite färgglada. Tips? Snart har jag telefonmöte, och sedan ska jag ner till posten och få iväg de nya avtalen. Lite nya recept ska uppdateras, och bildredigeras. Ja, lite så ser dagen ut, innan jag ska iväg på Thelmas utvecklingssamtal idag. Måndag = vegetariskt. Varsågoda här kommer dagens tips.
Tips på en god vegetarisk paj med babyspenat, fetaost & körsbärstomater.
Det här behöver du : 3 ark med filodeg
smör
Fyllningen:
1 ask med babyspenat
200 gram god fetaost / getost
körsbärstomater
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader.
Pensla formen med smör och lägg i ett av filodegsarken i taget, och pensla med smör emellan. Klipp bort överflödig filodeg runt kanterna. Fyll pajformen med babyspenat, smulade fetaost och lite körsbärstomater. Vispa allt till äggstanningen och häll över fyllningen. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20- 25 minuter eller tills äggstanningen stannar till sig. Ev behövs det läggas över grillfolie för att pajkanterna ej ska brännas.
Det här behöver du till 5-6 personer :
1,2 kilo putsade fläskkarre
valfria kryddor ( jag hade chili explosion )
3 1/2 dl coca cola
4 msk olivolja
1 msk kinesisk soja
1-2 tsk samal oelek
1 1/2 msk chilisås
1 msk med kalvfond koncentrerad
Gör så här:
ställ ugnen på 110 – 120 grader, putsa köttet och gnid in valfria kryddor. lägg det sedan i en kastrull som tål ugn. Blanda ihop coca cola, olivolja, soja, chilisås, sambal oelek & fond, och häll över köttet, och lägg på ett lock. Ställ in i ugnen i cirka 6-7 timmar, och skulle vätska försvinna helt kan du mäta upp lite mer vätska. Köttet ska när det är klart, dela sig lätt och bara falla isär när du skär i det så här med två gafflar. Serveras sedan i hamburgerbröd eller mjukt tortillabröd med grönsaker och en god kall sås.
Vi gjorde såsen på:
2 1/2 dl creme fraiche
1/2 msk pressad citronsaft
1/2 riven vitlöksklyfta
1 /2 msk chilisås
salt & peppar
cayennepeppar
Bara att blanda ihop och ställ kallt fram till servering.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Något gott till kaffet: Strasskakor
Det här behöver du:
100 gram rumsvarmt smör
1/2 dl florsocker
1 1/2 msk vaniljsocker
1 dl potatismjöl
1 1/4 dl vetemjöl
Garnering: choklad
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Mät up det mjuka smöret med florsocker och vaniljsocker och rör ihop. Vänd ner potatismjölet och mjölet, lite i taget tills du har en kletig smet. Fyll upp stjärnspritsen med smeten och klicka ut lagom stora strasskakor. Grädda i 10- 12 minuter, de ska vara rätt ljusa i färgen. Låt de svalna innan du sedan smälter choklad och chokladdoppar dem.
Vilken god 3-rättersmiddag vi hade här igår. Thelma lagade all mat själv, fast jag fick vara med och assistera & diska.Hon började med att bjuda på räksoppa, denna variant åt vi ofta till förrätt för 5 år sedan men sedan föll den i glömska. En förrätt som inte går att misslyckas med, den är så enkel.
Men först shoppingdagens tips- det kommer HÄR
Och nu till soppan som är busenkel och väldigt smakrik och god.
Det här behöver du till 4- 5 förrätter :
1 ask med räkost (mjukost med räksmak )
2 1/2 dl grädde
2 1/2 dl vatten
2 msk hummerfond
1 kruka hackad dill
1 kryddmått salt
ev dofta över cayannepeppar
500 gram XL räkor
Gör så här:
Börja med att skala räkorna.
Ta fram en kastrull, vänd ner räkost, grädde, vatten & fond och låt sjuda upp under omrörning.
Hacka ner dillen och smaka av med salt & cayennepeppar. Lägg de handskalade räkorna i tallrikarna/ skålarna & häll över soppan. Ju mindre räkor kokar , ju godare. De blir lätt sega annars.
Jag sorterar recepten i olika inlägg för att det ska bli lättare för er att både hitta och söka efter dem. Dessa är galet goda, där chokladen möter den salta lakritsen. Omnomnom.
Det här behöver du till 28-30 chokladbollar 200 gram smör
8 dl havregryn
3 dl florsocker
1 nypa salt
2 msk kallt kaffe
2 1/2 msk kakao
1/2 dl oboy
25-28 stycken plopp – med lakritssmak
Garnering: lakritsströssel
Gör så här: Mixa havregrynen med en mixer till mindre bitar. Vispa smör med florsocker till en jämnsmet,
rör ner salt, kaffe, kakao & oboy. Vänd ner havregrynen vispa till en slät smet och ställ kallt i 1 timme. Rulla sedan chokladbollar och tryck ut en grop i mitten för ploppen och rulla ihop till bollar. Rulla dem sedan i lakritsströssel och ställ svalt till servering.
Idag har vi bakat vi till Jacobs kalas som vi ska ha imorgon. Nomi ville hjälpa till & rullade färgglada chokladbollar, och jag provade fram en ny variant. Fast i grunden använde jag ”delicatoreceptet” som jag tidigare provat här på bloggen. Orka jag säga att detta var den godaste chokladbollen jag ätit hihi…. Tycker alltid att jag tjatar om det, men dessa var verkligen asgrymma! Sedan provade jag ännu ett smarrigt recept på chokladbollar med en twist, men det kommer i ett annat inlägg.
Ser Ni HUR-GOD-DEN-ÄR ! Varnar redan nu för att dessa är beroendeframkallande.
Det här behöver du till 20-25 chokladbollar 200 gram smör
7-8 dl havregryn
3 dl florsocker
1 nypa salt
2 msk kallt kaffe ( eller kall mjölk)
2 1/2 msk kakao
1/2 dl oboy
20-25 stycken center/plopp
Garnering: kokosflingor
Gör så här: Mixa havregrynen med en mixer till mindre bitar. Vispa smör med florsocker till en jämnsmet,
rör ner salt, kaffe, kakao & oboy. Vänd ner havregrynen vispa till en slät smet och ställ kallt i 1 timme. Rulla sedan chokladbollar och tryck ut en grop i mitten för ploppen och rulla ihop till bollar. Rulla dem sedan i kokosflingor och ställ svalt till servering.
Glöm inte att följa uppdateringarna för matbloggen på FACEBOOK Och instagram : @jennysmatblogg uppdateras varje dag med nya mat- och bakrecept.
För att söka på bloggen, klicka på de tre strecken uppe till höger och välj kategori, eller skriv in ditt sökord i sökrutan som ser ut som ett förstoringsglas.
Hej där,
Jag är alldeles strax på väg till mataffären för att handla kvällens middag. Det blir en 3-rätters som Thelma har bestämt och ska laga till oss ikväll. Jag återkommer med bilder och recept såklart. Mitt middagstips för er som tänker laga oxfile ikväll, men inte vet vad: Biff a la Rydberg med senapscreme. Det är väl ändå en underbart god gammal klassiker, som egentligen skulle fungera att göra även med fläskfile.
Det här behöver du till 4 personer: 700- 800 gram putsad oxfile
smör
10 stycken potatisar
1 gul lök
Senapscreme:
2 dl vispgrädde
1 1/2 msk fransk dijonsenap
1/2 tsk socker
1 nypa salt
Garnering:
4 äggulor
Gör så här:
Ta fram oxfilen cirka 2 timmar innan du ska börja med maten. Skala och skär potatisen i bitar och skölj den i kallt vatten för att få bort det mesta av potatisstärkelsen. Hetta upp en stekpanna med smör och vänd ner potatisen, rör om då och då. Finhacka under tiden löken och skär oxfilen i 2*2 cm bitar. Senapscremen gör du genom att vispa grädden fluffig, och rör ihop med senap, socker och salt. Låt stå kallt fram till servering.
Råstekt potatis blir lite som friterad potatis, väldigt gott
När potatisen är klar ( cirka 15-20 minuter ) ta upp och låt överskottet av smöret rinna av, innan du lägger den på serveringstallrikarna. Fräs löken glansig, och lägg upp för sig på tallrikarna. Till sist höjer du värmen och fräser oxfilen hastig runt om ett par minuter. Tänk på att inte steka allt samtidigt, köttet ska inte koka. Stek så att köttet får vacker färg, men fortfarande är rosa i mitten. Lägg upp på tallrikarna och servera med senapssås och äggula.
hoppas din torsdag har varit fin. Här har dagen varit toppen, och jag har mest bakat & provat nya kakrecept hela dagen. Äldsta sonen har ju fyllt 16 år, så vi ska ha lite släktkalas med mat & fika på lördag. Perfekt tillfälle att prova nya recept. Minismarties är väl bara så fina att baka med och så blir det lite lakrits, center & choklad!
Oftast har man några favoritkakor som man bakar när det är dags för kalas.
Vilka kakor brukar Ni oftast baka ?