Tips på mellanmål har efterfrågats på bloggen. Och att göra egen hemlagat rismellis blir både billigare, godare & nyttigare. Lillasyster Daries som är mammaledig och hemma med Milia om dagarna provar en hel del storkok, sist lagade hon detta och bjöd på. Och denna gick hem & fick högsta betyg från Melvin & Nomi också.
Perfekt sommar- & strandmellis.
Koka gärna en ordentlig bytta, så har ni smidigt mellis i flera dagar. Eller kan ni såklart halvera receptet 🙂
Det här behöver du till 15 portioner : 4 dl grötris
8 dl vatten
2 liter mjölk
4 dl vispgrädde
1 dl florsocker
3 msk vaniljsocker
Gör så här:
Koka riset med vattnet i en gryta med lock i cirka 10 minuter, eller enligt anvisningar på grötpaketet. Tillsätt mjölken och låt stå och svälla i 40-50 minuter på svag värme, rör om då & då. Ställ kastrullen kallt i ett vatten bad innan du ställer gröten kallt i kylskåp.
Vispa grädden fluffig & fast, och vänd ner florscoker & vaniljsocker. Rör sedan ner gräddblaningen i den kalla gröten och vips har du gjort en god risifrutti.
Servera med frukt, färska bär eller bara lite sylt.
Oreoglass var den första vi provsmakade idag, och jag tänkte jag ville tipsa om denna nu innan helgen. *Håller tummarna för en varm & solig helg*
Glass som du gör utan glassmaskin, och endast med 3 ingredienser. Plus i kanten för att den inte kräver särskilt mycket disk heller 🙂
Det här behöver du till denna goda Oreoglass:
1 pkt med oreo
5 dl vispgrädde
1 burk med sötad kondenserad mjölk ( ska inte kokas)
Gör så här:
Grovhacka oreokakorna, spara ett par till garnering dessa delar du på mitten sedan. Vispa grädden tills den bildar toppar och rör ihop med den kondenserade mjölken. Vänd sedan ner kaksmulorna och vänd om smeten tills allt har blandat sig.
Häll sedan upp smeten i en form och tryck sedan ner de halva oreokakorna lite snyggt där i.
Plasta sedan försiktigt och ställ in i frysen i minst 4 timmar.
Ta fram en kvart innan servering, jag tycker iallafall att det är godast när glasen är lite smält i kanterna.
Krämig & god , prova denna så ska du se att du inte kommer köpa färdig glass i sommar.
Godmorgon från ett mulet växjö.
Men igår var det desto mer sol, så man kunde sitta ute och dricka kaffe på altanen och njuta lite av värmen. För vi lyfte ut nya utebordet förra helgen, så nu vill man sitta där ute så mycket man kan. Det blev så mycket bättre än det gamla ska visa er före och efter bilder.
Vitt rejält plankbord, som vi har skissat upp det själva. En möbelsnickare har snickrat ihop det och sedan lämnade vi in det på lackering.
På bordet står rosa / vita blommor som matchar senaste numret av Damernas värld pastelliga omslag.
Det tidigare bordet köpte vi lite akut på Ikea, när vi flyttade hit. Men vi har varit trötta på det länge. Så nu var det tid för ett rejälare och vitlackat bord. Stolarna som också är från ikea får hänga med ett tag till 🙂
Nu ska jag sätta mig och svara på mail, kommentarer och sedan blir det matlagning för hela slanten idag.
Vilket väder det har varit idag, detta får gärna hålla i sig hela veckan ! Helt underbart 🙂 Trots detta har jag stått i köket hela eftermiddagen och vispat ihop glass, tre nya smaker blev det idag. Och har fortfarande flera glass-ideer kvar på lager som jag får göra nästa gång vi har gäster.
Blir glassen lika god som smeten så har jag lyckats.
Återkommer snart med recepten
Godförmiddag där ute 🙂
Hoppas din helg har varit bra, vi har haft det toppen och avslutade med ett besök på liseberg. Fördelen med att åka innan sommarlovet är att man slipper alla långa köer. Igår fanns nämligen inga köer alls alls, och barnen åkte tills de mådde illa, bokstavligt talat.
Jacob ( äldsta sonen) ville inte följa med , då han åker dit med klassen snart. Så istället fick Melvin ta med en kompis & Thelma tog med kusin Alicia.
Dagen började mulet, men efter lunch fick vi klarblå himmel & sol. Inte tokigt alls, och lika fint på Liseberg som alltid.
Fullt med blommor och vackra körsbärsträd.
Hundra karuseller senare och nästan innan stängning var alla nöjda.
Ja sen måste man ju köpa lite rosa sockervadd på vägen hem också. Melvins kompis August hade turen att vinna stjärnvinsten, en stor Marabou chokladkaka. Vilken lycka 🙂
Nu funderar vi lite och planerar för sommarens utflykter. Och vi vill gärna åka till ännu en nöjespark, hyra stuga och kanske stanna en dag eller två. Vilket ställe rekommenderar du, gärna både nöjes- och vattenpark ?
Helgerna går alltid så snabbt, redan söndag idag ju. Och vi har hoppats på bra väder idag då vi planerat en utflykt, och det ser ut att bli okej. Så nu ska vi packa ut oss i bilen, och hämta upp några av barnens kompisar innan vi åker vidare. Ni kommer kunna följa med på utflykten via insta @jennysmatblogg
Det här behöver du till 4- 5 personer :
700 gram lövbiff
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1/ 2 msk paprikapulver
6 dl vatten
3 msk fond ( kött / ox- eller kalvfond )
3 msk tomatpure
1/2 msk kinesisk soya
2 msk chilisås
1 msk dijonsenap
2 1/2 dl grädde
maizenaredning
Serveras med ris & sallad
Gör så här :
Strimla lövbiffen först på bredden och sedan smått på längden. Fin hacka löken och vitlöken.
Hetta upp en djup kastrull / panna och fräs löken / vitlöken och biffen tills de fått fin färg.Krydda med paprikapulver eller lite chilipulver om du vill ha mer smak. Rör ner tomatpure, dijonsenap , fond & soya chilisås och rör om, tillsätt vattnet och låt sjuda på svag värme i 2 timmar sedan tillsätter du grädden. Låt sjuda upp och red av med lite maizena -sjud ett par minuter och servera sedan genast.
* * * * * * * * * * * * * * *
Något gott till kaffet Lakrits- & citronbiskiver
Det här behöver du till cirka 25 biskiver :
300 gram mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita ( ett stort ägg eller två små )
Topping : 200 gram mjölkchoklad med lakritssmak tex. marabous
Gör så här : Ställ ugnen på 175 grader Riv ner mandelmassan i en bunke och rör ihop till en smet / deg med äggvitan och socker. Spritsa eller klicka ut på en plåt och grädda i mitten på ugnen i cirka 10- 18 minuter , de ska fortfarande vara lite sega i mitten. åt bottnarna svalna och rör ihop alla ingredienser till smördegen. Tänk på att smaka av smörkrämen så att du får den så sur / söt som du vill ha den. Bred ut ett toppigt eller runt lager på ”undersidan ” av biskvibotten.
Ställ svalt och smält under tiden chokladen.
Håll sedan i botten och doppa dem i chokladen , och ställ svalt så att chokladen stelnar.
Här sitter jag och knappar på datorn medan resten av familjen fortfarande sover gott. Jag har lite svårt att sova länge nu när det blir ljust så tidigt på morgonen. Men det gör inget det är rätt gott att tassa upp och förbereda frukost och dricka lite kaffe en stund innan alla andra vaknar. Idag kommer min mamma och Lalle hit och vi ska laga lite lunch ihop och fika lite. Tänkte jag skulle baka den här gamla godingen. Bärpajer funkar ju alltid, och gärna med mycket vaniljsås.
Pajen innan gräddning
Det här behöver du :
Smör
Rabarber så att det täcker pajbotten
2 dl socker
Gör så här :
Ställ ugnen på 225 grader.
Smöra forem och häll ut skivad rabarber över botten – sockra väl.
Arbeta ihop smuldegen , kallt smör, vetemjöl och socker och fördela över rabarberna.
Ställ in i ugnen och grädda i cirka 20 – 30 minuter. Tils pajen fått fin färg.
Godkväll Här har jag precis hoppat i pyjamasen och bänkat mig framför tv:n, bästa fredagen. Och vi har laddat upp med nypoppade pocorn, chips & ostbågar och nu väntar vi bara på Lets Dance. Jo jag lagade en sjuuuukt god paj igår, som jag lovade att skriva om. Och varför lagar man inte paj oftare liksom. Pajdegen gjorde jag på vetemjöl med fullkorn( ett felköp i butik som visade sig vara toppen) botten kändes frasigare & nyttigare. Sen fyllde jag den med rökt lax, färsk krispig grön sparris och en bit finhackad purjolök.
Det här behöver du: 3 dl vetemjöl
150 gram smör
2 msk kallt vatten
Fyllning:
250 gram rökt lax
sparris (bit av stjälkarna som ”blir över” )
10 cm purjolök
Äggstanning
3 ägg
3 dl grädde
1 kruka finhackad dill
salt & peppar ( var sparsamma då laxen är salt i sig )
Topping: 6 gröna sparris & 1 1/2 dl riven ost
Gör så här:
Ställ ugnen på 225 grader. Nyp ihop pajdegen och tryck ut i en ugnssäkerform på cirka 24 cm.
Nagga lätt med gaffel och förgrädda i 10 minuter.
Under tiden stimlar du purjolök och hackar ner det av sparrisstjälkarna som inte går åt vi garnering. Fräs upp detta i en stekpanna med olivolja så att sparrien mjuknar något. Skär sedan laxen i tunna strimlor och blanda ihop med lök- & sparrisen. Fördela ut i pajdegen och placera ut sparrisen.
Vispa ihop alla ingredienser till äggstanningen, jag vispade för hand. Och fördela ut över pajen, riv sedan osten över och gratinera i 25- 30 minuter eller tills pajen är klar.
Hej där ute, Sol blandat med regn verkar sammanfatta denna fredag. Nu håller vi tummarna för enbart sol på söndag åtminstone, då vi planerat en dagsutflykt hela familjen. Ja, och ursäkta min frånvaron här idag, men jag har suttit i möte hela förmiddagen. Och är bara hemma nu ett par timmar för att kasta i mig en lunch & sedan fortsätta sitta i möten resten av min eftermiddag.
Fredagsbuketten fick bli denna, underbart med handplockade vårblommor.
Hoppas du får en riktigt fin helg vart du nu än befinner dig. Och så avslutar vi inlägget med lite fina peppande visdomsord ♥
Middagstipset den här torsdagen blir en ny köttfärsås med extra mycket grönsaker. Vi försöker äta mindre kött och mer grönsaker & denna rätten gick verkligen hem.
Jag lagade min gryta med färsk chili, och tänk på att styrkan sitter i fröna. Så vill ni inte ha så starkt ta bort det mesta av dem. Vi kunde tillochmed ha haft ytterligare lite mer grönsaker, för de krymper rätt mycket under tillagningen.
Det här behöver du till 5- 6 personer: 3 st stora morötter 4 dl strimlad vitkål 15 cm finhackad purjolök 2 hackade chilifrukter 2 finhackade vitlöksklyftor olivolja 600 gram köttfärs 2 burkar med fyllig tomatkross 2 msk konc. fond ( kött eller grönsak) 1 msk kinesisk soja salt & peppar
Serveras med spagetti creme fraiche
Gör så här Strimla/ riv grönsakerna & löken smått. Hetta upp en djup stekpanna med rikligt med olivolja och fräs grönsakerna mjuka.
Vänd ner färsen och bryn den klar, vänd över tomatkross, soja, och fond och låt det koka ihop i en kvart. Och till sist smaka av den med salt & peppar.
Serveras med spagetti & en klick creme fracihe.
Smaklig spis
❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ Och så ett härligt tips från Bubbleroom. Just nu är det 40% RABATT på massor i sortimentet. KLICKA HÄR