Hej där ute i cyberrymden 🙂 Roligt att se att ni är så många som tittar förbi här om dagarna. Statistiken säger cirka 750 000 sidvisningar i veckan, och det känns verkligen häftigt. Hoppas att ni trivs hur-som-helst.
Mitt middagstips till dig blir en god Thai-rätt hoppas ni gillar. Detta behöver du till 4 portioner:
4 kycklingfileer
2 tsk paprikapulver rapsolja att steka i
1 stor morot
1 stam med färsk broccoli
1 gul lök
1/2 msk med röd curry pasta
1 tsk tomatpure
1 liten burk med vattenkastanjer
1 dl bambuskott
1 dl med sockerärtor
1/2 röd paprika
1/2 gul paprika
2 burkar med koksmjölk
1 lime
salt & peppar
ev. dofta över cayennepeppar
Gör din thaisoppa så här:
Strimla kycklingen i lagom stora bitar. Och skär & klyfta grönsakerna, just morötterna & broccolin skar jag i mindre bitar då dessa tar lite längre tid. Fräs sedan kycklingen i rikligt med olja tills den får färg. Krydda den med paprikapulver, röd curry och tomatpure under tiden. Vänd sedan ner morötter , lök och broccoli och fräs runt några minuter. Sedan lägger du i resten av grönsakerna och vänder runt, häll över kokas mjölken och låt allt sjuda upp tillsammans. Låt det inte koka för länge, för då försvinner det krispiga i grönsakerna. Ta bort pannan från värmen och pressa ner juicen från en lime. Smaka av med salt & peppar och ev. lite cayennepeppar.
På söndag är det morsdag, och jag tänkte komma med tre snabba baktips till dess. För kaffe & kaka vill man bjuda mamma på tillsammans med en stor bukett liljekonvaljer.
Jappkakor ( Inte muffins)
Det här behöver du :
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk balpulver
150 gram smör
1 ägg
3 dubbel Japp
+ muffinsformar & gärna ett muffinsjärn
Gör så här:
Dela varje enkel-japp till 3 delar och på en lägg på en tallrik.
Ställ ugnen på 200 grader. Rör ihop de torra ingredienerna och vänd ner ägget. Tärna ner det rumsvarma smöret och nyp ihop till en deg. Dela upp degen och rulla lite större än en studsbolls storlek innan du plattar ut och bakar in en bit Japp. Placera sedan bollarna i muffinsformar som du lägger i muffinsjärnet. Funkar även bra med lite stabilare formar… Grädda i cirka 8-10 minuter i mitten av ugnen – håll koll. ta ut och låt svala något, innan du lyfter ur dem. Pudra över florsocker och klara att servera.
Fungerar utmärkt att frysa sen.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Dumlecookies
Det här behöver du till cirka 32- 35 kakor :
120 gram osaltat smör
1 dl brunt farinsocker
5 dl vetemjöl
1 1/2 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk sirap
Fyllning : 32-35 Dumlekolor
Garnering : Strösocker
Gör så här: Ställ ugnen på 200 grader ( vanlig ugn, ej varmluft ) Blanda det rumsvarma smöret och farinsockret till en jämn massa, vänd ner socker och blanda ihop. Blanda ner äggen, sirap i sockersmeten, blanda väl. Rör ihop vetemjöl, kakao, bikarbonat, i en skål och vänd ner i sockersmeten, arbeta ihop till smidig deg. Förbered Dumlen,öppna och ta bort pappret, häll upp en skål med strösocker och förbered en ugnsplåt med bakpapper. Fortstätt med degen och rulla ihop till små chokladbollar- lite mindre storlek en studsbollar. Platta ut och fyll dem med en hel dumle- rulla ihop till en boll igen. Lägg ner i socker och rulla till den täcks- lägg dem med lite avstånd emellan på bakplåten, det kommer behövas två plåtar. Grädda sedan i mitten på ugnen i cirka 5- 7 minuter. Det går snabbt de sista minuterna så ha koll. Kakorna ska spricka och lite av Dumlen ska flyta ut innan du tar ut dem. Låt svalna något- innan du tar fram dem till fikat.
Det här behöver du:
220 gram smör
4 msk sirap
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
200 gram mjölkchoklad med valfri-smak ( Jag valde schweizernöt)
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader, och ta fram en plåt med bakplåtspapper
Rör ihop socker och smör mjukt och arbete i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg. Nu kan du baka in den hackade chokladen . Dela på två och rulla ut till länger. Platta sedan till längderna något med hjälp av fingrarna. Grädda i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg. Skär dem i snitt medan de är ljumna och låt svalna helt på galler. Psssstt… blir det några kakor över går de även att frysa in.
Äter du kakorna ljumna är de sega och chokladiga – men väntar du till de svalnat lite blir de mer knäckiga- goda vilket som.
Vi har varit och hämtat ut Melvins pass, han var den enda som behövde nytt denna gången. Eftersom det regnat mest hela eftermiddagen, passade det lite extra bra att boka boendet till vår vinterresa. Vi blir borta i 4 veckor, men har bara knappt bokat 1 1/2 vecka än så länge. Och 5 nätter ska vi stanna på Koh Lipe innan vi beger oss vidare till Malaysia. Så nu är detta boendet bokat och klart, det är alltid roligt att ha en resa att se fram emot ( nästan halva grejen liksom) Ni som varit på Koh Lipe – har ni några tips på vad vi inte får missa ? Vi tänker ju lata oss en del, men vill gärna besöka lite småöar, eller några guldkorn till fina stränder.
Vacker bild från Koh Lipe
Bild lånad från google.se
Förmiddagen ser ut att bjuda på uppehåll här i stan, så jag ska snöra på mig skorna och ta en runda runt sjön. Sen är är det några timmar framför datorn med mail, och pappersarbete innan Nomi ska hämtas. Jag gillar verkligen att arbeta hemifrån, dock är det ibland svårt att blunda för tvätthögen och dammråttorna som växer. Men jag jobbar på det 😉
Dagens tips blir den här färgglada italienska kycklinggratängen.
Det här behöver du till 4-5 personer:
700 gram med kycklingfileer
smör
salt och peppar
200 gram philadelphiaost ( jag hade med smak vitlök och örter)
1 – 1 1/2 dl vispgrädde
Topping: 2 dl lagrad ost ( eller vilken du gillar bäst)
Gör så här:
Ställ ugnen på 225 grader.
Skär kycklingen i 2*2 cm tjocka bitar, och bryn i smör så de får lite fin färg. Lägg upp i en ugnssäker form. Och fortsätt med att koka upp tomatsåsen, mät upp samtliga ingredienser till den och låt skjuda upp. Värm upp philadelphiaost och grädde i en annan kastrull tills det har börjat sjuda, då tar du bort kastrullen från plattan. Varva tomatsås och ostsås över kycklingen.
Toppa sedan med riven ost och ställ in i ugnen i cirka 15- 20 minuter. Tills osten börjat bubbla och kycklingen är genomstekt.
Servera genast med pasta och en god sallad.
Välkommen ny vecka och nya möjligheter.
Jag startade upp dagen med en solig & frisk powerwalk. Jag blir så mycket piggare av att gå direkt på morgonen istället för att skjuta på motionen till eftermiddagen. Så nu ska jag sätta fart med dagens jobb som är fotojobb & bildredigering. Ville bara först kika in med detta inlägg innan. Dagens middagstips blir en gammal traditionell kycklingrätt fast med en currytvist. Så flygande Jacob blev istället flygande Melvin 🙂
Kyckling med banan, jordnötter & curry
Så här lätt gör du snygga ristorn. Fyll en lite mugg / kopp med ris och vänd upp och ner på tallriken. Och volia så har du ett snyggt torn.
Det här behöver du till 4 personer : 4 medelstora kycklingfileer
2 pkt med bacon
2 mogna bananer 4 dl vispad grädde
1 1/2 msk chilisås
1 tsk med gul curry
salt & peppar
Toppa med jordnötter
Serveras med kokt ris
Gör så här:
Koka riset enligt anvisningar. Ställ ugnen på 225 grader.
Strimla kycklingen & baconet och stek i smör. Lägg kycklingen i en ugnsfast form, vispa grädden tills den bildar toppar och rör ihop med chilisås, curry, salt & peppar. Skiva bananerna och lägg över kycklingen, bred över grädden.
Ställ in i ugnen tills gratängen fått en vacker färg cirka 15- 20 minuter.
Ta ut och strö över salta jordnötter.
Sedan är det klart att servera.
Till denna behöver du:
5 dl couscous
5 dl turkisk yogurt
2 små vitlöksklyftor
1 gurka
1 röd paprika
1/2 rödlök
1 msk finhackad persilja
salt
italiensk salladskrydda
Gör så här : Koka couscousen enligt anvisningar på förpackningen, i saltat vatten. Rör om då och då.
Låt svalna. Blanda i turkisk yougurt, och finhackad gurka, paprika och lök & örter.
Smaka av med lite salt och italiensk sallladskrydda.
Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Blanda ihop samtliga ingredienser till botten. Smöret ska inte smältas. Tryck sedan ut degen i en ugnsform på ca 20 *30cm och grädda i ca 20 minuter. Rör sedan ner alla ingredieser till kolan i en stor kastrull. Och låt koka i ca 40- 50 minuter på låg värme. ( Gör kultestet för att se när kolan är färdig, den ska bli lagom seg ) Bred sedan ut kolan över kakbotten. Låt stå kallt. Medan du smälter mjölkchokladen över ett vattenbad och sedan breder ut detta över den svar kolafyllningen.
Låt stå svalt.
Ett tips !!
När det gått ca 30 minuter kan du ta ut kakan och göra lite fina mönster i chokladen , med tillexempel en gaffel. Kakan ska sedan förvaras i svalt , och ta fram ca 20 minuter innan den serveras.
Grilltips ifall att ni ska grilla idag : Fyllda baconinlindade champinjoner
Du behöver :
Championjoner
Valfri färskost
Bacon
+ tandpetare
Gör så här: Tvätta champinjonerna och ta bort svampfoten. Fyll sedan hålet med färskost, helst smaksatt. Linda en baconskiva runt och sätt fast med en tandpetare. Grilla sedan tills de får en fin färg.
Tjingeling
Solen skiner och humöret är på topp, idag ska vi åka runt och träffa släkt och vänner. Vi börjar med syster och Tobias, Thelma har inte träffat Milia på flera veckor och vill såklart åka dit & leka lite med lillkusinen. Sedan ska vi ner till stan och fika med Philip ( äldsta kusinen i skaran) och hans tjej. Och hinner vi så ska vi stanna till hos gammelmormor & morfar på vägen hem.
Min arbetsplats här i stugan, vid köksbordet.
Thelma och jag ska mäta lite i eftermiddag, vi ska beställa till renoveringen som blir i höst. En glasveranda ( farstukvist) ska bli klar på framsidan och badrummet ska kaklas. Pardörrar är inköpta, nu letar vi glaspartier och altandörrar….. Tur att vi har gott om tid på oss. Självklart ska ni få se före och efterbilder, när det blir aktuellt.
Nu dags att sätta fart, jag kikar in senare med nya tips & recept.
Nu är det precis tre veckor kvar till skolavslutningen. Och i år så slutar Jacob 9:an, Thelma 7:an, Melvin 3:e klass och Nomi slutar förskoleklass för att börja i 1:an efter sommaren. Fattar bara inte vart denna tiden tagit vägen, men väldigt snabbt har det gått. Jag handlade småttingarnas avslutningskläder i veckan, känns bra att förbereda det som förberedas kan. Jacob & Thelma vill dock vara med och välja sina kläder själva, så det får vi fixa nästa vecka.
Nomi fick en vit klänning med en bolero och ett sött hårband med blommor.
Kläderna fick godkänt, och hon vart nöjd.
Melvin fick en fin blå- & vitrandig skjorta i gammaldags stil och vit t-shirt.
Matchade fint tillsammans med ett par blåa jeansshorts. ( Dessa fick godkänt också…haha… Tur)
Samtliga plagg från H&M – de hade fått in massa fina kläder där nu inför sommaren. Men jag har lite köpstopp, barnens garderober är redan överfyllda med kläder inför sommaren. Men nu ska jag ta och packa ihop, efter lunch så ska jag och Thelma åka på en tjejweekend till stugan. Resten av familjen är hemma i stan, och det är fotboll inbokat för Nomi, födelsedagskalas och biobesök för dem.
Nu är jag tillbaka hemma efter ett par möten på stan, och kommer fortsätta ytterligare att par möten i morgon i Kalmar. Det är nya projekt på gång, och det känns spännande att jag snart kan berätta för er vad som är i görningen. Vi har jobbat mycket med detta nu i flera månader, så jag hoppas . . . . . vet att det kommer bli bra 🙂 Jag sprang in och handla lite doftljus igår, är det något jag köper mycket av så är det just detta. Har dem i alla rum i både stugan och hemma i stan, såklart olika dofter & märken i varje rum. Denna Fluffy towels från Yankee Candle fick följa med mig hem igår, även om jag också köper billigare kopior som funkar så är dessa de bästa av de bästa.
Står nu i vardagsrummet och doftar gott.
Hepp ser nu på klockan att det är dags att rusa. Ska jag åka och hämta Thelma som slutat skolan.