Till och från så lagar jag gärna mycket olika maträtter med ajvar. Det ger en fin kryddning, smak & färg på maträtterna. Får en del frågor vad ajvar är för något, och det är alltså en kryddig röra av framförallt paprika, matolja & salt. Men kan även innehålla rostad aubergine, vitlök & chili. Jag föredrar det sistnämnda- då får man mer styrka / hetta i maten. Ajvar kommer ursprungligen från balkanländerna, därav namnet på min kycklingrätt.
Det här behöver du till 5 personer : 5 stora kyckling fileer
smör
salt & peppar
2 1/2 vispgrädde
2 1/2 dl creme fraiche
2 msk konc. kycklingfond
1/2 dl ajvar ( ev mer för hetta)
1 nypa socker
salt & peppar
1 dl riven ost
ruccola
Serveras med ris eller couscous
Gör så här: Ställ ugnen på 220 grader. Dela fileerna till mindre bitar och smörstek dem i salt och peppar.
När de är genomstekta lägg dem i botten på en ugnssäker form.
Värm upp en kastrull med grädde, creme fraiche, fond, ajvar & en nypa socker. Låt det sjuda upp och smaka av med salt & peppar.Häll över kycklingen, riv över ost och ställ in i mitten av ugnen och gratinera en 15 minuter eller tills gratängen fått en vacker färg.
I helgen är det ju den stora finalen av Eurovision ( detta kan man bara inte missa!! ) och jag har fått önskemål om festliga efterrätter till denna musikkväll. Jag har rotat fram tre favoriter från arkivet, sen är det bara att blinga upp dem med silverströssel och så är du i hamn. Först ut är Ahlgrenspannacotta vilken brukar bli barnens favorit. Den är söt och mäktig så gör den i pyttesmåglas, till skillnad från bilden.
För 10-12 små portioner ahlgrens pannacotta :
2 påsar med bilar
9 dl vispgrädde
Gör så ahlgrens bilar pannacotta så här :
Sortera bilarna i de olika färgerna. Häll upp 3 dl grädde i en kastrull och värm upp på svag värme häll ner 40- 50 sorterade småbilar och rör om tills allt har smält. Häll upp i glasen och låt stelna ( cirka 2 timmar ) tills du gör samma med nästa färg. När du tre lagrerna har svalnat kan du garnera med lite bilar på toppen. Perfekt efterrätt på barnkalaset. Vi valde att göra den gröna lite mindre och den rosa , och vita lite större.
Önskar man förstärka färgerna – grön & rosa karamell färg
Gör så här :
Ställ ugnen på 150 grader
Arbeta ihop alla ingredienser till pajbotten, och tryck ut i formen.
Förgrädda i 10 minuter. Smält smöret, och låt svalna. Rör samman ägg, farinsocker, vaniljsocker, sirap och salt, och vispa till sist ner smöret.
Häll upp på pajdegen och grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40 minuter. Hacka daimen och strö över medan kakan är varm, låt sedan svalna och servera pajen med en klick citron grädde eller god gräddglass. Citrongrädden gör jag med vispad grädde och rivet citronskal, också väldigt gott att blanda vispad grädde med några matskedar lemoncurd.
* * * * * * * * * * * * *
Kladdkakesandwich med oreofyllning
Det här behöver du : 2 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
4 msk kakao
100 gram smör
Gör så här:
Ställ ugnen på 150 grader. Klä en form med måtten 25*35 med bakplåtspapper.
Smält smöret till kakan, och låt svalna. Rör ihop ägg och socker, och blanda de torra ingredienserna och rör sedan ner i smeten. Man ska inte vispa, tillsätt sist smöret och häll sedan upp i formen och grädda i mitten av ugnen i cirka 30 – 40 minuter, håll koll så att den inte blir bränd. Låt sedan kakan svalna i kylskåpet i några timmar.
Gör tryffeln, genom att hacka chokladen, koka upp grädden, och ta bort från plattan- vänd ner chokladen och rör tills chokladen har smält, vänd i en msk smör och honung och rör tills smten är blank. Ställ svalt gärna ett par timmar.
Dela sedan kakan på mitten, är den ojämn på några ställen kan du jämna till dem med ev kniv så att de är på ett ungefär lika tjocka.
Bred ut fyllningen över ena kakan och lägg den andra över som ett lock. Ställ in i frysen ett tag- ett par timmar eller över natten. För att det ska bli lättare att skära fina bitar.
Dela sedan kakan i fyrkanter och sedan lä diagonalen så att de ser ut som små söta sandwich.
Här har jag precis vinkat av alla barnen till skolan, alla utom äldsta sonen som hade sovmorgon en extra timma. Jonathan lämnar dem på morgonen och jag hämtar 🙂 Just nu kikar jag lite på nyhetsmorgon i bakgrunden och ska gå igenom alla mail och försöka besvara dem. Och till er som mailat men inte fått svar, så ber jag om ursäkt men jag får närmare 150 – 200 mail om dagen. Och hinner tyvärr inte med att svara på alla, fast jag försöker…..
Bästa maken kom hem med blommor häromdagen, bara så där. Ingen årsdag & ingen bröllopsdag, jag gillar överraskningar ♡
Rosa-vit bukett b.la med liljor rosor.
Själv fyndade jag snygga doftljus till hemmet, både i grått och denna härligt turkosa. Bunkrade dessutom med de turkosa då jag vill ha dem tills efter badrumsrenoveringen i stugan, kommer bli så snygga där. Jo , jag köpte dem mest för snygga förpackningen, men de doftade gott och länge också. Så dagens tips : finns på Netto.
Mitt smidigaste middagstips till er stressade småbarnsföräldrar som vill hinna med att laga en god & enkel middag mellan hämtningar & lämningar från fritidsaktiviteterna. En ajvargratäng med korv, pasta och en krämig sås – tomma tallrikar efter måltiden är ett bra betyg.
Det här behöver du till 5-6 personer: 500 gram okokt pasta
1 ring med falukorv
2 1/2 dl vispgrädde
2 1/2 dl creme fraiche
2- 3 msk stark ajvar
salt & peppar
1 låda med körsbärstomater
Topping : cheddarost ( ost man brukar lägga på hamburgarna)
Gör så här:
Koka pastan al dente, och lägg i botten på en stor ugnsfast form. Ställ ugnen på 200 grader.
Skiva falukorven tunt och fördela ut över pastan och klyfta tomaterna och fördela ut.
Värm upp en kastrull med grädde, creme fraiche och smaka av med ajvar salt & peppar. Häll detta över gratängen och toppa med god ost.
Ställ in i ugnen i cirka 15- 20 minuter eller tills gratängen fått vacker färg.
Nu kommer receptet på den 3:e glassen som prövades fram förra veckan, omnomnom. Jag har tänkt lite Ben- & Jerrys tema nu när jag har provat fram de senaste glassarna. Och självklart kan ni prova med vilken choklad, kolasås och vilka nötter ni tycker är godast. Jag tycker inte att mina recept ska följas till punkt & pricka utan att det ska öppna upp ideer för att prova fram egna favoriter.
Jag föredrar att laga glass utan glassmaskin. Och ju färre stora köksmaskiner att ha i köksskåpen ju bättre 🙂
Den karamelliserade mjölken är alltså färdigkokt sötad kondenserad mjölk.
Det här hade jag i min glass: 5 dl vispgrädde
1 burk med kondenserad sötad mjölk
300 gram med jordnötssmör
2 nävar salta jordnötter
1 burk med karamelliserad mjölk + ett par msk ovispad grädde
chokladströssel
Gör så här: Vispa grädden så att den bildar toppar, vänd ner jordnötssmöret och vispa till jämn smet, vänd ner den sötade kondenserade mjölken och vänd om tills du har en klumpfri smet. Blanda upp den karamelliserade mjölken med lite ovispad grädde, för att få den lite lösare i konsistens. Ta fram en form och varva smet med jordnötter och karamelliserad mjölk ( kolasås), smeten och toppa sedan ytan med jordnötter, strössel och ringla över kolasås. Plasta och ställ in i frysen i minst 4-5 timmar innan servering.
Ta fram en stund innan fikat.
❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ Missa inte alla SÖTA vårkläder just nu hos Bubbleroom, Älskar denna i rött! KLICKA HÄR
Helgen gick som vanligt väldigt fort, och söndagar försöker jag att jobba lite med förberedelser inför veckan & planerar in möten m.m. Men nu har jag jobbat klart för idag & vi har packat in i bilen för att fara mot barnens farmor & farfars stuga på fika.
En bild på lite blommor som planterats i krukan till utemöblerna Lavendel är en av mina favoritväxter, tycker de är både fina att titta på & doftar så gott.
Ett äppelträd har kommit ner i jorden så även ett körsbärsträd och en bärbuske. Mammas rabarber grävde vi land för & så har lökarna från förra planteringar kommit ner i jorden. Den kommande veckan som kommer ska vi plantera lite hemma i stan , och så är det dags att gräva upp sandlådan. Vi har ju inga barn som tycker det är roligt med den längre, så det växer ju bara ogräs i den. Men det är nästa veckas projekt. Och till dig önskar jag den finaste fortsättningen på denna söndag den 17 maj .
Gör så här:
Ställ ugnen på 225 grader. Bryn kycklingfilerna runt om i en stekpanna så att de får fin färg. Salta & peppar under stektiden. Lägg dem i en form och strössla över den strimlade skinkan. Blanda ihop creme fraiche, persilja, dijonsenap, och riven ost. Fördela ut röran över kycklingen och skinkan. Och ställ in imitten på ugnen, i cirka 20 minuter- eller tills kycklingne är klar.
Servera med klyftpotatis eller ris.
* * * * * * * * * * * * * *
Saftiga & chokladiga kärleksmums till kaffet
Det här behöver du till 30 stora bitar : 200 gram smör
5 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
Gör så här: Ställ ugnen på 200 grader. Ta fram en ugnslångpanna och klä med bakplåtspapper.
Smält smöret och ställ åt sidan. Vispa ägg och socker så att det blir vitt & luftigt, blanda resten av de torra ingredienserna till kakan och sikta ner i smeten. Tillsätt smör & mjölk under omrörning och rör till en jämn smet. Häll smeten i långpanna och grädda i 20 – 25 minuter. Under tiden gör du glasyren.
Smält smöret och blanda i resten av ingredienserna tills du har en jämn smet. Bred ut glasyren över kakan när den svalnat något.
Strö över kokos eller strössel och skär kakan i bitar.
Går utmärkt att frysa.
Hoppas ni haft en fin start på denna lördag. Vi har precis ätit sommarstugefrukost som barnen kallar det vilket innebär extra mycket av allt- oboy, nybakat bröd , massa pålägg, juicer, kokta ägg och filmjölk med musli & yougurt 🙂 Så det tar sin lilla tid att äta allt detta också. När vi köpte stugan för snart ett år sedan så var det inte alls mycket med detta röda lilla hus, det vet ju ni som hängt med under renoveringen också. Barnen tyckte att den var rätt omodern, med äldre tapeter & alla gamla möbler som de lämnat kvar i stugan. Därför var det extra roligt när Melvin vid första frukosten sa med ett leende : Detta är den lyckligaste sommarstugan ever ♥ Gullunge, liksom.
Dagens lördagstips en god sallad till lunch! Detta behöver du:
smörstekt kyckling kryddad med paprikapulver
blandad salladsmix
mini mozzarella
rödlök
rädisor
gurka
soltorkade tomater
1 mogen avokado
pistagenötter
Gör så här:
Hacka ner sardellerna i en skål, vänd ner äggula, pressad vitlök, citron. Mixa detta och häll i lite av olivolja/rapsoljan i taget, tills allt blandat sig, vänd ner osten & grädde tills och mixa slätt. Smaka av med salt & peppar och ev. dofta över lite cayennepeppar.
Kycklingen smörsteker du tills den är klar, hacka grönsaker & så vänder du ihop hela salladen & ringla över lite av den goda dressingen.
Här kommer en liten hälsning från ett soligt öland. Gårdagen fixade vi bara utomhus, planterade, rensade ogräs, grävde om land & klippte gräsmattan. Vi hade även barnens kusiner Nea, Lova & Milia här i några timmar medan Daries & Tobias tvättade hus inför en kommande målning. Dagens planer är att vi ska rengöra & få ordning på stora poolen samt uppvärmningen till den, det är liksom inte så många veckor kvar nu tills man kan bada i den också. Senare i eftermiddag så kommer lillasyster med familj hit på middag och vi tänkte bjuda på grillade hamburgare , går alltid hem hos stora som små.
En bild på vårt gamla äppelträd, blommar för fullt.
Den andra glassen vi prövade nu i början av veckan var daimglass, och jag gillar verkligen denna snabbvariant av glass. Få ingredienser och den blir krämig, len och gräddig. Sen kan du blanda i det du gillar bäst eller har hemma, choklad, färska bär eller kolasås.
Det här behöver du:
5 dl vispgrädde
1 burk med sötad kondenserad mjölk ( ska inte kokas)
3 dubbeldaim
1 burk med karamelliserad mjölk
Chokladströssel
Gör så här: Vispa grädden luftig tills den bildar toppar, vänd ihop med den kondenserade mjölken.
Hacka daimen och vänd ner i skålen, vänd om med en slev tills allt har blandat sig.
Öppna burken med den karamelliserade mjölken, och rör ut med 2 msk grädde. ( För att den lättar att jobba med när den inte är så tjock) . Varva sedan glasssmeten med kolakrämen i en form.
Toppa till sist med strössel och kolakräm. Och plasta den innan du ställer in den i frysen.
Den ska stå kallt i minst 4 timmar innan servering.