Eget lördagsgodis

IMG_1317

Jag hade en form som var lite större än 20*30 cm, detta blir rätt många fudgebitar.

Det här behöver du till Lakritslagret:
3 dl vispgrädde
4 dl strösocker
50 gram smör
4 msk ljus sirap
1 påse krossade turkisk peppar
200 gram mjölkchoklad
svart karamellfärg

Gör så här:
Krossa karamellerna i mortel.
Lägg alla ingredienser utom choklad och karamellfärg i en kastrull.
låt sjuda upp under omrörning, till 120 grader.
Ta bort från värmen och bryt ner chokladen under omrörning.
Droppa ner valfri mängd karamellfärg och häll upp smeten i en bakplåtsklädd form.

Börja sedan med lager nummer två och ställ lakritsfudgen kallt.

Det här behöver du:
3 dl vispgrädde
4 dl strösocker
50 gram smör
4 msk ljus sirap
125 gram färska hallon
100 gram vit choklad
röd karamellfärg

Gör så här: 
Lägg alla ingredienser utom choklad och karamellfärg i en kastrull.
låt sjuda upp under omrörning, till 120 grader. Mosa till de hallon som behövs, det mesta kokas upp.
Ta bort från värmen och bryt ner chokladen under omrörning. Droppa ner valfri mängd karamellfärg och häll detta på lakritslagret. Ställ svalt , gärna över natten innan du skär fina bitar.

1
Kommentera

Potatis & tacogratäng

Hej och Hå,
Vi har verkligen haft en toppenweekend vi i Tyskland, åkt massor av karuseller och bara strövat runt i de fina parkerna. God mat, glada barn och vackert väder, kan inte begära mycket mer. Nu ska jag sätta på mig mascaran och pysa iväg till frisören, äntligen ska jag få lite färg och lite nytt här, inte en dag för tidigt.  Får återkomma sen med resultatet.

IMG_8517

Till en form 20*30 cm behöver du :
10 medelstora potatisar
smör
600 gram nötfärs
1 1/2 påse med tacokryddor + 2 dl vatten
5 dl grädde
mozzarella
salt & peppar

IMG_8583

Gör så här: 
Ställ ugnen på 180 grader, och skala potatisen och skiva tunt för hand eller i maskin. Stek färsen klart och häll på vatten & krydda den med tacokryddan, låt sjuda i några minuter. Varva sedan potatis ( börja med potatis ) med köttfärs i en ugnsfastform och avsluta med ett lager potatis. Salta och peppra i grädden innan du häller detta över gratängen.
Ställ in i ugnen i cirka 1 timme, eller tills potatisen är krämigt mjuk. Jag tog ut min gratäng några minuter innan och fördelade över mozzarellan och ställde in i ugnen för att den bara precis skulle smälta samman med resten av moussakan. img_8612 (1)

0
20 kommentarer

Ugnspannkaka

Hej där, 
Här ska vi precis checka ut från hotellet för att gå och kika lite i Dusseldorf innan vi kör mot flygplatsen. För er som letar middagstips så tänkte jag uppdatera med denna ugnspannkakan. Måndagar försöker vi äta vegetariskt, gör ni kanske detsamma? Men ibland tycker jag att det är svårt att komma på vegetariska middagar som liksom passar hela familjen. Men ugnspannkaka går alltid hem, och det går väldans fort att laga oxå.

IMG_0046

Jag lagar alltid i min djupa ugnsform, den som medföljer till ugnen.

Det här hade jag i min ugnspannkaka:
1 liter standardmjölk
7 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1/2- 1 tsk salt
Smör till plåten

Serveras med rårivna morötter & sylt.

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Smörj plåten med smör.
Vispa ihop ägg, mjöl, mjölk till en slät smet och blanda i saltet. Häll smeten i formen och grädda i ca 25- 30 minuter, eller tills den har fått önskad fin färg på ugnspannkakan.

IMG_0050

 

7
15 kommentarer

Falukorvsgratäng med ruccola

IMG_9076

Det här behöver du till 5-6 personer:
500 gram okokt pasta
1 ring med falukorv
2 1/2 dl vispgrädde
2 1/2 dl creme fraiche
2- 3 msk stark ajvar
salt & peppar
1 låda med körsbärstomater

Topping : cheddarost eller valfri ost

Gör så här: 
Koka pastan al dente, och lägg i botten på en stor ugnsfast form. Ställ ugnen på 200 grader. Skiva falukorven tunt och fördela ut över pastan och klyfta tomaterna och fördela ut.Värm upp en kastrull med grädde, creme fraiche och smaka av med ajvar salt & peppar. Häll detta över gratängen och toppa med god ost.

Ställ in i ugnen i cirka 15- 20 minuter eller tills gratängen fått vacker färg.

Servera genast.

IMG_9085

1
1 kommentar

Phantasialand Germany

Godkväll,

Nu är vi tillbaka igen på hotellet efter en lång & rolig dag på Phantasialand. Och har man bara en dag man vill besöka nöjesfält på när man är här i krokarna så tycker jag Phantasialand är allra bäst. Även om Movie Park är toppen också, så är Phantasialand större och det finns fler åkattraktioner, det är mindre köer. Även saker som gratis ansiktsmålning & flera som står och göra ballongdjur till barnen, vilket är mycket uppskattat.

Här kommer ett litet bildregn från våran dag idag.

IMG_0397

Massor med seriefigurer går omkring för att busa & ta kort tillsammans med barnen.
IMG_0389

Karuseller för både stora & små. Nomi fick åka förvånansvärt många karuseller trots sina 120 cm, och Melvin fick åka alla med sina 140 cm.  Och det var riktigt många bergodalbanor, en del väldigt läskiga. Och så fanns det många som passade mig & Nomi bättre 🙂

IMG_0399
Ibland var vi tvungna att vila fötterna och vad passar då bättre med en paus med urgod glass.  IMG_0430

Nomi blev ansiktsmålad, och den här fina målning tog nog cirka 40 sekunder att göra för konstnären.

IMG_0425IMG_0426

En väldigt nöjd liten tjej.IMG_0415

Duktiga ballongblåsare som gjorde ballongdjur på beställning. Katter, hundar, svärd, blommor var bara något av allt de kunde göra, jätteduktiga, IMG_0405IMG_0412

Vi har haft en helt underbar dag och bästa vädret dessutom. Och nu ska vi kolla ikapp lite på serier vi inte har hunnit med, bästa söndagssysslan.

Hoppas du får en fortsatt fin kväll, och vi hörs imorgon igen.

0
7 kommentarer

Veckomatsedel

Gutenmorgen,
Söndag igen och  då bjuder jag på den på första veckomatsedeln i Juni.

Måndag : Majs- och potatissoppa
Tisdag: Torskgryta med dill
Onsdag:  Krispiga kycklingspett med sallad
Torsdag: Pyttipanna med falukorv
Fredag: Lasagne med mozzarella


kdsjnc

Detta blir 1 stor form ,
eller 2 stycken ugnsformar
 :

lasagneplattor (färska )
600 – 700 gram blandfärs
Smör
1 pressade vitlök
1 riven gullök
1/2 dl chilisås
2 msk koncentrerad oxfond
1 burk krossade / passerade tomater
salt och peppar
2 st mozzarellabollar

Ostsås:
10 dl grädd / mjölk ( 50 / 50 )
Ca 1/2- 1 dl vetemjöl
100 gram smör
3 dl riven ost
Lite riven muskotnöt
salt och peppar

Så här gör du:

Ställ ugnen på 175- 200 graderStek färsen, löken och vitlöken i en stekpanna med smöret.Blanda sedan i tomatkrossen, fond chilisåsen, salta och peppra. Låt alltsammans sjuda, medan du gör Ostsåsen:
Smält smöret Häll i hälften av grädd/mjölkblandningen i en kastrull, och låt sjuda upp
Häll upp hälften av mjölet och rör ut med lite mjölk så att det inte klumpar sig, och blanda i såsen under omrörning.
Sedan blandar du ut resten av mjölet med lite mjölk, och blandar i det också, medan såsen sjuder. Andvänd så mycket mjöl tills ostsåsen blir krämig.Riv ner lite muskotnöt, bara några drag på rivjärnet. salta och peppra, och låt sjuda ett par minuter.
Dra av från plattan och vänd ner osten under omrörning tills osten har smält.

Sedan ringlar du över lite olivolja i en ugnssäkerform, och täck botten ostsås,
och sedan med lasagneplattor. Varva sedan med, sås, köttfärsröra , lasagneplattor. Avsluta och börja med såsen. Toppa med skivad mozzarella ost innan gratinering Sedan ska lasagnen vara inne i ugnen i ca 20 – 25  minuter eller tills den är klar .

Smaklig måltid!!

ökdfjqnv

* * * * * * * * * * * *

Och så något gott till kaffet  Marängswiss med banan & egen chokladsås

sdköfjnv

Glass, skivad banan,  krossade maränger varvat med vispad grädde och hemmagjord chokladsås.
Vill man kan man toppa med rostade mandelflarn.

Hemmagjorda chokladsås :
2 1/2 dl florsocker
75 gram smör
75 gram mörkchoklad ( eller ljus om man bättre gillar det)
2 dl grädde
1 tsk vaniljsocker

Gör så här :
Smält smöret, rör ner flocksocker+ vaniljsocker och bryt ner chokladen
rör till det smält samman, häll i grädden och  låt det sjuda upp. Ta bort från plattan när det börjat koka.

Klart att serveras.

 

0
6 kommentarer

Movie Park Germany

Godkväll,

Då var vi tillbaxs på hotellet efter en riktigt fin och rolig dag på Movie Park.  Vi var på plats strax efter öppning och stannade tills stängning. Det var lite köer denna gången om man jämför förra gången vi var här. Men samtidigt inget att jämföra med hur det brukar vara på Liseberg, men man får räkna med att köa en 10 minuter en kvart på vissa karuseller.

Här kommer ett litet bildregn från dagen
IMG_0380

Sist vi var här var när Nomi var 1 1/2 år , och hon minns såklart inget av det. Så för henne var allt nytt, de stora barnen minns ju lite grann, och fick åka fler & större karuseller denna gången.

IMG_0280

IMG_0377
Man träffar en del kändisar  här i Tyskland som Svampbob & Patrik sjöstjärna. Ninja turtels för att bara nämna några.

IMG_0360

Jag kan inte åka karuseller som snurrar för mycket, blir så åksjuk. Tur att Thelma ville åka dessa med Nomi istället.

IMG_0318

Paraden lyckades vi tajma och fick lite bra bilder, clownen ville busa & gärna vara på bild med Nomi.

IMG_0336

IMG_0322

Maten fick barnen bestämma vart vi skulle äta, så det blev hamburgare…. Kanske inte så överraskande, och maten har jag väl ätit bättre på andra ställen. Men men… mätta blev vi och orkade fortsätta med karusellerna. IMG_0314

Roliga korvkioser, och läskvagnar står över hela nöjesparken för den som är hungrig & törstig.

IMG_0282

Och nu är vi trötta efter ha vandrat en hel dag, så vi ska bara vila lite & kolla på film.
Imorgon blir det tjusiga Phantasialand – det får ni läsa om då.

Trevlig  kväll

0
2 kommentarer

Krämig currykyckling i wrap

Detta är den perfekta sommarmaten / strandmaten, ja när nu värmen ska behaga komma hit. En kall kycklingröra i tortillabröd eller mjukt tunnbröd med massa krispiga grönsaker

IMG_0212

Det du behöver till 4-6 portioner är
1 grillad kyckling
1/2 dl philadelphiaost
1/2 dl creme fraiche
1 tsk chilisås
salt & peppar
1/2 msk med curry
Grönsaker ( vilka du gillar bäst)
fetaost
Tunnbörd / mjuka tortilla

Gör så här: 
Bena ut köttet från den kalla grillade kycklingen, och rör ihop med creme fracihe & philadelphiasost + chilisås. Tillsätt mer om du har mycket kycklingkött. Krydda med salt & peppar & curry och ställ i kylskåp medan du hackar grönsaker. Välj de grönsaker du själv gillar bäst, jag hade i isbergssallad, babyspenat, ruccola, rädisor, avokado, paprika, gruka, tomater & sockerärtor.
Fördela ut i de mjuka bröden och toppa med den krämiga kycklingröran – rulla ihop och snöra runt lite smörgåspapper runt för att slippa kladd.

Smaklig spis

IMG_0190

3
9 kommentarer

Färdkost

Idag flyger vi inte speciellt långt och nu börjar barnen bli rätt så stora, men när vi var mindre brukade vi köpa med oss godis & mutor till flygplanet. ”Mutor” som små presenter som kunde innehålla böcker, lite pussel, lego eller något godis. På så vis går resan fortare & barnen har mindre tråkigt de där 12 – 14 timmarna man flyger. Men som sagt nu  flyger vi knappt 1 1/2 timme tror jag så det är verkligen en minisemester. Och om planet kommer iväg som det ska har vi redan landat på tysk mark nu.

Och lite godis i resväskan måste man ju ha när man ska på semester.
IMG_0235

IMG_0240I min påse köpte jag bara choklad, Jonathan är inte mycket för godis alls han.
Så min choklad får jag ha för mig själv, haha.

0
1 kommentar

Mot Dusseldorf

Tjingeling och välkommen fredag eftermiddag
Klockan närmar sig vår flygtid, och vi inväntar bara hundvakten innan vi ska packa in oss i bilen. I kväll så åker vi från Växjö till Dusseldorf för en weekend med barnen, ja alla förutom Jacob som ska till Liseberg med klassen. Vi har redan gjort denna resa för 5 år sedan (då med hela familjen) det finns att läsa på bloggen i kategori semester.Vi ska besöka några av Europas finaste nöjesparker, så vi ska åka mängder av karuseller & det är riktigt välskötta parker bägge två, kul! Detta är en semester som kan rekommenderas för er som börjar tröttna på utbudet  bland nöjesparker här hemma.

IMG_9912
Från dusseldorf tar det knappt 40 minuter till både Phantasialand och Moviepark dit vi ska. Så vi bokade hotell just i Dusseldorf för att bo på lagom avstånd till bägge parker.

lb_blackmamba_01

Bilder lånade från Phantasialands & Movie Parks hemsidor.
kdfjnvg
Självklart är datorn & kameran är nerpackade, så vi hörs mer från Tyskland.

Riktigt trevlig helg till dig!

0
Kommentera