Phiphi öarna

Hej hej,

En lugn och härlig dag har vi haft idag på Phi Phi öarna, solat, badat, ätit och snorklat lite bland alla nemofiskar. Barnen hittade sin första eremitkräfta idag, det lär inte vara den sista. Och som de minsta springer och jagat krabbor och kräftor här längst stränderna. Roligt att se, och det är definitivt mer krabbor på Koh Lanta än här,  och dit åker vi den 25:e.

IMG_2488

Det börjar skymma rätt tidigt här i thailand, så runt klockan halvsju så bär det iväg för att leta reda på dagens middagsrestaurang.  Det finns massa trevliga matställen här. Vi har besökt massor med olika restauranger här i thailand under alla år vi har varit ute och rest. Så bästa tipset till er som ska till Thailand för första gången. Var inte rädd för att beställa mat på enklare ställen, de som bara har plaststolar och bord har faktiskt oftast den godaste mat.

IMG_2538

Nu ska den här 34 åringen (tant) snart gå och lägga sig och sova, och sen kommer jag tydligen vakna upp som ett år äldre imorgon. Jag hoppas på kaffe och vacker sång imorgonbitti. Presenter önskar jag mig inte, jag har allt jag behöver och lite till. Jag är bara så glad & tacksam att jag har min familj här med mig imorgon och på julafton, det är allt jag önskar mig.

IMG_2543

På återseende imorgon igen min vän

0
6 kommentarer

Baka med kokos

”Sistaminuten”-julgodis.
Gillar du att baka med kokos och vill göra ett enkelt & gott godis gör då dessa bounty.

IMG_9853

Det här behöver du till 14-15 bitar
3- 3 1/2 dl kokos
2 dl kondenserad sötad mjölk
3 msk florsocker

Garnering :
200 gram mjölkchoklad
kokosflingor

Gör så här:
Mät upp kokosflingor, kondenserad mjölk och florsocker och rör ihop till en smet. Rulla cirka 14-15 stycken bollar av smeten ( smeten är kladdig ) och lägg på en bakplåtsklädd bricka. Ställ in frysen i 30 minuter, och under tiden smälter du chokladen över vattenbad eller i micron. Chokladdoppa bollarna med hjälp av en gaffel, låt överskottet av choklad rinna av innan du lägger tillbaka dem.
Strö över lite kokos och ställ in i kylen tills chokladen svalnat.

 

IMG_9855

1
3 kommentarer

Godaste Janssonsfrestelse

Nu närmar det sig det sig förberedelserna inför julmaten, och en klassiks janssons hör ju julen till. Här kommer mitt bästa recept på Janssons frestelse.

IMG_1048

Det här behöver du:
1 gul lök
700 gram potatis
2 burka med ansjovis ( mindre om ni vill minska smaken)
4 dl vispgrädde
(salt) + peppar
skivad smör
ströbröd

Gör så här:
ställ ugnen på 200-225 grader.
Hacka löken och skär potatisen i mindre strimlor, dela anjovisbitarna. Smöra en ugnssäker form och varva potatis, ansjovis, lök , grädde & lite ansjovisspad. Det ska knappt/ precis täcka med grädde över potatisen. Salt inte för mycket, ansjovisen i sig är redan salt. Hyvla över smör och strö över ströbröd och ställ in i mitten på ugnen i cirka 1 timme

Vill ni prova en rolig och faktiskt riktigt god ”snabbvarianten” av janssons, så kan jag rekommendera denna. ( Som är gjord på färdiga strips.) Klicka här

1
3 kommentarer

Tre dagar kvar till jul

Hej raringar,

3 dagar kvar till jul, har ni läget under kontroll med julklappar & julmat? På Facebook  uppdaterar jag nu massor med just julrecept, så håll utkik där. Här har vi inga direkta julplaner alls, vi tänkte bara fortsätta som vi gör. Äta, sola & bada, snorklade lite bland färgglada fiskar och äta lite till, vi har det så bra så det är inte klokt.

Så här har våran utsikt sett ut hela dagen, Long Beach på PhiPhi.
IMG_2463

Vill ni följa med oss ännu mera så finns jag på instagram
@jennysmatblogg

Skärmavbild 2015-12-21 kl. 20.54.12

Hörs imorgon!

0
4 kommentarer

Fudge med apelsinkrokant

 

Apelsinkrokant känns väl lite ändå juligt.
Denna tycker jag att ni måste slänga ihop till julafton.IMG_0908

Till 20 tryfflar
1/2 dl vispgrädde
200 gram apelsinkrokant
1 msk smör

Garnering: Florsocker

Gör så här:
Mät upp grädden i en kastrull , bryt ner chokladen och smält på svag värme.
Vänd ner smör och rör smeten blank. Ställ sedan svalt 6-8 timmar innan du formar dem till tryfflar / bollar.
Rulla dem i florsocker och servera.

0
1 kommentar

Lätt julgodis

Här kommer smidigaste tipset på gulligt och lättbakat julgodis

IMG_0780

Detta behöver du:
Polkagriskäppar
Marshmallows
Choklad
Polkaströssel Polkakross

Gör så här:
Gör ett hål med en tandpetare / grillspettspinne. Trä igenom polkakäppen.
Smält chokladen och doppa marshmallowsen i. Tryck sedan ner den i polkakrosset.
Låt torka på bakplåtspapper.

IMG_0762 IMG_0760

0
2 kommentarer

Fudge med mjölkchoklad digestiv

Detta är en ljuvlig fudge som du lätt kan vara variera till den chokladen som du gillar bäst.

IMG_0895 Till 20 tryfflar
1/2 dl vispgrädde
200 gram mjölkchoklad digestiv
1 msk smör

Garnering: Florsocker

Gör så här:
Mät upp grädden i en kastrull , bryt ner chokladen och smält på svag värme.
Vänd ner smör och rör smeten blank. Ställ sedan svalt ett 6-8 timmar innan du formar dem till tryfflar / bollar.
Rulla dem i florsocker och servera.

IMG_0932

0
1 kommentar

Phi Phi öarna

Godkväll i stugorna, ( här är klockan halvtio )
Nu är vi tillbaka från restaurangen och jag tänkte passa på att sätta mig och skriva en rad till dig.
Här är vi framme på Phi Phi öarna och fick två bungalows bredvid varandra med ljuvlig utsikt över vattnet.
IMG_2325

Vi har något mindre rum än på förra hotellet, men helt Ok. Utsikten väger upp det.
Hotellet vi bor på nu heter Arayaburi Resort

IMG_2322

De ser ut så här på utsidan, finns ett gäng med sådana här småhus på området.

IMG_2344 (1)

Och vägen hit idag tänkte vi boka vi speedboat, men fick inte tag i någon ledig. Och färjan tog för lång tid kände vi,
så vi bokade en longtail-båt och var här på en timme istället för två och en halv.
IMG_2300

Fördelen var att det gick snabbt och var smidigt.
Minus var att vi vart aningen dyngsura när vi kom fram 🙂  Haha… men det gick bra. Till er som reser hit för första gången kan jag tipsa om att inte boka via hotell utan förhandla direkt med båtkillarna nere vid stranden för bästa pris.

IMG_2303

Lunchen och middagen åt vi här på ön, god mat so far. jag skulle kunna leva bara på soppor och goda wokrätter.
Gärna väldigt kryddstarka sådana. Mums
IMG_2334 IMG_2339

Vi har inte hunnit att se oss omkring så mycket än. Men det vi har sett är kritvita stränder & turkost vatten.
Även om det är mycket mer turister nu än för 10 år sedan så tycker jag att Phi Phi öarna fortfarande är värt ett besök när man är i Thailand.

IMG_2342

Utsikten över vår vik från hotellet, när vi är på väg ut för middag. Det har varit lite disigt idag,
perfekt transfer-väder. Men imorgon hoppas vi på massor av sol.

IMG_2432
Vi hade en eldshow på hotellet nu i kväll, ni ser hur barnen rusar här för att inte missa den.
10 av 10 möjliga poäng fick den. Riktigt bra och underhållande show.

IMG_2450

Hoppas ni har haft en riktigt fin söndag & fjärde advent idag!
På återseende imorgon igen.

0
8 kommentarer

Pepparkaksdrömmar

 Nu ser kakorna gigantiska ut, men det beror på att kaffekopparna är pyttesmå. Goda spröda drömmar med smak av pepparkaka.

IMG_0845
Pepparkakskryddor finns att köpa i påse vid kryddorna i din butik.

IMG_0851

Cirka 20-22 st:
100 gram rumstempurerat smör
1/2 msk vaniljsocker
3 dl strösocker
1 1/2 msk pepparkakskryddor
1 dl rumstempurerad rapsolja
1 tsk hjorthornsalt
4 dl vetemjöl

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader, vispa smör, socker och vaniljsocker poröst. Tillsätt den ner i oljan, pepparkakskryddor ner i degen. Och så rör ihop mjöl och hjorthornsaltet innan du rör ner det i smeten. Rör samman till en smidig deg. Dela sedan i två olika högar och rulla cirka 20-22 bitar, och rulla sedan dessa till små bollar som du lägger på en ett ugnspapper på en plåt.

IMG_0818

Och  lägg inte kakorna för tätt, eftersom de flyter ut lite. Grädda sedan kakorna i ca 18-20 minuter.
( Under gräddtiden , och då du öppnar ugnen kan det lukta lite starkt. Detta beror på Hjorthornsaltet

Låt drömmarna svalna innan du serverar dem, annars finns risk för att de smular sönder.

IMG_0835

 

4
2 kommentarer

Veckomatsedel

En något kortad veckomatsedel så här i julveckan.
Prova gärna att rulla mina godaste julafton.

Måndag Vegetariska piroger
Tisdag: Ceasarsallad med dressing
Onsdag : Mina bästa julköttbullar
Torsdag : Julmiddag
Fredag: Ännu mera julmat

ccc5

Till efterrätt i jul skulle jag vilja ha pepparkakspannacotta

IMG_9711 (1)
Det här behöver du till 2 stora / eller 4 små:
1 1/2 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk pepparkakskryddor ( en knapp tesked)

Serveras med grovhackad choklad eller pepparkakekross

Gör så här: 
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i 5 minuter innan. Koka upp grädde, socker & kryddor. Låt sjuda ett par minuter och ta sedan bort från plattan, Krama ur vattnet ur gelatinet och vispa ner i gräddblandningen. Vispa ordentligt så att allt blandas.
Häll upp i fina glas och ställ in kallt minst 4 timmar innan servering.

0
1 kommentar