Här sitter jag vid köksbordet och skriver till er medan Jonathan packar in väskorna i bilen. Vi inväntar hus- & hundvakten som meddelat att hon snart är här. För då var dagen här…. Vi bokade ju denna resa för evigheters evigheter sedan. Och nu drar vi alltså snart mot varmare breddgrader, ni hänger väl med? Vi flyger från Köpenhamn till Krabi och Ao nang blir första stoppet för att vila oss efter flygresan, shoppa lite julklappar och sola & bada så klart.
Bild lånad från hotels.com
Bloggen är uppdatera med massa nya recept, och även lite favoriter i repriser. Sedan kommer jag uppdatera så mycket jag hinner från resan, fast vet att det kan vara si & så med internetuppkopplingen på de mindre öarna.
Facebook ( HÄR ) är uppdaterad med ännu mera recept.
Och vill ni följa med oss dagligen med massa bilder från vår resa hittar ni mig på : @jennysmatblogg
Gör så här :
Koka upp grädde, socker,och sirap i en storbottnad kastrull.
Det ska sjuda fram tills det klarar ”kulprovet” (D.v.s att du kyler ner ca en tsk av den kokande kolan i ett glas med kallt vatten,
och denna går att forma till en kula )
För jag vill inte att godiset ska bli jättehårt – utan föredrar att det bara blir segt.
Och då drar du bort kastrullen från plattan.
Beroende på hur tjock du vill ha kolan så väljer du mindre / större form att hälla ut kolan på.
Lägg ett bakplåtspapper i botten- för att underlätta när du ska ta upp kolan och skära den i bitar.
Smält mjölkchokladen över vattenbad och bred den sedan över kolan .
Låt svalna lite innan du skär i lagom bitar. Men den ska inte hunnit bli kall!
Gör så här :
Koka upp grädde, socker och sirap i en storbottnad kastrull.
Det ska sjuda fram tills det klarar ”kulprovet”
(D.v.s att du kyler ner ca en tsk av den kokande kolan i ett glas med kallt vatten,
och denna går att forma till en kula )
Då drar du bort kastrullen från plattan och rör/pudrar ner kanelen och rör
om så att det plandar sig ordentligt.
Beroende på hur tjock du vill ha kolan så väljer du mindre / större form att hälla ut kolan på. Lägg ett bakplåtspapper i botten- för att underlätta när du ska ta upp och skära kolan i bitar.
Gör så här :
Koka upp grädde, socker, kakao och sirap i en storbottnad kastrull.
Det ska sjuda fram tills det klarar ”kulprovet”
(D.v.s att du kyler ner ca en tsk av den kokande kolan i ett glas med kallt vatten,
och denna går att forma till en kula ) Då drar du bort kastrullen från plattan. Beroende på hur tjock du vill ha kolan så väljer du mindre / större form att hälla ut kolan på. Lägg ett bakplåtspapper i botten- för att underlätta när du ska ta upp kolan och skära den i bitar. När du hällt upp kolasmeten så placerar du ut after eight bitar över hela kolan, och efter ca 1 minut så kan du lätt smeta ut chokladen över hela kolan till ett jämnt lager. Låt svalna innan du skär i lagom bitar.
En riktigt god gryta med lövbiff, med bulgur.
Och denna kan även serveras med pasta eller ris, ta det ni gillar bäst.
Det går bra med vilken crème fraîche som helst, välj en smaksättning du gillar.
Till en grytan för 4 personer behöver du: smör
1 hackad gul lök
600 gram lövbiff
2 vitlöksklyftor
3 msk tomatpure
2 1/2 dl vatten
1 burk med krossade tomater
1 tsk strösocker
1 tsk sambal oelek alt. 1 msk chilisås
2 1/2 dl creme fraiche ( jag hade citron, ingefära & havssalt )
salt & peppar
Gör så här: Hetta upp en djup stekpanna eller kastrull med smör och fräs löken glansig.
Strimla lövbiffen och fräs den snabbt så den får färg och vänd ner tomatpuren och fräs runt. Häll över vattnet & krossade tomaten och låt lövbiffen sjuda på svag värmen i minst en timme ( tillsätt ev mer vatten om det sjuder bort. ) Vänd ner socker & sambal oelek och även crème fraiche.
Smaka av med salt & peppar.
I höstas gjorde jag en riktigt god glass efter tips på en läsare.
Lingonglass – kan ju inte vara annat än gott.
Jag gjorde denna glassen av min variant ”snabbglass”. Dvs bara grädde 1 burk kondenserad mjölk och sedan tillsätter man valfri smak. Denna gången rårörda lingon.
Det här behöver du:
5 dl vispgrädde
1 burk med sötad kondenserad mjölk
3 dl rårörda lingon *
Gör så här:
* Rårörda lingon är väldigt enkelt 2 1/2 dl rensade lingon och 1 dl strösocker
Rör samman ingredienserna tills sockret löst sig/ smält ordentligt. Vispa grädden tills den bildar toppar. och vänd ner den sötade kondenserade mjölken med en slickepott. Rör ner de rårörda lingon, och häll upp i form – och plasta över den. Ställ in i frys i minst fem timmar, och ta fram tio minuter innan servering.
Toppa med lite bär och servera !
En glass som passar fin fint nu i dessa juletider.
Försöker ni också ha köttfria måndagar ?
Tänk om alla gjorde det en dag i veckan, då skulle köttkonsumtionen minska något enormt. Och vegetarisk mat är god, så det är ju faktiskt inte så att man måste pinas. Och jag tar gärna emot fler bra vegetariska recept från er, alltid roligt när ni vill dela med er.
Här svängde jag ihop en panna med grönsaker & vegetarisk färs. För en helt vegansk rätt väljer du bort såsen. Till 4 personer pärlcouscous för 4 pers
grönsaksbuljong
smör
1 finhackad lök
1/2 pkt med vegetarisk färs
2 tomater
1 burk med majs
Gör så här: Rör ihop den kalla såsen och ställ kallt.
Koka couscousen enligt anvisningar på förpackning tillsammans med en grönsaksbuljong. Under tiden fräser du upp löken med smör, vänd ner färsen och hackad tomat samt majs. Rör om tills allt är genomvärmt , häll bort vattnet från couscousen & rör ner i pannan. Klipp över lite färska örter och servera.
Gör så här:
Ställ ugnen på 225 grader.
Arbeta ihop alla ingredienser till pajdegen, kavla ut och tryck ut i en rund form med avtagbara kanter. Fräs färsen klar, i med kryddningen och en halv burk med krossade tomater. Låt sjuda ihop ett par minuter. Fyll skalet med färsen, och dela tomaterna och lägg överst. Blanda ihop creme fraichen och den rivna osten och klicka ut över fyllningen.
Ställ sedan in tacopajen i mitten på ugnen i cirka 20- 25 minuter. Under tiden kan du göra såsen. Blanda samman allt och ställ kallt fram till servering.
När pajen fått fin färg är den klar, Serveras sedan med lite god sås och en krispig grönsallad
* * * * * * * * * * * * *
Kardemummasnittar
Det här behöver du: 200 gram smör
3 msk sirap
5 dl vetemjöl
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 tsk stött kardemumma
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader, och ta fram en plåt med bakplåtspapper
Rör ihop socker och smör mjukt och arbete i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg. Dela degen till 2 eller 3 delar och rulla ut till länger. Platta till dem något med hjälp av fingrarna.
Grädda i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg.
Skär dem i snitt medan de är ljumna och låt svalna helt på galler.
Kikar förbi med litet godistips.
Och det är extra smidigt att göra dessa krispiga godisar om det blir över lite choklad,
när man tillexempel har chokaddoppat kakor eller godis.
Krossa ner cornflakes i chokladen och rör om till en krispig massa. Har du jordnötssmör hemma, rör ner ett par msk av det också. Häll upp i fina knäckformar och låt stelna.
Startade dagen med god frukost och en färgglad bukett med rosor på bordet. Ikväll står det ännu ett julbord, nu med släkten på Jonathans sida ! Det är tur att vi bokat in flera julbord detta året så vi verkligen hinner tröttna på julmat innan vi åker. Julskinka har vi griljerat & ätit 4 stycken, so far. Så skinksmörgås med senap börja jag känna mig färdig med hehe… Vi bokade de sista hotellen för Thailand igår och nu är det snart dags att börja packa också. Något jag hade uppskattat är lite boktips från er, är det någon gång jag läser mycket böcker så är det på långflyg & semestrar.
Härligt med fredag och i helgen är det ju både 3:e advent & lucia. Det måste vara den största glögghelgen någonsin…. Det märktes inte minst i mataffären idag. Jag letade efter Per Morbergs omtalade glögg, speciellt eftersom jag läst att han ska baka mitt julgodis! Hihi… Men glöggen den var slutsåld överallt. Även om alla andra märken i glögg fanns i överflöd. Fast jag var envis och lyckades till sist hitta hans julglögg & svartvinbärsglögg på Ica Maxi ute på Norremark, där finns det några kvar till er som undrar. Och sen skulle det komma in 300 stycken av Morbergs glögg på citygross, men det var inte förens på måndag. Annars verkade den rätt slutsåld överallt, vilket bara det låter som ett bra betyg. Så vill ni ha Pers glögg till jul, bör ni typ bunkra redan nu.
Så vad tyckte vi ?
Jag tyckte den var helt fantastiskt god, klart värt att letande. Precis lagom söt och lagom kryddig. Sen smakade den naturligtvis extra gott tillsammans med allt hembakat julgodis och en tänd brasa. Hur mysigt är det inte med dessa adventstider!
Morbergs julglögg finns både som alkoholfri, och som 2, 2 % (vitt, rött rose-glögg) och som starkvinsglögg (systembolaget) Stort gilla på både den röda julglöggen & den alkoholfria med svartvinbärssmak, jag är så svag för svartvinbär. Medan Jonathan gav högst betyg till den röda julglöggen.
Och vill ni ha Per på med ert glöggfirande så gäller det att vara ute i god tid 🙂
Nu ska vi sätta oss och boka de sista hotellen för thailandsresan.
Bara fem dagar kvar…. Härligt
Hoppas ni inte börjar tröttna på julgodis redan. Jag har nämligen massvis kvar att visa er här på bloggen.
Dessa ska ni prova om ni gillar polkagris, oreo & vit choklad
Det här behöver du:
154 gram oreokex ( 1 förpackning )
100 gram färskost
Garnering : 200 gram vit choklad
Polkagriskross
Gör så här:
Mixa kexen till smulor. Antingen med en mixer eller genom att lägga kakorna i en påse och gå loss med en brökavel.
Rör ihop smulorna med knappt 100 gram och forma 10-12 bollar av smeten. ( Det är kladdigt och ska va kladdigt )
Ställ i frys i 20 minuter. Smält chokladen i micro eller över vattenbad.
Ta ut kulorna och doppa dem i choklad, låt dem rinna av innan du lägger tillbaka dem på bakplåtspappret. Strö över lite krossade polkagrisar och låt svalna.