Kikar in med ett tidsinställt inlägg här från ett varmt & soligt Thailand. 16 dagar har vi varit här nu, och vi känner oss inte riktigt trött på Thailand än. Tonåringarna var rätt nöjda iallafall, och idag lämnade vi av Jacob & Thelma på flygplatsen. De åker hemåt för att inte missa mer i skolan. De har flygit så mycket med oss kors och tvärs över halva jorden att de inte tyckte det var några problem alls att resa hem själva ( men som den hönsföräldrar vi är så såg vi till att de blir incheckade innan vi reste vidare )
Och sen efter flygplatsen bar det av tillbaka mot Koh Lanta ( igen ), här stannar vi till den 4:e innan vi reser vidare… Hotellet heter Crown Lanta, och bilderna är lånade av hotels.com
Barnen tyckte poolen var det bästa,
och som vanligt var jag nöjd med att det var nära till stranden.
Detta hotellet ligger närmare Saladan, och ska ha lite fler närliggande restauranger än vårt tidigare hotell här. Jag uppskattar att kunna gå ut och äta thaimat på smårestaurangerna istället för att bara vara på hotellet.
Hoppas på fint snorklingvatten också 🙂
Höll på att glömma att det var nyårsafton idag….
Så Gott nytt år alla fina läsare och god fortsättning.
Jag bestämde mig nyss för att avslutar det gamla året med en årsresume. Har sett att fler och fler av alla bloggar skriver sådana, och det kan vara rätt roligt att bläddra tillbaka till. Så jag tänkte att jag härmar efter, denna listan lånade jag av underbaraclara.se eller var den blondinbellas?
Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? Ja vi reste till Grekland för första gången. Grekland är fantastiskt. Och jag insåg att vi helt plötsligt har alla våra barn i skola, vi har alltid haft ”dagis”-barn känns det som. Lite småsorgligt, och samtidigt stort- nu börjar en ny fas i våra liv.
Genomdrev du någon stor förändring? Ja, jobbmässig så fördubblades matsajten detta året, och är nu Nordens största matblogg / matsajt. Det har inneburit väldigt mycket mer jobb, och jag älskar mitt jobb även om jag borde bli bättre på att jobba mindre. Eller övertala mig själv att faktiskt anställa något assistent.
Blev någon av din vänner föräldrar i år? Ja flera stycken, både nära vänner, & massor av mina bekanta.
Susanne min äldsta barndomsvän blev mamma till en liten Elina.
Vilket datum från år 2015 kommer du att minnas bäst? 24 december, tror jag att jag kommer minnas bäst eftersom vi firade julafton i Thailand. Att ha hela familjen samlad både på min födelsedag & julafton för att bara umgås, spela spel & prata har känts extra lyxigt. Bästa veckorna på hela året!
Vilka länder besökte du?
Grekland ( Lesbos) , Tyskland då vi besökte nöjesparkerna Phantasia Land, och Movie Park, Danmark, och Thailand ( där vi är just nu)
Bästa köpet? Kanske inget ”köp” men renoveringarna i huset hemma i stan & sommarstugan har varit de bäst investerade pengarna tror jag. Och något vi kommer ha glädje över alltid eller åtminstone länge.
Vad gjorde dig riktigt glad?
När jag ser hur fina & snälla barnen är mot varandra och hjälps åt. ( Även om de också kivas såklart, men det är väl det som är syskonkärlek) Allra gladast är jag över att vi får vara friska.
Saknar du något under 2015 som du vill ha 2016? Mer tid över till mig själv 🙂 Jag har varit extremt dålig på att ge mig själv egentid, något som jag saknat detta året. Och så mer tid med Jonathan, nästa år ska vi dejta mycket mer. Och åka iväg på en liten resa bara han & jag. Och så vill jag komma igång med någon träning, jag är i grund & botten en soffpotatis men önskar att jag tyckte det var roligt att träna.
Vad önskar du att du gjort mer ? Tackat nej till jobb som jag egentligen inte hinner med. Dv.s försökt att jobba mindre. För jag har svårt att lämna ifrån mig jobb jag inte är 100 % nöjd med.
Vad önskar du att du gjort mindre? Slösurfat eller kollat på dåliga tv-serier. ( Fast mest har jag kollat på bra såklart ) Suttit i bilen onödigt mycket….. det blir mycket skjutsa, hämta & lämna när man har fyra barn.
Bästa boken jag läst i år ? Hmmm… Detta året har jag inte hunnit läsa så mycket som jag velat.
Men ”Stalker” var en riktigt spännande & otäck bok. Läs den om ni gillar Thriller
Vad är din största framgång på jobbet? Att sajten fördubblade sig, att jag kan välja mina samarbeten istället för att jaga.
Och att jag har skrivit samarbetes-avtal med flera stora företag inför nästa år.
Största framgången på det privata planet? Det är att vi renoverat sommarstugan alla gånger. Det är mitt paradis på jorden. Dock vill jag bygga en söt gäststuga där också….. Men får se när det blir av.
Största misstaget ? Att jag kanske är lite för godtrogen/snäll och att jag vill tro gott om alla. Fast samtidigt vill jag inte känna att det är mitt fel, utan det är väl så att det är deras misstag, mer än mitt.
Var du gladare eller ledsnare i år? Jag var gladare, även om jag inte var direkt ledsen året innan heller.
Vad spenderade du mest pengar på år 2015? Resor (Thailand) och renoveringarna i hus & stuga. Detta med renoveringar blir ju alltid dyrare än man från första stund räknat på. Men efter många år som husägare, så hade vi även räknat med det 😉 I företaget var det bilen som kostade mest, men ack så nödvändigt.
Något du önskade dig och fick ? Jag önskar mig sällan materiella saker, men om jag vill ha något så sparar jag tills jag har råd att köpa det. Men något jag hoppades på under året var mer tid med familjen ( det är ju inte alltid tonåringarna tycker det är så coolt att hänga med oss) Och den önskan gick i uppfyllelse.
Något du önskade och inte fick ? Ja, fred på jorden och slut på orättvisor.
Vad gjorde du på din födelsedag 2014? Då var vi på öland i sommarstugan och förberedde inför julafton, vi griljerade julskina och rullade köttbullar.
Sen spelade vi bingolotto och eldade för fullt i braskaminen. Mysig födelsedag.
Finns det något som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mera sömn ( sova är bland det bästa jag vet) kanske ännu en resa
och mer tid med mina vänner.
Vad fick dig att må bra? Mycket, jag försöker se det fina så mycket jag kan.
Fast jag mår alltid extra bra när jag har en bokad resa att se fram emot. Bokning och förberedelserna inför en resa är halva grejen.
Vem saknade du? Jag saknade min storasyster Linda, precis lika mycket som de senaste 14 åren.
Hon fattas mig alltid. Hon var en av mina bästa vänner.
Mest stolt över? Mycket. Mina barn och min familj. Och att jag har gett mitt företag en stabil grund att stå på. Och att företaget precis har blivit faddrar till en pojke & en by i Vietnam. Hoppas på att kunna bidra till mer välgörenhet nästa år.
Högsta önskan just nu ? Att år 2016 blir lika bra eller ännu bättre.
Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Summa summarum så har jag haft ett bra år. Men om jag ska ändra något så blir det att jobba mindre och mer effektivt under min arbetsdag. ( Inte fastna i slösurfandet ) Och att boka en vintersemester, som inte går till Thailand. Vi har varit där 5 gånger nu och det hade varit kul att se något annat även om Thailand är supervackert. Det finns så mycket mer jag vill se….. Har ni några tips kanske …. Maldiverna, Miami , Sri lanka, Jamaica, Mauritius eller något helt annat ?
Har hört att vissa av er fått snö ( lyllo er) även om det hade varit ännu roligare att ha snö även över julen. Vi har spenderat våran andra dag här på Railaybeach. Det är fint här men inte så mycket mer att göra än att sola, bada och äta. Och det visste vi redan när vi bokade, så vår sista dag blir här imorgon innan vi pyser vidare mot nu destination. Uppdaterar mer om den imorgon.
Mina bilder från hotellet,
Poolen var bra och rummen var fina och frukosten var ok. Tyvärr försvann Nomis Ipad någonstans mellan Taxin från Koh lanta och båten hit till hotellet. Hon som alltid varit så rädd om den blev ju såklart superledsen. Så frågar ni henne får nog denna vistelsen på detta hotellet inte höga poäng. Vi har ringt både taxi / båtföretag men tyvärr var den inte upphittad någonstans.
Stranden ser ut som vi minns den från förr, väldigt vacker. Kanske lite för mycket turister & båtar för vår smak.
Men vi brukar också försöka åka under lågsäsong, då är allt lite lugnare. Så tips till er som vill åka, sikta på höstlovet. Både billigare och mindre turister 🙂
Matvagnar och ställen finns det gott om.
Här en söt skylt på thailändsk ”Take Away” på walking street. Gillar att de använder så mycket färger.
Jag sitter nere i receptionen och jobbar lite, men nu börjar resten av familjen att droppa ner. Så nu är det dags att ge oss iväg för att äta. Valet idag tror jag står mellan gröncurrygryta och en nudelsallad. Gott!
Trevlig kväll eller trevlig dag till er!
( Här närmar sig klockan 17.30 )
Hej där hemma,
Hoppas allt är bra, och att julhelgen varit härlig. Och nu efter all god julmat så längtar ni säkert efter lite nyttigare mat.
Denna urgoda fisksoppa måste ni då prova! Mumma.
Det här behöver du :
1 gul lök
1 msk olivolja
4 msk hummerfond
1 msk tomatpure
4 st morötter
4 st potatisar
8-9 dl vatten
300 gram torsk & lax
1 kruka dill
salt +lite cayenne
140 gram kräftstjärtar
Citronailoi:
2 äggulor
1 3/4 dl rapsolja
2 tsk citronsaft + skal
1/2 pressad vitlöksklyfta
salt
Gör aiolin så här:
Detta är verkligen jätteenkelt att göra hemma. Det enda som kan gå fel är om ägg och olja har olika temperatur.
Så ta gärna fram äggen en timme innan, lägg äggulorna i en skål, och ta fram en elvisp. Börja att vispa i skålen och droppa ner rapsoljan sakta under vispning, för att sedan övergå till att hälla en jämn stråle ner i bunken medan du vispar. Aiolin kommer bli fluffig och fin, pressa sedan ner citonsaften, ( mer eller mindre beror på hur syrlig du vill ha den.) Riv ner cirka halva av det gula skalet på citonen, ner i aiolin. Pressa ner en halv vitlök och smaka av med salt. Ställ kallt fram till servering.
Gör så här :
Skala och hacka lök, potatis och morötter i småbitar.
Hetta upp en kastrull och fräs rotfrukter + purjolök en liten stund , häll ner tomatpure, dill, fond och vatten. Låt sjuda upp till potatisen är mjuk. Skär lagom små bitar av torsken och vänd ner, låt sjuda i 5- 7 minunter eller tills fisken är genomkokt. Och smaka av med lite salt, fiskkrydda och lite cayenne. Ta bort från spisen och vänd i kräftstjärtarna.
Är det något som alltid blir över eller finns i frysen hemma hos oss så är det korvbröd & mjuka tortilla bröd. Båda dessa två kan man med fördel fylla och grädda snabbt i våffeljärnet. Här fyllde jag korvbröden med ost & julskinka. Ringla över lite olivolja och lägg ner dem i järnet för att bli frasiga och varma. Mumsigt värre.
Det går att fylla dessa med lite vad man har hemma. Lite brie & salami.
Lite tacofärs & en klick crème fracihe. Eller kanske lite tomater & mozzarella toppa med lite klippt basilika över. Det finns många alternativ, använd fantasin och det som finns hemma i kylskåpet.
Jag gillar att tänka matsmart, vilket går ut på att undvika att kasta bra mat.
Såg nu att denna underbara kolan doppad i mjölkchoklad inte blivit uppdaterad, men då kan ni ju passa på att bjuda på den till nyår. Den är farligt god, och kan bara inte sluta att äta den.
Det här behöver du:
50 gram smör
2 1/2 dl strösocker
1/2 dl kakao
2 msk vaniljsocker
3 dl vispgrädde
1 1/2 dl ljus sirap
200 gram mjölkchoklad
lite smält mörkchoklad för garnering
Gör så här:
Blanda alla ingredienser i en stor tjockbottnad kastrull och rör om.
Låt allt sjuda på medelsvag värme upp till 120 grader, rör om då & då. Klä en mindre form med bakplåtspapper och häll försiktigt upp chokladkolasmeten i den. Låt svalna innan du skär upp den i lagom bitar.
Förvaras i kylen medan du smälter chokladen, se till att chokladen smälter på låg värme, så att den inte är för varm när du chokladdoppar. Låt överflödig choklad rinna bort, och förvara kolan i kylen fram till servering
Ställ glasen lutande i andra glas, innan du häller itu de olika lagrerna.
Gör så här:
Börja med nutellapannacottan. Lägg gelatinbladen i kallt vatten cirka 5 minuter i förväg.
Mät upp grädden och låt sjuda upp på svag värme. Ta bort från plattan och krar ur vatten ur gelatinbladen & vänd ner gelatinblad och rör om tills allt blandat sig. Sedan vänder du ner nutella med en nypa salt, rör om tills du har en fin och blank smet. Häll upp i glasen. Ställ in i kylen i minst 4 timmar innan du gör nästa lager.
Lager nummer 2 gör du likadant med. Lägg gelatinbladet i kallt vatten 5 minuter innan.
Värm upp grädde & socker & vaniljstången ( skär dem på längden och kärna ur den ) låt både frön och stång koka med på svag värme tills de börjar sjuda, ta bort från plattan. Fiska upp vaniljstången och krama ur vattnet ur bladen och rör ut gelatinbladen i gräddblandningen. Vänd sist ner philadelphian, rör tills du har en slät smet och häll ovan på det första lagret.
Låt vila i 4 timmar i kylskåp innan det är dags att servera.
Gärna friska lite syrliga bär.
* * * * * * * * * * * * * * * * *
Kladdkakssymfoni med lättvispad grädde & jordgubbar
Perfekt om du har en bit kladdkaka / brownies över sedan dagen innan.
Det här behöver du:
1 bit kladdkaka
jordgubbar
lättvispad grädde
Så här gör du: Tärna kladdkakan i lagom stora bitar, skiva över rikligt med jordgubbar
och servera med en klick lättvispad grädde.
Så enkelt & så gott
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Chokladpaj med kolakräm
Karamelliserad mjölk är färdig kokat ( kondenserad sötad mjölk)
Det här behöver du:
1/2 pkt digestiv
60-75 gram smält smör
1 burk karamelliserad mjölk
400 gram mjölkchoklad eller mörk choklad
1 1/2 dl vispgrädde
2 nypor flingsalt
Serveras med lättvispad grädde
Gör så här :
Krossa kexen till smulor och rör ihop med smält smör. Och fördela ut i en rund form på 24 cm. Ställ kallt i 20 minuter, och bred ut burken med karamelliserad mjölk över digestivbotten. och ställ svalt medan du gör tryffeltäcket. Mät upp grädden i en kastrull och låt sjuda upp. Ta bort från plattan och bryt ner chokladen och låt smälta under omrörning. Rör tills allt har smält och chokladen blir slät. Fördela ut det sista lagret över chokadpajen och strö över ett par nypor flingsalt.
Ställ kallt så chokladen hinner stelna.
Gör så här: Ta fram oxköttet minst 2 timmar innan det ska tillagas, värm upp ugnen till 200 grader. Gratängen stoppade jag in cirka en halvtimme innan jag började med oxfilen. Lägg över grillfolie om den börjar få för mycket färg.
Jag fick tag i en fin bit oxfile som inte var så tjock ( lika med kortare tillagningstid ) Smörstek den i en stekpanna, så att den får vacker färg, med lite salt & peppar. Lägg den på en smördegen och baka in den, skär bort överflödig smördeg. Pensla smördegen med det uppvispade ägget. Sätt in en köttermometer i den tjockaste delen av oxfilen och ställ in i ugnen. Köttet ska ha minst 50 grader då får du en blodig bit. Vill du ha medium rekommenderas 60 grader. Jag tog ut min på 50 grader, sen ska man låta köttet vila i minst 10 minuter, då gick graderna upp till cirka 55. Perfekt enligt mig.
Under tiden oxfilen vilar så skär du upp fläskfilen och steker den med salt & peppar. Servera sedan med potatisgratängen, såserna och med kokt grön sparris. Perfekt nyårsmat. Bearneisåsen hade jag en köpklar variant men vill ni lyxa till det och göra egen så är mitt godaste recept här
Tiden flyger förbi, nu är julen avklarad och nyårshelgen står snart på glänt. Har ni hunnit bestämma er vad ni ska servera än? Om inte så har jag lite festliga tipshär idag. För någotsom jag tycker är gott till nyår är plockmat i alla dess former, och jag har i samarbete med Ridderheims provat några av deras goda nyheter. Dessutom gillar jag när man kan göra det enkelt, så att man hinner umgås med sina gäster.
Festliga kryddstarka korvar är jättegott att duka fram med oliver, och färska fikon. Salsiccia Napoli har extra sting, och den gillade jag extra mycket, precis som parman som bara smälte i munnen. Så gott!
Lyxigt , enkelt & gott blir mitt nyårstips till er idag
Hej där,
En lugn och fin dag här på Koh Lanta, vi har solat, badat och ätit gott. Vi åkte in en sväng till Saladan idag och åt, och shoppade lite nya sommarklänningar. Annars har vi inte gjort mycket annat alls mer än att lata oss.
Vi hittade takpoolen högst upp på hotellområdet, än så länge är vi ensamma här, det verkar inte vara någon annan som hittat hit än. Så vi bokar nog en av hotellets taxi hit imorgon igen, det är mycket uppförsbackar här så det åker små taxibilar/ golfbilar här emellan hela tiden.
Utsikten härifrån är galet vacker, vi kommer passa på att kolla vyerna hela dagen imorgon.
Sen åker vi vidare den 29:e, barnen verkar också tycka att det är lagom med en 4-5 nätter på varje ställe.
Sen åker vi vidare till Railey Beach, superfint är det där. Tyvärr är internet jättekasst här på Koh Lanta, jag har försökt ladda upp detta inlägget i över 4 timmar nu ´….. Håller tummarna för att det kommer upp
Fortsatt trevlig kväll till er där hemma!!
Hoppas vi inte tröttar ut er med alla semesterbilder 🙂