Kycklingburgare är alltid gott, och det är faktiskt mycket enklare att laga än man kanske tror. Det tar lika lång tid som pommes:en i ugnen. Färsen köper du i lite större butiker, jag hittade min på Ica Maxi.
Till 4 burgare:
600 gram kycklingfärs
paprikapulver
salt
peppar
Gör så här: Rör ihop currydressingen och ställ kallt.
Rör ihop färsen med kryddor och forma till kycklingburgare.
Stek dem klara på medelstark värme och servera dem i bröd med tillbehör och krispiga pommes.
Bacon och kyckling tillsammans med curry är en fin fin kombo.
Då har man landat i tv-soffan igen. Barnen kikar på barnprogram, och jag skriver till dig. Något jag märker att ni söker på bloggen är recept till adventsgodis. Och ni hittar alla recept genom att klicka HÄR
Något som jag velat baka länge, men inte hunnit tidigare är bountygodisar. Detta receptet hittade jag i tidningen ”Hembakat”, jag gjorde om lite då jag bytte ut den mörka chokladen mot mjölkchoklad. Ta vilket ni föredrar.
Här kommer lite steg-för-steg bilder.
Det här behöver du till 14-15 bitar 3 – 3 1/2 dl kokos
2 dl kondenserad sötad mjölk
3 msk florsocker
Garnering : 200 gram mjölkchoklad
kokosflingor
Gör så här: Mät upp kokosflingor, kondenserad mjölk och florsocker och rör ihop till en smet. Rulla cirka 14-15 stycken bollar av smeten och lägg på en bakplåtsklädd bricka. Ställ in frysen i 30 minuter, och under tiden smälter du chokladen över vattenbad eller i micron. Chokladdoppa bollarna med hjälp av en gaffel, låt överskottet av choklad rinna av innan du lägger tillbaka dem.
Strö över lite kokos och ställ in i kylen tills chokladen svalnat.
Detta var ett jättesmidigt & enkelt julgodis/ adventsgodis som ni faktiskt bara måste prova. Och jag har fått flera frågor om när man kan börja med julgodiset. Jag tycker att man kan börja redan nu med, det går bra att frysa in nästan alla olika sorters godisar. Frågan är bara om det räcker ända fram till jul, eller om de har en tendens att försvinna spårlöst därifrån 🙂
Godkväll i stugorna.
Så roligt det är att läsa alla era kommentarer, jag läser alla & försöker svara på alla ( även att jag vet att jag ibland missar ) Fråga gärna igen om jag missat. Nu kommer det perfekta adventsgodiset för dig som har ont om tid och gärna jobbar med få ingredienser men ändå vill bjuda på något extra gott. Toppingen kan du välja själv vilket du gillar bäst. Jag valde ett par olika varianter för att inspirera er till att våga prova lite nytt.
Chokladbräck
Det här behöver du till en plåt: 100 gram mörk choklad
Topping ( kan t.ex vara) :
krossad turkiskpeppar
krossad polkagris
hackad vit choklad
kokos
hackade nötter & tranbär
Gör så här: Smält chokladen och bred ut i ett tunt lager över en bakplåtsklädd plåt.
Strö över valfri topping och ställ svalt tills den har stelnat.
Bryt loss lagom stora bitar, och servera på vackert fat.
Gör kycklingkebab så här:
Strimla kycklingen tunt tunt, lättare att jobba med halfrysen kycklingfile. Lägg i en skål och vänd ner rapsolja och citronsaft. Krydda med valfri mängd kebabkrydda ( jag hade cikra 3- 4 msk ) och blanda om med kycklingen. Ställ in i kylskåpet ett par timmar. Rör under tiden ihop ingredienserna till kebabsåsen och ställ kallt fram till servering. Värm på pommesen, stek kycklingkebaben med aningen salt och vill du ha mer kryddig kebab, kan du krydda under stekningen. Och servera sedan med krispig sallad & sås.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Något gott till kaffet: Dumlekakor
Du behöver :
200 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker
Garnering :
15 dumlekolor
15 st noblesse
15 st muffinsformar
Gör så här :
Ställ ugnen på 175 grader.
Tärna ner smöret och blanda ihop de torra ingredienserna i en skål innan du häller över detta i smöret.Arbeta ihop detta till en deg. Rulla sedan till lagom stora bollar och placera ut i formarna ( jag la formarna i en ”muffinsform” för att kakorna inte skulle flyta iväg ) Platta till lite på degbollarna , och placera ut en dumle i varje boll. Grädda sedan i 10 – 12 minuter ( tills de är färdiga ) Och så fort de kommer ut från ugnen så lägger du en nobless på varje kaka.
Denna efterrätten provade vi också i helgen. Tycker alltid det är lika roligt att prova nyheter. Denna vart så fräsch och god, passar perfekt efter en mättande middag. Mycket gott betyg från samtliga i familjen. Och recept är ett gammalt som jag tror att jag hittat i hemmets tidning.
Det här behöver du till 6 portioner: 2 1/2 gelatinblad
4 dl vispgrädde
1/2 dl strösocker
1 vaniljstång
1 styck apelsin
(skal + 2 msk pressad apelsinsaft)
Gör så här:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i fem minuter.
Värm upp grädden i en kastrull, vänd ner socker. Skär ett snitt på längden i vaniljstången och skrapa ur fröna och vänd ner både stång och frön ner i kastrullen. Riv ner skalet på den tvättade apelsinen och pressa ner 2 msk apelsinsaft. Låt allt sakta sjuda upp, när grädden kokar så fiskar du upp stången. Krama ur gelatinbladen och rör ut med grädden, rör om ordentligt så allt allt blandas. Häll upp i små portionsglas och ställ in i kylen i minst tre timmar innan du gör toppingen.
Apelsin-toppingen:
Lägg bladen i kallt vatten i sira fem minuter.
Krama ner saften i en kastrull och låt sjuda upp, dra direkt bort från plattan. Krama ur gelatinbladen och rör ner ordentligt i apelsinsaften så att allt blandas väl. Låt svalna något innan du häller detta lagret över pannacottan.
Ställ in i kylen minst en timme innan servering. Kan med fördel förberedas kvällen före.
God eftermiddag,
Här står vi och kokar världens godaste fisk- & skaldjurssoppa till middag.
Har ni inte prövat denna innan så gör det snarast.
Vi serverar soppan med hemlagad aioli och en bit bröd också
Det här behöver du :
10 cm purjolök
1 gul lök
1 msk olivolja
4 msk hummerfond
1 msk tomatpure
4 st morötter
4 st potatisar
8-9 dl vatten
300 gram torsk & lax
1 kruka dill
salt +lite cayenne
140 gram kräftstjärtar
Citronailoi:
2 äggulor
1 3/4 dl rapsolja
2 tsk citronsaft + skal
1/2 pressad vitlöksklyfta
salt
Gör aiolin så här:
Detta är verkligen jätteenkelt att göra hemma. Det enda som kan gå fel är om ägg och olja har olika temperatur.
Så ta gärna fram äggen en timme innan, lägg äggulorna i en skål, och ta fram en elvisp. Börja att vispa i skålen och droppa ner rapsoljan sakta under vispning, för att sedan övergå till att hälla en jämn stråle ner i bunken medan du vispar. Aiolin kommer bli fluffig och fin, pressa sedan ner citonsaften, ( mer eller mindre beror på hur syrlig du vill ha den.) Riv ner cirka halva av det gula skalet på citonen, ner i aiolin. Pressa ner en halv vitlök och smaka av med salt. Ställ kallt fram till servering.
Gör så här :
Skala och hacka lök, potatis och morötter i småbitar.
Hetta upp en kastrull och fräs rotfrukter + purjolök en liten stund , häll ner tomatpure, dill, fond och vatten. Låt sjuda upp till potatisen är mjuk. Skär lagom små bitar av torsken och vänd ner, låt sjuda i 5- 7 minunter eller tills fisken är genomkokt. Och smaka av med lite salt, fiskkrydda och lite cayenne. Ta bort från spisen och vänd i kräftstjärtarna.
Igår var det discokväll för skolbarnen här i växjö, och först hade Nomi en liten bjudning här hemma med sin närmaste kompisar. De lyssnade på musik, åt godis och så målade vi naglarna innan vi följde med dem bort till discot. Sen hemma så var det Melvins & hans kompis tur att göra sig klara. Deras disco började lite senare nu eftersom de går på mellanstadiet. När vi skjutsat bort dem så provade vi de nya efterrätterna som jag förberett på förmiddagen.
Dessa är busenkla att svänga ihop, de ska stå kallt i minst 4 timmar före servering bara.
Det här behöver du till 2 stora / eller 4 små:
1 1/2 gelatinblad
3 dl vispgrädde
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk pepparkakskryddor ( en knapp tesked)
Serveras med grovhackad choklad eller pepparkakekross
Gör så här:
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i 5 minuter innan. Koka upp grädde, socker & kryddor. Låt sjuda ett par minuter och ta sedan bort från plattan, Krama ur vattnet ur gelatinet och vispa ner i gräddblandningen. Vispa ordentligt så att allt blandas.
Häll upp i fina glas och ställ in kallt minst 4 timmar innan servering.
Att använda pepparkakskryddor är ett rätt roligt sätt att baka till jul. Många småkakor, mjuka kakor & fudger blir ju snabbt juliga på så vis. Precis som att smaksätta med saffran, kanel eller kardemumma.
Mät upp grädde, strösocker, sirap i en stor kastrull. låt koka till 122-123 grader , eller tills smeten klarar “kul-provet ” . Kulprovet är att du kyler ner några droppar av smeten i iskallt vatten, och när du kan forma en kula av detta så är den färdig. Rör sedan ner honung, och smör , och bryt till sist ner den goda chokladen + kryddor i blandningen. Rör tills allt har löst sig och du har en fin smet. Häll upp i en bakpappers-klädd form ca : 15*25 cm och ställ in i kylen tills den svalnat. ( gärna över natten ) Skär sedan lagom stora bitar bitar innan du lägger om dem i någon fin godis skål.
Godmorgon, Ni är väldigt tysta för att vara över 700 000 unika besökare här varje månad. Ni vet väl att jag blir jätteglad när ni skriver ett hej i kommentarsfältet. Idag har jag har tidsinställt ett inlägg för er som gillar att läsa bloggar till morgonkaffet. Själv sover vi minst en timme till innan väckarklockan ringer. Och igår var jag med en kompis med barnen på Leos Lekland, väldigt bra när man kan åka dit mitt i veckan. Det är nämligen så gott som folktomt där när det inte är helg.
Jag var tvungen att fota den söta helgbuketten som flyttat in. Blir glad av att bara gå förbi den.
Och till er som missat så gjorde Ica en intervju med mig i samband med vårat samarbete förra veckan. Och vill ni läsa lite mer om mig & bloggen så hittar ni det HÄR
Och undrar ni något så är det bara att fråga på, jag svarar så gott jag kan.
Jag sitter i köket och väntar på att kakorna i ugnen ska bli klara, doftar riktigt gott så jag hoppas att de smakar lika fint. Jahopp torsdag idag då & helgen närmar sig med stormsteg. Och då ville jag tipsa om en jättegod smakrik canjungryta. Receptet har jag kikat på under en längre tid, men inte hunnit prova tidigare. Det kommer ursprungligen från ”Mitt kök”, men jag gjorde en del ändringar. Och bli nu inte nervös för att det är mycket ingredienser, detta är en busenkel gryta som smakar mycket & mustigt.
Det här behöver du till 4 personer:
500 gram putsad fläskfile
200 gram kryddstark korv
smör
200 gram stora XL räkor
Gör så här: Rör ihop färskoströran och ställ kallt fram till servering.
Hetta upp en stekpanna med höga kanter med smör. Skala och fräs löken på medelstark värme under omrörning. Pressa ner vitlöken i en liten skål och rör ner alla kryddor, rör om och vänd ner i stekpanna och fräs under omrörning tills alla kryddor doftar nötigt. Vänd då ner tomatkross, fond, rödvinsvinäger, socker och låt sjuda upp. Under tiden skär du filen i lagom stora bitar och slantar upp korven. Fräs detta i en annan stekpanna tills de får färg, och vänd ner i såsen tillsammans med en burk körsbärstomater.
Den lena färskoströran bröt av bra till den kryddiga grytan.
Mums