Lite nya växter

 Godkväll,

Hoppas inte att ni har snöat bort helt. Här har jag gjort både ett och två tappra försök att skotta. Men så fort jag är halvvägs så har det börjat toksnöa igen, så garageuppfarten ser minst lika hopplös ut som den gjorde innan. Skulle önskat mig en snömaskin i 35 års present tror jag allt…. Haha.

IMG_0320 (3)
Det blev en tur till blomsteraffären också för fylla på med lite nya växter. De flesta av grönväxterna såg så sorgliga ut när vi kom hem. Så de flesta fick kastas, och plastblommorna fick duscha en omgång så de blev åtminstone som nya.

IMG_0307 (1)

Bunkrade även upp med lite nya ljus, doftljus & värmeljus.
Denna hortensian är väl söt i sin blåa färg.

IMG_0250

Murgröna och tjocka bladväxter är de få grönväxter jag verkar ha tur med,
troligtvis för att de inte behöver vattnas stup i kvarten.

IMG_0266 IMG_0323

Nu ska jag åka och hämta Thelma som är hos en kompis, innan det är dags att laga middag.
Tacos står på menyn idag, något barnen har tjatat om sen vi kom hem från thailand. Och jag gillar det också, gillar all sorters plockmat.

Hörs senare.

0
4 kommentarer

Knäckig päronpaj med ingefära

Päron, ingefära och en knäckig topping är den perfekta kombon.

IMG_7262Det här behöver du:

6 mogna päron
drygt 1 tsk riven färsk ingefära

150 gram smör
1 1/2 dl strösocker
3 dl havregryn
1 1/2 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1 / 2 dl ljus sirap
2 msk mjölk

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader, skala och kärna ur päronen.
Smörj formen med smör, och skär päronbitarna i skivor. Riv över ingefära och börja sedan med knäck-täcketSmält smöret i en kastrull , och dra bort frän värmen när den har smält -rör ner mjölk och sirap. Blanda de torra ingredienserna i en skål och rör sedan ner i smör blandningen,
Lägg päronbitarna i den smorda formen och klicka / bred ut smeten över frukten.
Ställ in i mitten på ugnen i ca 20 minuter, eller tills pajen är knäckigt / gyllenen.

Severa med glass eller vaniljsås.

0
8 kommentarer

Vegetarisk pastasås

Hej där, 
Välkommen nya vecka. Här är barnen i skolan och Jonathan på jobbet & själv sitter jag och försöker jobbar ikapp med en kopp kaffe. Dock har inget av vårt bagage kommit oss till rätta än, alla våra väskor lämnades kvar i Krabi av flygbolaget. Så jag tror att det blir att ringa Fritidsresor och gnälla lite nu om en stund.  Hur länge kan det ta liksom?

Vegetariska måndagar, jag provade en ny rätt som tar max tjugo minuter att laga. En god krämig pastasås till färska italienska fyllda tortelloni. Jag valde en tortelloni som var fylld med spenat & ost ( ricotta)

IMG_0155

Det här behöver du till 4 personer:
Färsk pasta ( gärna fylld )

Ostsåsen:
25 gram smör
2 1/2 msk mjöl
2 1/2 dl vispgrädde
2 1/2 dl mjölk
1 msk chilisås
15 st söta körsbärstomater
babyspenat
2 1/2 dl finriven ost
salt & peppar

Gör så här: 
Koka pastan enligt anvisningar på förpackning.
smält smöret, och pudra över mjölet under omrörning med handvisp. Tillsätt lite av grädden i taget och vispa så att det blir klumpfritt, tillsätt resten av vätskan,chilisåsen och låt sjuda upp. Klyfta ner körsbärstomaterna & 1 näve eller 2 av babyspenaten. Låt sjuda tills tomaterna är mjuka & babyspenaten blivit mjuk. Vänd sedan ner osten under omkörning. Smaka av med salt och peppar.

Servera genast.

IMG_0167

1
4 kommentarer

Veckomatsedel

Gutenmorgen.
Vi startar denna söndagen precis som alla andra med veckomatsedel.
Smaklig spis

Måndag: Zucchinimix & tzatziki (vegetariskt)
Tisdag: Pestobakad lax med fetasotkräm
Onsdag TexMex-stroganoff
Torsdag: Söt-sur Kycklinggryta
Fredag: Bookmaker toast

vecko4

Det här behöver du till 4 personer:
500 gram putsad oxfile
smör
salt & peppar
4 bröd / ciabatta
smör
4-6 tsk dijonsenap
1 kruka krussallad
3 tomater
finhackad rödlök
1 pkt bacon
bearnaisesås
riven pepparrot

Gör så här:
Ställ ugnen på 180 grader.
Helstek oxfilen, i smör i stekpannan med salt & peppar tills den får vacker färg. Lägg sedan in i ugnen med köttermometer.
Under tiden förbereder du bröden, smöra bägge sidor och med ett lager dijonsenap. Sallad, lök, och riv över valfri mängd pepparrot och tomat lägger du på när oxfilen är klar. Jag brukar låta köttet gå upp till 58 grader, sen tar jag ut köttet och rullar in i grillfolie och låter vilar i 10 minuter. Stek under tiden baconet kanaperstekt. Skär upp köttet och lägg på mackorna, och bred ut bearnaisesås och lägg på brödlocket.

Servera genast

* * * * * * * * * * *

Något gott till kaffet: Snickersglass
krämig

Den karamelliserade mjölken är alltså färdigkokt sötad kondenserad mjölk.

Det här hade jag i min glass:
5 dl vispgrädde
1 burk med kondenserad sötad mjölk
300 gram med jordnötssmör
2 nävar salta jordnötter
1 burk med karamelliserad mjölk + ett par msk ovispad grädde
chokladströssel

Gör så här:
Vispa grädden så att den bildar toppar, vänd ner jordnötssmöret och vispa till jämn smet, vänd ner den sötade kondenserade mjölken och vänd om tills du har en klumpfri smet. Blanda upp den karamelliserade mjölken med lite ovispad grädde, för att få den lite lösare i konsistens. Ta fram en form och varva smet med jordnötter och karamelliserad mjölk ( kolasås), smeten  och toppa sedan ytan med jordnötter, strössel och ringla över kolasås. Plasta och ställ in i frysen i minst 4-5 timmar innan servering.

Ta fram en stund innan fikat.

0
5 kommentarer

Fläskfilegryta med ost- & senapssås

Hej igen, 

Ett litet middagstips till morgondagen för er som inte bestämt er. En gryta som alla gillade hemma hos oss.
Inspirationen hittade jag på arla.se men jag ändrade om och la till lite champinjoner, och crème fraîche.

IMG_0085

Det här behöver du:
1 stor putsad fläskfile
smör
1 gul lök
10-15 små champinjoner
2 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl creme fraiche
1/2 dl vatten
3 msk kalvfond
1 msk dijonsenap
salt & peppar
1 dl riven smakrik ost
( tex, präst eller västerbotten)

Toppa med färska örter & knaper stekt bacon

Serveras med ris, potatis eller pasta

Gör så här:
Klipp baconet smått och fräs knaperstekt. Lägg dem på hushållspapper & låt rinna av. Putsa filen och skär i medaljonger.
Finhacka löken och klyfta champinjonerna. Hetta upp en panna med smör och fräs lök & svamp gyllene. Stek sedan fläskfilen klar, krydda med lite salt & peppar. Vispa ihop grädde, crème fraîche, vatten, fond, senap i en kastrull och låt sjuda upp.
Häll sedan detta över fläskfilen och låt sjuda några minuter. Riv över osten och vänd om tills den smält,
strössla över bacon och så är det klart att servera.

IMG_0022

Jonathan som är grym på sallader ( och disken 😉 ) fixade en sallad med blandad grönsallad, tomater, soltorkade tomater, gurka och fetaost. Gott att ringla över lite av olivoljan från fetaosten över salladen.
Vackra färger också.

IMG_0038

1
10 kommentarer

Min nya jobbarkompis

 Godkväll i stugorna

Hoppas ni har en riktigt bra lördag. Här har dagen gått i ett, så det var nog tur att vi var uppe tidigt idag. Eftersom vårt bagage fortfarande inte hittat rätt så var vi tvungna att åka och handla baskläder & annat som vi inte fått med oss hem. Sen behövde kyl och frys fyllas på, så det tog sin lilla tid att storhandla. Och så provade vi en ny gryta med fläskfile till middag, receptet kommer här senare under kvällen.

IMG_0114
Jag har även en ny trevlig jobbarkompis från idag, en canon 6D. Eftersom jag inte har någon aning om när mitt bagage kommer tillbaka och jag har massor med fotojobb som ska bli klart så var jag tvungen att inhandla ny kamera. Jag hade väl ändå räknat med att köpa en ny under året, men nu blev det lite tidigare än tänkt. Det lilla jag hunnit provafota så är jag supernöjd, vi får väl se om ni märker någon skillnad på bilderna sen 🙂

blogg
Nu tänkte jag dyka ner i bruksanvisningen och se till att lära mig mer om denna.

Hörs snart igen

0
4 kommentarer

Krämig kyckling med duschesspotatis

 

Hej hej,
Ursäkta långa frånvaron. Men vi är lite trötta idag efter dryga flygplansförseningar och förlorat bagage *grrrr*. Men det är inte mycket att göra, utan håller tummarna att vi får hem det så fort som möjligt . Jag har ju liiiite svårt att arbeta utan min kamera. Men nu nog gnällt om det, jag ser att det har kommit in massa frågor i Thailandsresor i det tidigare inlägget. Vilken resa vi gjorde, önskar att ni alla som funderar och har möjlighet att resa gör det. Man lär sig så mycket på vägen, och får uppleva så mycket. Jag tänkte sätta mig och sammanfatta om några dagar, så att ni hinner fråga det ni vill veta. Nu tänkte jag kika förbi med tips på helgmat för er som kanske är inne och söker efter det just nu.

Duschesspotatis är riktigt gott, och detta ska vi laga ikväll igen.

IMG_0603IMG_0594 Det här behöver du till en mindre form ( 20 * 30 ): 
1/2 kilo potatis
1/2 dl vispgrädde
2 äggulor
salt & peppar

1/2 finhackad lök
2 stora kycklingfileer
2  dl creme fraiche
1/2 dl vispgrädde
2 msk kycklingfond
1 msk kinesisk soja
1 msk med rödvinbärsgele
salt & peppar

Gör så här: 
Ställ ugnen på 250 grader. Koka potatisen mjuk, och gör mos av den med potatiskross & blandar ner äggulor & grädde. Smaka av med salt & peppar. Spritsa sedan / eller klicka runt en form och gratinera i mitten av ugnen.
Under tiden hetta upp en stekpanna med smör, fräs löken mjuk. Strimla kycklingen smått och fräs den så att den får fin färg. Vänd ner grädde, crème fraîche, soja, fond  och låt sjuda upp. Smaka av med gelé salt & peppar.
När potatisen fått vacker färg tar du ut den och lägger kycklingen + sås i mitten.

Smaklig spis

1
9 kommentarer

Prosciuttoinlindade kycklingrullar med couscoussallad

 

Gillar ni bacon, och ändå vill ha variation så tycker jag att Prosciuttoskinka är snäppet godare att använda i matlagning. Här tillsammans med kycklingrullar och en fräsch couscous-sallad. Mina favvocouscous är just denna stora varianten även kallad pärlcousocus. Den blir inte torr & klibbig som den vanliga varianten blir.

IMG_6159 (1)

Det här behöver du till 5 personer:
800 gram kycklingfärs
1/2 tsk salt
Peppar
Prosciuttoskinka

Couscoussallad
2 dl okokt pärlcouscous ( stor couscous)
1 finhackad tomat
1 bit finhackad gurka
1/2 finhackad rödlök
12 finhackade oliver
1 bit röd finhackad paprika
1 bit gul finhackad paprika
god olivolja
flingsalt

Serveringstips: turkisk yougurt

Gör så här:
Koka couscousen enligt anvisningar på förpackning, skölj av och rör sedan ihop med resten av ingredienserna. Avsluta med olivolja & flingsalt. Ställ kallt till servering, eller inte om du föredrar ljummen couscoussallad.

IMG_6152

Gör järparna så här:
Ställ ugnen på 200 grader. Vänd ihop salt och peppar i kycklingfärsen- och forma dem till avlånga köttbullar. Linda in dem i prosciuttoskinka och lägg dem i en ugnssäker form. Ställ in dem i mitten av ugnen i cirka 30 minuter, eller tills de är genomstekta. Serveras sedan med couscous sallad och en klick med turkisk yougurt. 

1
4 kommentarer

Thailandstips – fråga på!

Hej där, 


Idag är dagen då vi flyger hemåt igen. Vi har haft helt underbara veckor, med vackert väder, god mat & inga tider att passa. Men nu längtar jag faktiskt hem lite, efter vardagen och alla barnen. ( Jacob & Thelma flög ju hem efter halva tiden då de inte skulle missa skola) Och det ska bli så roligt att komma tillbaka till jobbet, jag har redan massor av idéer på nya recept jag vill prova. Under resans gång har det kommit in tusentals med kommentarer frågor om vår resa. Många önskar en liten resesammanfatting. Nu är jag ingen expert, men vi har ändå besökt thailand många gånger. Och sammanlagt blir det kanske 4 månader vi varit här på resande fot i detta vackra land. Och ni önskar tips, men jag vet inte riktigt vad ni vill veta…..
Så kommentar gärna / fråga på så ska jag när jag kommer hem sätta mig och göra en liten sammanfattning. 

Lite blandade bilder från veckorna som gått.
IMG_3381


Största krabban vi lyckades fånga. Hur söt?!

IMG_3116 (1)

IMG_3338

IMG_2945 (1)IMG_3108

IMG_3038

IMG_3364

Fråga på så ska jag svara så gott jag kan i ett eget inlägg.

Jättekul att så många har uppskattat att följa med oss dessa veckor.
( Börjar redan planera nästa resa 😉 som denna gången inte går till Thailand) 

0
65 kommentarer

Ao Nang – Nadivana

Godkväll från ett varmt Thailand. 
Vi befinner oss tillbaka i Ao Nang på det trevliga lägenhetshotellet Nadivana. Måste säga att hotellet är över förväntan, stora fräscha ytor. Vi bor i en tre rummare på nästan 150 kvadrat med gigantiskt terrass. Till samma pris som ett vanligt hotell nere i ao nang. Hotellet ligger tre km från ”centrum” men det går gratis taxi flera gånger om dagen för dem som vill åka ner till restaurangerna eller beachen. Så jag tycker väldigt prisvärt, lugnt & trevligt. Konstigt att inte fler hittat hit än ( hälften av rummen var inte bokade ) Så det blir hotelltips för er som kanske ska stanna ett par- tre dagar i ao nang. Vi bor här bara tills imorgon, men nu i efterhand hade vi kunnat stanna ett par dagar till.  Det finns bara 12 lägenheter här, så det är inte så att man behöver inte direkt trängas vid poolen.

Bilder lånade från hotels.com

HOTELLET hotellet1 hotellet3 hotellet4Nu ska vi börja packa om och packa ner. Imorgon går flyget hemåt igen.
Trevlig kväll alla där hemma.

Kram

0
3 kommentarer