Godmorgon godmorgon,
Lite trött idag, då jag nästintill bodde på flygplatsen igår ( känns så när man får vänta i evigheter) För tyvärr blev det inte alls så smidigt som jag hoppats på med flyget igår- först var flyget försenat i 3 timmar *suck* Sen blev hemresan inställd och vi blev ombokade till kalmarflyget, som mellanlandade oss i växjö på vägen. Men hem kom jag och jag hann i tid till mötet. Det är alltid roligt att besöka huvudstaden, men tyvärr hann jag varken med shopping eller gå på stan. Men nu över till dagens första recept….
Denna kakan bakades i veckan en gudagod syltruta som kan göras med vilken sylt som finns hemma.

Det här behöver du :
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
150 gram smör
1 ägg
2 dl hallonsylt ( eller lingonsylt / jordgubbssylt )
Crisp:
1 1/2 dl havregryn
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader. Rör ihop de torra ingredienerna och vänd ner ägget. Tärna ner smöret och nyp ihop till en smulig deg. Tryck ut i smord form 20*30. Bred ut sylten och börja med toppingen.
Smält smöret i en kastrull på spisen, dra bort från plattan och rör ner havregryn, socker, vaniljsocker och vänd ihpå så att det blandas ordentligt. Fördela ut crispet över sylten och ställ in i nedre delen av ugnen i cirka 20 minuter.
Låt svala innan du skär upp kakan i bitar















