Hej där,
Tänkte kika in med ett smarrigt efterrätt tips till helgen ( kanske den godaste) chokladfondanten någonsin. Jag tror det men då det var första gången i mitt liv jag både bakade & åt denna efterrätt. Och efter att ha kikat på några olika recept så insåg att den behöver en tvist av något extra så jag provade att göra mina med kolakräm & lite salt. Smeten går att förbereda kvällen innan och gräddas dagen efter.
”Chocolate and salted Caramel”
Följ mig gärna på Facebook HÄR eller instagram: @jennysmatblogg
Det här behöver du till 4 portioner :
2 ägg
2 äggulor ( sammanlagt 4 ägg – men bara äggulor på 2 av dem)
3 msk strösocker
100 gram smör
100 gram mörkchoklad 70% kakao
3 msk vetemjöl
4 msk med Karamelliserad mjölk
4 nypor flingsalt
Gör så här:
Ställ ugnen på 225 grader ( jag bakar alltid med vanlig ugn om inget annat anges)
Vispa ägg, äggulor & strösocker vitt och poröst. Smält smöret och ta bort kastrullen från plattan, bryt ner den mörka chokladen i smöret och låt smälta under omkörning. Blanda ihop smörblandningen och äggröran och pudra sist i vetemjölet och vänd tills allt har blandats. Smöra de ugnssäkra formarna väl, så att de lossnar sen. Fyll upp halva formarna innan du klickar ner den karamelliserade mjölken, strö över en nypa salt på varje. Täck med resten av chokladsmeten och grädda i mitten på ugnen i 7 1/2 minut ( 7-8 minuter ) beroende på vilken ugn.
Ta ut och själp upp på en tallrik och dela lite med en kniv så att det rinner ut lite. En chokladfondant ska ha en fast krispig yta med vara rinnande inuti.
Mäktig & så gott!
Psst… ni brukar ju tips mig om bra filmer och serier och nu tänkte jag tipsa er som inte vet vad ni ska titta på. Vi har börjat följa serien ”Suits” efter Jonathans jobbarkompis tips- och den är så bra att vi streckkollar på den i flera timmar varje dag… Ha ha … Så missa inte den!
Ha nu en riktigt fin kväll,
Kram


















