Godmorgon fredag,
och välkommen till den kommande helgen som snart är här. Vi har lite fixarplaner i helgen, röja lite i förråden och städa trädgården här hemma i stan. Jag har bakat lite bröd nu i veckan som jag gärna vill tipsa er om att baka redan i helgen. Serveras med smör, ost och marmelad…. Mums.
Jag bytte ut 3 dl av mjölet mot kärnmjöl med fullkorn för att göra dem nyttigare.

Det här behöver du till 15- 18 småbröd :
50 gram jäst för bröd
5 dl ljummet vatten ( 37 grader )
2 tsk salt
2 msk god olivolja
12 dl vetemjöl
Gör så här:
Ställ ugnen på 220 grader.
Smula ner jästen i en skål, och blanda med lite av vattnet tills all jäst har löst sig. Blanda i salt, och olivolja och arbeta in mjölet ordentligt för hand eller med maskin. Lägg på bakduk och ställ på varmt ställe, te.x nära ugnen. Låt jäsa i 40 minuter, innan du stjälper ut degen på mjölat bakbord. Dela i tre delar och rulla ut till längder skär sedan med vass kniv eller degskrapa snittar av brödet ( Dvs 5- 6 bitar av varje längd)
Lägg dem på en ugnsplåt med bakplåtspapper och låt jäsa i 10 minuter innan du gräddar dem i mitten av ugnen. När de fått fin färg, ungefär efter 15 minuter så är de klara.
Serveras sedan till frukost eller mellis.










Frukosten blev bara lite smidigt bake off bröd med ost & skinka. Och så lite grön smörgåskrasse som jag och Melvin har sått på en bricka i köket. Detta gjorde alltid mormor & morfar när jag var liten minns jag, så spännande att se hur fort det faktiskt växer från dag till dag.










