Dessa långpannebullar är verkligen så smidiga att baka- det var ju inte så länge sen jag bakade dessa. Fast nu bakade jag istället halva plåten med hälften kanel. Mmmmums
De blir goda & saftiga och bakas i långpanna / ugnsplåt.
Det här behöver du till 40 bullar:
1 pkt jäst för söta degar
150 gram smör
5 dl mjölk
1 ägg
1 dl strösocker
1 nypa salt
10- 11 dl vetemjöl
Fyllning:
100 gram smör
2 dl florsocker
200 gram philadelphiaost
1 1/2 msk kanel
Garnering: 1 uppvispat ägg + pärlsocker
Gör så här:
Börja med att röra ihop fyllningen , blanda ihop smör med philadelphiaost. Pudra i florsocker och kanelen och blanda väl. Ställ sedan kallt till fram tills det ska användas.
Smält smör i en kastrull och vänd ner mjölken och värm upp till fingervarmt ( 37 grader) Smula ner jästen i en bunke och häll i lite av den ljummna vätska och rör om tills jästen löst sig. Tillsätt resten av smör/ mjölkblandningen under omrörning. Knäck ner ägget, och vänd i salt & socker och även mjölet under omrörning tills du fått en smet. Smeten är lös & kladdig och ska vara det. Lägg på en bakhandduk och låt jäsa i 40 minuter. Under tiden kan du klä en bakform jag hade en ugnsplåt cirka 30*40 cm.
Stjälp sedan ut degen på bakplåten efter jäsningen, med hjälpa av lite mjölade fingrar trycker du ut degen på plåten. Och låt det jäsa ytterligare 30- 35 minuter. Ställ under tiden ugnen på 225 grader.
Tryck sedan ut 40 gropar med hjälp av tummen, fyll dessa med fyllningen. Pensla sedan kakan med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Ställ in i mitten på ugnen i cirka 15 minuter – eller tills de blivit gyllene.

De blir riktigt saftiga & goda. De som inte går åt, fungerar fint att frysa in.





















