Veckomatsedel

Jajamän, söndag igen och så bjuder jag på veckomatsedel.
Hoppas ni hittar lite ni gillar, annars kan ni bläddra er fram till era favoriter genom att klicka på de tre strecken till höger på er mobil och välj ”kategorier”

Måndag : Vegetarisk ädelostpaj med broccoli
Tisdag : Pepparlax med citronaioli
Onsdag Pasta & salamipanna
Torsdag  Tomatsoppa med bacon & fetaost
Fredag Pannbiffar med mos och brunsås

IMG_1151-001

Det här behöver du :
Smör att steka i
1 kilo köttfärs ( blandfärs)
2 msk oxfond
1 riven gullök
1/2 msk kinesisk soya
salt och peppar

Potatismos:
Mjölig potatis
varm mjölk
smör
salt och vitpeppar

Till såsen :
Steksky från biffarna
2 1/2 dl vatten
2 1/2 dl grädde
2 msk oxfond
1 tsk kinesisk soya
salt och peppar
1 tsk rödvinbärsgele
maizena
ev. någon droppe soyakulör

Gör så här  :

Koka potatisen i saltat vatten. Värm upp ugnen på 80 grader ( till biffarna )
Blanda ihop alla ingredienser , och rulla och platta ut lagom stora pannbiffar,
fräs i smör tills de är genomstekta. Ta upp biffarna och lägg i en ugnssäkerform i ugnen. Dags för att börja med såsen. Häll i vatten i stekpannan och vispa ur all steksky, häll i grädde,soya och  fond och låt sjuda ett par minuter. Sila sedan såsen och häll tillbaka den i den rena stekpannan, och låt sjuda upp igen. Smaka av såsen med salt och peppar, och vinbärsgelen. Önskar ni en tjockare sky red av den med maizena ( eller färskost är också gott  ) önskar ni en mörkare sås droppa ner ett par droppa soyakulör i såsen. Låt småsjuda.Känn på potatisen att den är mjuk, häll av vattnet och krossa potatisen med hjälp av en potatiskross eller elvisp. Värm upp lite mjölk och vänd ner lite mjölk i taget medan du vispar / rör ihop moset, en klick smör och smaka av moset med salt och vitpeppar.

Klart att serveras.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Och något gott till kaffet :  Mariannetryfflar

ma

Det här behöver du till mariannetryfflarna  :

knappt : 1/2 dl vispgrädde
100 gram mjölkchoklad
15 stycken marianne-karameller

Garnering : florsocker

Så här gör du denna tryffel :
Mixa mariannekaramellerna i en matberedare.
Mät upp en knapp halv dl grädde i en kastrull och koka upp. Ta bort från plattan och bryt ner chokladen och rör om tills du fått en blank smet. Rör ner mariannekrosset och blanda ordentligt. Ställ sedan svalt i några timmar , gärna över natten. Och rulla sedan lagom stora tryffelbitar som du doppar i florsocker.

Klart!

0
3 kommentarer

Gott att grilla

Är det fler som har planer att damma av grillen och laga mat ute idag. Då är mina tre godaste tips på grillen dessa:

Fyllda champinjoner

F
Fyll dem med en god färskost, och vill man kan man även linda en baconskiva runt dem
Väldigt goda!

Grillade Pitabröd är också mums. Och brukar bli barnens favoriter
pi

Fyll dem med färskost, rökt skinka, tomater och färska örter innan de grillas.

Och så är det dessa klassiska korvbröd, väldigt goda.
korv
Fyll dem med färskost eller mjukost. Rulla in dem i bacon och grilla dem tills baconen blir knaperstekta.

Lätt & gott!

Servera gärna alltsamman med en krämig couscoussallad

img_2899-001

Till denna behöver du:
5 dl couscous
5 dl turkisk yogurt
2 små vitlöksklyftor
1 gurka
1 röd paprika
1/2 rödlök
1 msk finhackad persilja
salt
italiensk salladskrydda

Gör så här :
Koka couscousen enligt anvisningar på förpackningen, i saltat vatten. Rör om då och då.Låt svalna. Blanda i turkisk yougurt, och finhackad gurka, paprika och lök & örter.
Smaka av med lite salt och italiensk sallladskrydda.

0
12 kommentarer

Pizzapaj med ost skinka & tomat

Godmorgon från ett soligt öland.
Vi kom fram till ön igår innan fyra, mysigt att plock upp i lugn och ro. Sedan har vi såklart bubblat i spabadet, bästa köpet tycker jag. Men ni som också har spabad, ska det vara uppvärmt till 38 grader alltid fast man inte använder det på 2- 3 veckor. Hur gör ni ? Efter badet blev det ost och kex framför brasan, länge sen vi hade ostbricka men det är ju så gott. Nu kommer snart min mormor & morfar hit på fika, så jag tänkte väcka resten av familjen nu för frukost. Till er har jag däremot ett lunchtips : Jag bakade vegetariska små minipajer för inte så länge sedan. De blev väldigt omtyckta så nu ville jag prova med en annan fyllning. Blev som en lite pizzapaj med ost & skinkfyllningen, yummi.

IMG_7819
Det här behöver du till 2 pajer :
75 gram smör
4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
Knappt 1 dl mjölk

Fyllning: 
2 dl strimlad rökt skinka/ eller kassler
200 gram färskost med vitlökssmak
1 stor tomat
1 dl riven ost
Timjan

Gör så här:
Ställ ugnen på 180 – 200 grader.
Tvätta och klyfta tomaterna, och rör ihop  resten av fyllningen i en skål. Nyp ihop alla ingredienser till pajdegen och dela på 2 forma till bollar och platta ut till rundlar.  Ni ser på ett ungefär på bilderna under hur tjocka mina stjärnpajer är. Fördela ut fyllningen i mitten av rundlarna. Och nyp ihop kanterna, jag fick inte till det riktigt så den flöt ut något men tyckte formen blev rätt fin trots allt.
Pudra över torkad timjan och grädda i mitten på ugnen i cirka 15 minuter eller tills de får vacker färg.

img_78361 (1)
Servera genast med en god sallad.
Smaklig måltid

img_7833 (1)

0
7 kommentarer

Tunnbrödskorgar med räkfyllning

Yeees! Fredag idag och jag handlade helgmiddagen redan igår. En bit oxfile med sötpotatis och hemvispad beasås står på menyn.Och  till förrätt ska vi göra de här små tunnbrödskorgarna med räkfyllning. Längtar redan nu till maten.

En trevlig klassisk förrätt som säkert många av er redan gjort.
IMG_8198

För 4 personer behöver du: 
4 små runda tunnbröd
krusig sallad
2 avokado
500 gram oskalade stora räkor
6 rödisor
1 röd lök
olivolja

Serveras med majonäs

Gör så här:
Ställ ugnen på 180 -200 grader. Lägg tunnbröden på en kaffekopp med lite bakplåtspapper emellan. Blöt handen lite och forma dem försiktigt efter koppen. Ställ in i ugnen och rosta i 8-10 minuter. Under tiden ska räkorna skalas, och löken, avokadon, rödisor tvättas skalas och hackas.

IMG_8225

Fyll skalen försiktigt och ringla sist över en god olivolja & en liten skvätt majonäs.
Klart att servera.

IMG_8216

0
7 kommentarer

Fruktcocktail

Hej finaste, 
Vad roligt att läsa om era thailandstips,ska sätta mig och kolla vart alla ställen & stränder finns sen. Planeringen inför en resa är ju lite av nöjet hihi..  Idag slängde jag ihop jag ett thailandsinspirerat mellanmål när barnen kom hem efter skolan. Detta är även festligt att servera som efterrätt.

IMG_8178
Du behöver till 4 halvor:
2 ananas
4 kiwi frukter
4 dl färska hallon
2 bananer

Serveras med lättvispad grädde + med lite vaniljsocker

IMG_8189
Skär den mogna ananasen mitt itu, Och skär försiktigt ut det mesta av fruktköttet + ananasen. Skala och skiva frukten och dela den i lagom stora bitar, blanda allt & fyll den i ”ananasskålen”. Vispa grädden lätt och smaka av med lite vaniljsocker.

IMG_8193

Blir lika uppskattat att bjuda på varje gång 🙂

0
6 kommentarer

Thailandstips

Hej där,

La ut en bild på instagram igår från hotellet vi har bokat för vår vinterresa. Nu är det ju väldigt länge kvar, men tänkte iallafall höra om vi inte kunde tipsa varandra här. Både om öar, trevliga hotell & bra restauranger. Vi har rest runt rätt mycket i thailand tidigare och ni kan läsa mer om våra resor i kategorin semester  Där vi har besökt flera öar såsom ko lanta, Phi Phi, hong, koh kradan, koh mook. Denna gången flyger vi ner med ett charterbolag för att slippa massa byten, och bokar våra egna hotell. Eftersom vi åker hela familjen så vågar jag inte chansa på att det finns så många lediga rum där på plats utan det kommer efterhand att bokas hemifrån.

Första hotellet har vi bokat i ao nang, där vi tänkte stanna ett par nätter för att shoppa julklappar.

bild

Vi kommer vara borta i 4 veckor, och meningen från början var att hyra ett hus denna period. Men allt var verkligen uppbokat, eller svindyrt 😉

land

Resrutten vi vill göra är nog att vi härifrån vill vidare till koh lipe för att fira min födelsedag & julafton. Sedan vidare från lipe till Malaysia (Langkawi ) för att stanna där en vecka. Sen har vi inte bestämt mer, och vi har aldrig varit på koh lipe- räcker det med 5 dagar där, eller ska man boka längre tid?

thai
Bilder lånade från hotellets hemsida

Vi har mer tid denna gången så tipsa gärna vad får vi inte missa på vår resa. Vilka öar är mer  värt ett besök, vi vill se turkost vatten & potatismjöls stränder 🙂

0
39 kommentarer

Baconpasta med svamp & tomater

Detta är en sådan här smidig & smarrig rätt som inte tar många minuter att slänga ihop. Perfekt för stressiga småbarnsföräldrar som ska hinna med att skjutsa & hämta från olika fritidsaktiviteter.

Varsågoda, hoppas ni gillar.IMG_7930

Det här behöver ni till 4 personer:
pasta
2 förpackningar bacon
10-12 körsbärstomater
15 små champinjoner
smör
1 köttbulljong
3 dl grädde
salt & peppar

Gör så här: 
Koka pastan enligt anvisningar på förpackning. Hetta upp en stekpanna och klipp ner baconet och fräs till en lagom krispig yta, klyfta ner putsade champinjoner och körsbärstomater & fräs runt. Vänd ner grädde, och buljongtärning och smaka av med salt & peppar. Låt allt sjuda upp ett par minuter. Häll bort vattnet till pastan och blanda pastan med såsen och voila.

Klart att servera, smaklig måltid.

IMG_7950

0
10 kommentarer

Lyxig hallonpaj

Ibland glöms de här goda traditionella bärpajerna bort, nu när det ska provas så mycket ”nya” bakverk. Så idag ställde jag mig och bakade hallonpaj och en extra lyxig variant. Särskilt läcker blev den när man skar upp den i bitar- denna måste ni pröva till helgen.

Inspirationen kommer från ett gammalt matmagazin. Som vanligt ändrade jag om lite i receptet och så här tjusig. Väldigt smarr kan jag lova.

IMG_8132

Hur mycket eller lite du behöver sockra fyllningen beror på hur söta dina hallon är.

Till pajbotten behöver du:
4 dl vetemjöl
150 gram smör
1 dl socker

Fyllningen:
400 gram hallon ( jag hade frysta)
1 1/2 dl fast hallonsylt
1 1/2 dl strösocker
2 msk potatismjöl

Crisptopping:
50 gram smör
1 1/2 dl havregryn
3/4 dl socker
1 msk vetemjöl

Gör din hallonpaj så här: 
Ställ ugnen på 180-200 grader. Nyp ihop ingredienserna till pajdegen och tryck ut i formen ( 22-24 cm) . Ställ sedan kallt i 20 minuter, ta ut och nagga den lätt med en gaffel och förgrädda den i 15 minuter.IMG_8061 Under tiden gör du fyllningen, mosa ihop alla ingredienser till den i en skål. Om ditt skal har sjunkit ihop något i kanterna kan du nu pressa upp det igen med hjälp av en sked, Sedan  fördelar du ut fyllningen i det förgräddade pajskalet.

IMG_8056

Underbart vacker färg blir det när man bakar med hallon.

IMG_8063

När du gör crispet så smälter du bara smöret i en kastrull, och när det börjar dofta härligt nötigt tar du bort det från plattan. Rör ner havregryn,socker och mjöl och fördela ut över pajen.
IMG_8071

Ställ in pajen i mitten på ugnen och grädda i cirka 30- 40 minuter.Fyllningen ska bubbla och pajdegen ska få lite färg innan den är färdiggräddad.

Servera sedan med vaniljsås eller lättvispad grädde.

11
22 kommentarer

Kycklingsallad med cesardressing

Hej där,
nu är jag tillbaka efter en härlig powerwalk på nästan 9 km ( nu skryter jag, men jag känner mig så nöjd) 😉 Det är alltid lite motigt att komma iväg, men när jag väl snörat på mig skorna och valt ny musik till hörlurarna då känns det genast mycket lättare. Och nu ska jag kolla igenom kylen och förbereda någon god lunch, är redan hungrig som en varg. Igår gjorde jag en god kycklingsallad, men Jacob som var hemma från skolan med feber & hosta ville inte ha sallad – så jag stekte upp ett par burgare till honom istället.

En kycklingsallad behöver inte vara tråkig, lägg på lite av allt gott du har hemma bara.
IMG_80521

Till salladen hade jag :
stekt kyckling
1 huvud med romansallad
1 röd lök
oliver
soltorkade tomater
ärtskotten

IMG_8047

Till cesardressingen:
1 dl olivolja
1 1/2 dl rapsolja
1 tsk dijonsenap
1/2 – 1 msk pressad citronsaft
1 vitlöksklyfta
2 sardellfileer
1 äggula
1 dl riven parmesanost
1 msk grädde
salt & peppar

Gör så här: 
Hacka ner sardellerna i en skål, vänd ner äggula, pressad vitlök, citron. Mixa detta och häll i lite av olivolja/rapsoljan i taget, tills allt blandat sig, vänd ner osten & grädde tills och mixa slätt. Smaka av med salt & peppar  och ev. dofta över lite cayennepeppar.

0
3 kommentarer

Powerwalk

Godmorgon,
Jag kikar in till er här en snabb sväng medan jag dricker mitt morgonkaffe. Tycker denna helgen försvann i en väldans fart, och då är det måndag igen. Jag tillhör dem som gillar måndagar eftersom man har energi från helgen &  nya roliga mål för veckan. Här på  bordet idag står en härlig bukett som Nomi plockat in från vår trädgård, blått är flott 🙂

IMG_8035

Söta vasen sprang jag på när jag handlade på Netto förra veckan. Tänkte ta med den till sommarstugan, men den var rätt söt här hemma också.

IMG_8038Nähe nu var kaffet slut och jag ska snöra på mig skorna för en powerwalk.

Bästa motionen är den som blir av, eller vad är det man brukar säja 🙂

0
4 kommentarer