Thailandstips

Hej där,

La ut en bild på instagram igår från hotellet vi har bokat för vår vinterresa. Nu är det ju väldigt länge kvar, men tänkte iallafall höra om vi inte kunde tipsa varandra här. Både om öar, trevliga hotell & bra restauranger. Vi har rest runt rätt mycket i thailand tidigare och ni kan läsa mer om våra resor i kategorin semester  Där vi har besökt flera öar såsom ko lanta, Phi Phi, hong, koh kradan, koh mook. Denna gången flyger vi ner med ett charterbolag för att slippa massa byten, och bokar våra egna hotell. Eftersom vi åker hela familjen så vågar jag inte chansa på att det finns så många lediga rum där på plats utan det kommer efterhand att bokas hemifrån.

Första hotellet har vi bokat i ao nang, där vi tänkte stanna ett par nätter för att shoppa julklappar.

bild

Vi kommer vara borta i 4 veckor, och meningen från början var att hyra ett hus denna period. Men allt var verkligen uppbokat, eller svindyrt 😉

land

Resrutten vi vill göra är nog att vi härifrån vill vidare till koh lipe för att fira min födelsedag & julafton. Sedan vidare från lipe till Malaysia (Langkawi ) för att stanna där en vecka. Sen har vi inte bestämt mer, och vi har aldrig varit på koh lipe- räcker det med 5 dagar där, eller ska man boka längre tid?

thai
Bilder lånade från hotellets hemsida

Vi har mer tid denna gången så tipsa gärna vad får vi inte missa på vår resa. Vilka öar är mer  värt ett besök, vi vill se turkost vatten & potatismjöls stränder 🙂

Prenumerera

Visa alla kommentarer
Jannica
9 år sedan

åh koh lipe blev helt klart mitt bästa ställe i Thailand när vi var ute och backpackade 🙂

Men det är en väldigt liten ö, så 5 dagar räcker nog gott (var iofs 4år sen jag var där) men fanns inte jättemycket att göra igentligen. Men stranden var heeeelt underbar på ena sidan (gångavstånd om man bor på motsatta)

Anna
9 år sedan

Vi var på Koh Lipe i februari 2014 och blev väldigt förälskade i ön! Vi reste med 3 barn ( 2,5 & 9 år) och stannade 2 veckor! Ni bör bo på Pattaya, långgrunt och i stort sett ingen vind även om det blåser på andra sidan ön. Tidvattnet varierar mycket och på eftermiddagen var det i stort sett inget vatten på Pattaya. Vi hittade flera små stränder som vi tog oss till varje dag, på vissa var vi alldeles ensamma. Vad vi gillade mest med Koh Lipe var variationen mellan rörelsen runt Walking street och möjligheten till en helt egen badvik. Vattnet är underbart och snorkling bra även inne vid stranden. Sanden på Pattaya är som potatismjöl!
När vi var där upplevde vi att det byggdes enormt mycket på ön, men jag hoppas verkligen att den genuina känslan ändå finns kvar!
Vi tog oss till och från Lipe via Langkawi. Till Lipe med snabbfärja vilket jag verkligen rekomenderar! Resan från Lipe åkte vi med speedboat, vilket var det värsta jag varit med om. Vattnet forsade in i båten och de kör som idioter. Snabbfärjan tog bara 10 minuter längre tid.
Langkawi var okej, inte alls lika bra som Thailand. Vi bodde dock på ett bra hotell som hette Frangipani. Ligger precis vid stranden och har pool som är bra. Vad som är trevligt med Langkawi är att shoppingen är tax-free:-)

Hoppas att ni får en jättehärlig resa!

Li
9 år sedan

Har ni testat airbnb? Superbra!

Natali

Jag rekommenderar Koh lipe. En underbar ö. Men det räcker med 5 dagar. Langkawi var vi inte så förtjusta i men det är bara vi det.. 🙂

Sara
9 år sedan

ön innan lipe heter bulone, där är det helt magiskt. Inte alls exploaterat. Underbart ställe, finns 4-5 resorter. Där vi bodde hette bulone resort har jag för mig, drivs av en familj. UNDERBARA Människor! Rekommenderas varmt

Lipe är jättefint men det räcker med 5 dagar. Vi bodde på Sita Beach resort och var väldigt nöjda. Ta gärna en tur över till Bulone och sov där någon natt för det är superfint.
På Lipe finns en Restaurang som heter Luna. Ligger lite dold på en mindre gata som korsar shoppinggatan. Där kan du få en riktig god kaffe, något man saknar som regel.

Åsa

Annika Mattsson

Hej Jenny!
Om ni vill ha några dagar med totalt lugn kan jag rekommendera Koh Bulone. Vi var där i vintras och det var så härligt. Bodde på koh bulone resort i en sea view dubbelroom bungalow (nr 13).fint med en stor veranda mot havet.
På ön finns det inte så mycket att göra men det är fin strand och härligt vatten så någon dag där för avkoppling är inte fel. Det finns några få restauranger och en skola där.
Vi åkte longtailboat från fastlandet dit och speedboat där ifrån till koh Mook.

Koh Hai har också en fin strand men tyvärr är det mer turister där nu än för något år sen men fantasy resort har en lägenhet som passar bra till en stor familj med två stora sovrum och två badrum och ett stort vardagsrum på nedervåningen. Restaurangen på resortet är bra med det finns några mysiga ställen utmed stranden. Passar också att stanna där några dagar innan man reser vidare.

Vill du ha någon bild kan jag maila det till dig annars finns det någon på min instagram

9 år sedan

Inte varit i Thailand, men ska läsa de andra tipsen utifall att… : )

Sakina (linnea)

Koh lipe är fantastiskt fint, då jag bor i Thailand på phi phi Island men har hus i Krabi / Trang, brukar vi åka till pakbara sen vidare till våra vänner som bor på koh lipe! Väldigt lugnt och harmoniskt ställe perfekt för familjen! Kan även rekommendera att dyka när ni ändå är där eller åka med en båt tur, mina fina vänner Kenny & Freja äger Paradise Tours på koh lipe dom åker en hel dag runt till olika öar och har en BBQ på kvällen ! Koh lipe är absolut en av Thailands finaste öar i syd ! Om ni får möjligheten att dyka kan ni göra det på Adang Sea Divers http://www.adangseadivers.com /

Emily

Hej!
Var min 4:de gång i vintras jag reste runt i Thailand och vi var borta en hel månad och hann besöka sex olika stället.
När ni är i ao nang så måste ni åka och besöka tiger cave temple bara säga till en taxi dem vet vad det är, helt klart nått som måste upplevas! Det är ett templen som man måste gå nästan 1300trappsteg upp för att komma till ligger högst upp på ett berg så himla fint! Tar ca 45min från centrum att åka dit!
Och sen kan jag även rekommendera att åka över till railey en dag o sola o bada där när ni ändå är i ao nang, tar ca 15min med båt!

Var på koh lipe för 3 år sen första gången och vi blev helt förälskade i det stället, Dock när vi kom i vintras hade det förändrats ganska mycket, det var mer turisigt och det charmiga som vi blev förälskade i var nästan helt borta men ändå är det en av mina favvo öar i Thailand. Första gången var vi där 2 veckor och sist 5 dagar vilket vi tyckte räckte lagom, ön är ju inte stor så finns ju inte så mycket att Göra.

Anna
9 år sedan

Har varit på Bulone också, och även bott på Bulone Resort. Jättehärligt ställe, även om vi tyckte att personalen var ”trött”..! Om ni åker till Bulone måste ni äta på ett ställe som ligger en liten bit ovanför Bulone Resort, precis vid skolan. Kommer ej ihåg vad restaurangen hette men UNDERBAR mat! Vi gillade inte maten på resorten utan gick upp hit varje dag. Då ön är liten får ni vara beredda på att menyn inte alltid är komplett då de inte åker och handlar på marknaden varje dag:-)
Vi tog oss hit via Pak Bara. Vi trodde nog inte att ön skulle vara fullt så exploaterad av svenskar.
Koh Hai/Ngai är också fint om än mer exploaterad än Bulone. Vi bodde på Fantasy Resort i en lägenhet som beskrivs i något inlägg upp, stort och rymligt men ingen uteplats och det luktade avlopp. Jag hade nog satsat på en beachfront om jag skulle återvända till den resorten. Plus för pool när man reser med barn. Minus för maten som var alldeles för anpassad till västerlänningar ( och onödigt dyr). Campingen bredvid Fantasy resort hade däremot jättebra mat.
Koh Kradan och Koh Mook är också jättehärliga öar!

Julia
9 år sedan

Jag är i Thailand just nu, vi har varit både i krabi/ao nang och koh lipe, även Langkawi en natt. Koh Lipe var helt fantastiskt, vi bodde på Sunrise Beach. Underbart turkost vatten och fin sand. Sanden är mer ”potatismjöl” än på Pattaya, men den är mycket lugnare än pattaya. Om ni tar båten från Pakbara (vilket nu nog kommer göra) kommer ni anlända till pattaya, den stranden är lite mer upptagen och livad. Skulle alltså rekommendera Sunrise, det tar bara ca 10 min att gå mellan stränderna så det är inga långa avstånd i vilket fall 🙂 missa inte second hand-affären på walking street! Ligger en trappa upp, ovanför en restaurang, och ha så coola grejer!

Ao nang gillade vi inte lika mycket. Väldigt turistigt, inte så fin strand. Däremot kan ni ta en utflykt till Railey, där finns en strand man endast kan ta sig till via vattnet, jättefint och mysigt, med matbåtar att köpa lunch från.

Just nu är vi på Koh Mak (nära Koh Kood), sista stoppet innan Bangkok och hemfärd. Här är det SÅ lugnt och skönt. Inga turistaffär, bara lugn och ro. Definitivt ett bra ställe om ni vill vila upp er!

Annicka
9 år sedan

Härligt med Thailand! Ett tips man kan boka endast en veckas boende med charterbolagen trots att man tar 4 veckors resa. Brukar bli bra pris på det.

Hälsningar annicka ( resebyråanställd) 😀

Jenny
9 år sedan

Jag tycker oxå 5 dgr på Koh Lipe räcker. Vi var där i en vecka o en vecka på krabi och det räckte gott o väl. Koh Lipe är väldans fantastiskt!! 🙂

Bra tips!! TACK!!

Emma
9 år sedan

Besökte Koh Lipe förra året i ungefär 5 dagar, vilket räckte. Ön är väldigt liten och utbudet med aktiviteter är begränsat. Väldigt vacker och lugn ö. Tänk även på att ta ut pengar innan ni kommer till ön då där bara finns 1 bankautomat på ön (i alla fall förra året som även då råkade vara sönder..).

Langkawi besökte vi efter Koh Lipe men var inte lika förtjusta i denna ö. Malaysia är annorlunda överlag än Thailand och maten är inte alls lika god (eller billig). Allt varierar dock efter tycke och smak såklart 🙂

Trevlig resa och tack för en inspirerande matblogg!

Lisa
9 år sedan

Leta efter ett ställe på nog lite som inte är så lummigt, för det är ganska mkt myggor där.. Ta med svensk mygga för den är bättre drag i. Vi bidde på Bundaya (tror jag att det stavades) där var det många myggor, men i övrigt var det underbart på Lipe!

Nu är det ju en bit för er från koh lipe…. men tänkte tipsa ändå.. Jag och min sambo var i Thailand 3 veckor över jul o nyår förra året o då var vi på koh Phangan, koh Tao, koh Samui o koh Chang. Koh Phangan gillade vi båda skarpt!! Koh Tao är väldigt mysigt också, backig ö med fina stränder o charmiga vägar 🙂 Koh Chang var för mkt turister, det gillade vi inte.. Men koh phangan, sååååå värt att åka dit!! Matmarknad, jätte god mat åt vi här, fina stränder, hjälpsamt o trevligt lokalt folk, vi fick verkligen se deras kultur, hyrde moppe o såg så mkt fint! Knappt några turister alls.. Toppen bra!!! 🙂

Johanna
9 år sedan

Väntade precis att någon skulle kommentera Koh Tao, det är min absoluta favorit ö i Thailand; Koh Tao! Har rest runt en hel del kring Phuket regionen, såsom Ao Nang, chocken Island, railey, bamboo, koh lanta. Har även varit åt koh samui hållet & där upptäckte vi pärlan Koh Tao. Ingen flygplats, man åker dit via koh phangan, väl värt ett besök till koh Tao om man är i området! Vackraste stället jag sett i Thailand! (Men då har vi inte varit på koh lipe, det tror jag är i samma stil)

Linda

Vi är nyss hemkomna efter två veckor på koh samui och vi hade det helt perfekt där! Fin ö där mycket kan upplevas! Stranden i/på chaweng är fantastisk! Mycket goda restauranger efter huvudgatan! Vi tog speedboat över till Koh Tao och snorklade en hel dag, magisk ö och helt klart värt ett besök!

Petra
9 år sedan

Mali resort på Koh Lipe, bungalow Bali style, helt fantastiskt boende!!!!!

Isabelle

Tyvärr så är det ju inte precis inärheten men Koh Chang är min favorit i Thailand… Var där för ett par år sedan och vi upplevde inte en massa turister just då, men det kan ju snabbt ändras…

9 år sedan

Vad roligt med massa tips! Tyvärr kan jag inte komma med några bra Thailand tips men läser de gärna själv eftersom vi eventuellt åker dit i vinter. Vi har varit på en del ställen i Asien och jag ser att några skrev att de inte var så förtjusta i Langkawi men vi tyckte det var toppen. Vi hyrde varsin motorcykel/moppe och utforskade ön och tog också någon utflykt med båt till en annan ö där vi snorklade och dök och det var helt fantastiskt! Hoppas ni får en riktigt härlig semester.
Tack för en bra blogg

Om ni ska till ao nang vilket är helt underbart(!!) borde ni bo på holiday inn, med ett hotellrum där man har poolen precis vid uteplatsen. Stranden precis utanför är inte någon badplats men där kan man ta båtar ut till olika öar, då borde ni definitivt åka till chicken island. Vit strand och korallblått hav. Finns lite bilder på min blogg så de är bara att kika!☺️

Elin
9 år sedan

Vad härligt det låter! Var landar ni och med vilket charterbolag ska ni flyga?

Mona

Hej Jenny !
Vi var på både Langkawi och Koh Lipe Jan 2014, 1 vecka på vardera ställe. Langkawi blev en besvikelse. Upplevde det smutsigt, sunkigt och väldigt många hotel som behövde uppfräschning. Det var nog ett paradis för 20 år sedan. Vattnet runt Lankawi är grumligt och tyvärr så finns risken för att bränna sig på maneter. De varnar med skyltar att man ska akta sig för ” jelly fish. Och tyvärr dog en kvinna just på Langkawi av att en kubmanet brände henne 2010.Kubmaneter är inte större än några cm och inte så lätta att upptäcka,, men tyvärr väldigt effektiva att brännas.
Koh Lipe var jättefint men håller med att det räcker med 5-7 dagar då det inte finns så mycket att se och göra. Strunta i Langkawi och utforska istället fler av öarna runt Koh Lipe. Om ni åker till Lankawi så se till att ni åker en stor båt eftersom det kan blåsa med höga vågor och de kör som galningar med båtarna
Kram /Mona

Ida
Kicki

Var på Koh Lipe förra jul o nyår o åker aldrig mer tillbaka dit. Så exploaterat, byggnationer överallt, 130 långtailbåtar på pattaya stranden på dagarna. Hörde om de som varit där 4 år tidigare o vilken skillnad…

Anette
8 år sedan

Hej! Jag har varit på Lankawi och gillade det inte särskilt mycket! Folket i Thailand är mycket trevligare oxå! Ha en skön semester!!

Sofie

Jag var på Koh Lipe i en vecka förra året när jag hade ledigt från studierna i Singapore och det var helt fantastiskt, jag har varit på många paradisställen men Koh Lipe toppar listan över finaste ön tror jag och det var väldigt lugnt där! Langkawi däremot gillade jag och mitt sällskap inte så mycket då det var lite smutsigt och inte alls lika fint eller trevligt som Koh Lipe.

anna

Hej!
Gilli Trawangan i Indonesien är otroligt fint! ön är ganska liten så jag rekommenderar inte er att stanna där i mer än 1 vecka om ni inte vill riskera att bli rastlösa.. Men värt att besöka!

Ida
8 år sedan

Bulone får ni bara inte missa! Ligger på vägen till Lipe. Paradiset i Thailand. Inte så mycket att göra men bjuder på en av världens finaste stränder. Satsa på en bungalow precis vid stranden. Lipe var fantastiskt för 8-9 år sedan och är ännu sevärt (varit där även för 3 år sedan samt vid årsskiftet), men tyvärr har charmen som tidigare fanns falnat rejält med turistöversvämningen. Bulone påminner om det forna Lipe, om än i mindre skala.

agnes

Vart ska ni bo på koh lipe? Vi åker till koh lipe i juni 🙂

Bendik
8 år sedan

Vi skal også til Lipe i juni. Noen som vet om det er mulig å bestille mens man er der, eller bør man bestille på forhånd? 😀

Hej Jenny!
Har ”gillat” dig på Facebook länge, men idag tog jag mig för att klicka in i din blogg ”på riktigt” först och främst, jag vill flytta in hos dig! Herregud vad duktig du är och otroligt inspirerande! Kommer enbart laga Jenny recept en bra tid fram över!

Men ang thailand (inte läst tidigare kommentarer så det kanske redan är sagt)

Vi har vart där varje vinter i 5 år nu och de senaste 3 åren har vi åkt på en dagsutflykt till Similian Islands. Jag längtar efter den varje år!

Du utgår från cha(long?)… nånting Piren. 1 timme från phuket men det är inte långt iaf.

Båten går runt 9 tror jag och det är ca 5 stopp. Dricka och nåt enkelt tugg ingår och finns tillgängligt hela dagen på speedboaten och runt 12 är det en stooor lunchbuffe i djungeln (bara ett par meter in från stranden)
På de olika stoppen kan du snorkla bland sköldpaddor, se otroligt vackra öar och besöka nationalparker. En av stränderna har så tjockt lager pudervit sand att du tror du står i bakpulver.

Det är ju flera människor ombord på båten men eftersom det är speedboats så är det inte jättemånga och det dricks sällan alkohol och stimmas (utan att låta allt för dömande så försök prata med arangerörena om att du inte vill hamna på en ryssbåt. De är bara dom som stimmar, dricker, kommer försent när man ska lämna stopp osv. Tyvärr)

Googla Similian Island 🙂 har väldigt svårt att tänka mig att någon inte skulle bli förälskad i denna fantastiska natur och övärld.

Ni är tillbaka vid piren ca 16 har jag för mig 🙂

Kram Emily

Julia

Hej Jenny!

Koh lipe är helt fantastiskt! Vi var där och åkte sedan till ao nang. Så besviken på ao nang..! Det går inte att jämnfört med koh lipe!! Skulle avboka ao nang? koh Chang är en underbar stor ö också ? trevlig resa ?☀️

sandra

Hej!

Vilket hotell är det på bilderna i ditt inlägg? ska förmodligen åka till Thailand 3 veckor i vinter och funderar på några dagar i ao Nang . 🙂

karin karlsttad
7 år sedan

Hej! vad heter boendet i ao nang på första bilderna? hittar det inte. Vill gärna veta namnen på era boenden := ) bra skrivet! Tack!!

6 år sedan

Ahh vad härligt med Thailand! Har själv bott i Asien i flera år men är numer på annat håll. Tips på grejer att göra? Utforska Thai-köket såklart! Från Chiang Mai i norr, till Isaan i öst och Phuket i söder, alla med sin egna kök och maträtter, det vore nåt att skriva hem om 🙂

/Volontär på resa

Nästa inlägg

Baconpasta med svamp & tomater

Vad tycker du? Lämna gärna en kommentar.x