Godmorgon,
Kikar förbi med lite mer påsktips. Färgglada påskkakor, som är busenkla att baka.
Jag böjde en rund pepparkaksform tills den blev oval för att stämpla ut i ”äggen” Glasyren färgade jag med ett par droppar karamellfärg ( hushållsfärg heter det väl kanske numera ). Perfekt & rolig kaka att baka med barnen! Funkar fin fint att frysa in.

Det här behöver du till 15 stycken äggkakor:
100 gram rumsvarmt smör
3/4 dl strösocker
1 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Glasyr:
2 dl florsocker
2-3 tsk vatten
+ några droppar karamellfärg
Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Vispa ihop smör och strösocker med en elvisp.
Vänd ner ägget och rör ihop. Blanda ihop torra ingredienser och vänd ner och baka ihop
till en smidig deg. Ta fram en plåt och klä med bakplåtspapper.

Baka / kavla ut degen på ett annat bakplåtspapper. Tryck ut äggen och kavla om degen, precis som när man bakar pepparkakor. Grädda sedan kakorna i 12 minuter, eller tills de är klara. Låt kakorna svalna helt. Under tiden gör du glasyren. Jag delade på min glasyr & gjorde min i två olika skålar för jag ville ha olika färger.
Bred ut glasyren över kakorna, och strössla över strösslet.
Klart!


























