Idag blev det en fixar- & städardag i trädgården, jag som ”bara” skulle ut och liva upp örtlådan med nya örter. Istället blev det att vi klippte ner buskar & växter, planterat ut hyacintlökarna sedan jul och gödslade upp gräsmatta & syrenhäck. Och så ringde jag och beställde oss ett magnoliaträd, ser fram emot att det ska komma på plats. Lite nya gungor & klätterstegar inhandlades till trädgården, som Jonathan just nu försöker montera upp i körsbärsträdet. Phu, då var vi nästan klara här….. Sedan är det samma visa när vi kommer till stugan. Hehe.. Tur att man tycker att det är roligt.
Och idag dammade vi av grillen och grillade hamburgare. Hur gott?!
Vad har ni ätit idag?
Gör så här :
Blanda ihop alla ingredienser och ställ kallt i kylskåp en timma. Trä sedan cirka 15 stycken grillspett med färsen.
Grilla dem antingen i ugnen på 225 grader, eller på grillen ute – klara och servera genast.
Tips för att slippa att de fastnar i grillgallret – pensla det med matolja / olivolja.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Och så något gott till kaffet, klicka här
Sega lingonsnitt
Det här behöver du:
200 gram smör
3 msk sirap
5 dl vetemjöl
1 1/2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 1/2 dl frysta lingon
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader, och ta fram en plåt med bakplåtspapper
Rör ihop socker och smör mjukt och arbete i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg. Dela på två och rulla ut till länger. Nu kan du baka in de frysta lingonen. Platta sedan till längderna något med hjälp av fingrarna. Grädda i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg.
Skär dem i snitt medan de är ljumna och låt svalna helt på galler.
Då har vi precis plockat undan det sista i köket efter middagen. Melvin har åkt hem till en kompis för att sova över, de stora barnen är hos sin pappa. Tomt hus minst sagt, så tyst det är när halva familjen är borta. Vi tänkte iallafall titta på en film som Nomi vill se och äta lite lördagsgodis. ( Hoppas hoppas att hon väljer någon annan film än Frost )
Nomi fick bestämma godiset som blev vindruvor jordgubbar, chips & ostskruvar. Ja lite gott och blandat helt enkelt…. Nu beställde hon även vattenmelon här, ska gå och skiva upp det i köket innan filmen startar.
Lördag och solen skiner ( nästan ) bara för att jag skrev det så gick den precis i moln. Men det ser ut att kunna bli en hyfsat fin dag, och jag tänkte hoppa ner i gummistövlarna för att ge mig ut i trädgården och fixa lite. Fastnade bara här googlandes på vackra blommande magnolior, jag är ute efter en större hit till stan. Men har bara sett mindre plantor, vet ni vart man kan köpa lite större träd även äppelträd ?
Igår lagade vi gratinerad oxfile & fläskfile till middag.
Det är olika recept så de dyker upp i olika inlägg.
Här är fläskfilen på väg in i ugnen.
För 2 personer:
1 putsad fläskfile
smör
salt & peppar
Gör så här: Ställ ugnen på 225 grader.
Skiva upp filen och smörstek den med salt & peppar. Den ska vara nästan färdigstekt.
Rör ihop osten, med persilja & pesto och fördela ut över fileen. Ställ in i mitten av ugnen i 5 minuter eller tills det blivit en vacker gratinering.
Bjud på barnens favoriter till lördagsfrukosten: Fattiga riddare går alltid hem.
En gammal klassiker, som är perfekt att göra om du har lite toast bröd över hemma.
Gör så här: Vispa ihop ägg, mjölk & vetemjöl till en klumpfri smet. Lägg ner bröden så att de suger upp vätska.
Stek dem sedan genast i rikligt med smör. Vänd dem sedan i socker och kanel.
En roligare variant av pizza är att göra en pizzarulle. Och har du som jag i detta fallet en köpebotten slänger du ihop denna goding på bara några minuter. Grädda den, skiva upp och servera med pizzasalllad. Passar fin fint till buffén också.
Mums
Så här gör du.
Lägg ner lite krut på en god tomatsås istället.
Tomatsås:
1 burk med tomatkross med smak av vitlök
2 msk tomatpure
1/2 msk torkad oregano
1 nypa socker
Gör så här
Koka upp alla ingredineser och mixa krosset
med en stavmixer om det behövs. Låt det småputtra i fem minuter på svag värme innan du brer på den.
Riv över cirka 200 gram mild ost över pizzan, klipp över cirka 100 gram rökt skinka.
Rulla ihop till ett börd, pensla med vatten och strö över sesamfrön. Grädda i 10- 15 minuter på 225 grader, eller tills brödet fått en vacker färg.
Skiva upp och servera genast.
Godaste pizzasalladen :
1 litet huvud med vitkål
1 kastrull med kokhett vatten
3 korkar med ättika ( te.x perstorp)
1 dl rapsolja
1 1/2 tsk med salt
grovmalen svartpeppar
Gör så här:
Hyvla kålen med en osthyvel eller i en matberedare. Lägg i ett durkslag och häll över det kokande vattnet över den strimlade kålen. Skölj sedan med iskallt vatten tills kålen svalnat. Låt rinna av medan du blandar ihop ättika, rapsolja salt & svartpeppar.
Häll ner och vänd om både vitkål & ättikssåsen blanda väl och smaka ev av med mera ättika eller kryddor.
Här kommer löjligt enkla & goda minipajer bakade på smördeg. Passar lika bra till buffeen, kräftskivan eller midsommar. Går lika bra med vilken ost som helst, men gärna en lagrad.
Ta ut smördegen i tid så att den hinner tina.
Till 6 små ostpajer. 6 st fyrkantiga smördegsplattor
2 ägg
1 dl vispgrädde
3 dl riven valfri ost
salt & peppar
dofta över lite cayennepeppar
tomat
Gör så här: Ställ ugnen på 225 grader.
Tryck ner smördegen i ett smort muffinsjärn ( eller aluminiumformer )
Vispa ihop äggen och pensla smördegen. Riv ner osten i äggblandningen och vänd ner grädden. Vispa ihop och krydda med salt & peppar & lite cayennepeppar.
Fördela ut fyllningen i minpajerna och toppa med en skivad körsbärstomat.
Grädda i mitten på ugnen i cirka 10 – 15 minuter.
Låt svalna innan du försiktigt med hjälp av en vass kniv lossar på dem.
Fluffig krämig citronailoi, ett måste till räkorna.
Citronaioli:
2 äggulor
1 3/4 dl rapsolja (nästan 2 dl)
2 tsk citronsaft + skal
1/2 pressad vitlöksklyfta
salt
Ta gärna fram äggen en timme innan så de blir rumstempurerade. Lägg äggulorna i en skål, och ta fram en elvisp. Börja att vispa i skålen och droppa ner rapsoljan sakta under vispning, för att sedan övergå till att hälla en jämn stråle ner i bunken medan du vispar. Aiolin kommer bli fluffig och fin, pressa sedan ner citonsaften, ( mer eller mindre beror på hur syrlig du vill ha den.) Riv ner cirka halva av det gula skalet på citonen, ner i aiolin. Pressa ner en halv vitlök och smaka av med salt.
Letar ni lite tips till helgens bjudningar så har jag ett förslag. När man har gäster tycker jag att plockmat är både gott & tacksamt. Och det är enkelt dessutom, jag gillar att slippa stå i köket hela kvällen vill hellre umgås.
Lite bilder kommer här med tips på vad man kan bjuda på.
Provbakar man semlor med lingofyllning så vill man ju även prova dessa blåbärssemlorna.
Eller hur? Vi gjorde hälften av varje.
Spritsa eller klicka ut grädden..
Gaaah… min sprits lyckades gå sönder under tiden jag bakade. Så de ser ju lite roliga ut, men smaken var det inget fel på…
Mitt bästa recept detta:
50 gram jäst till söta degar
175 gram smör
5 dl standardmjölk
2 dl strösocker
1 nypa salt
2 tsk grovstött kardemumma
Max: 1 1/2 liter vetemjöl special
Gör så här:
Smula jästen i en bunke och tillsätt kardemumman.
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm upp till 37 grader.
Rör ner lite vätska bland jästen – och rör om tills det löst sig helt – vänd ner resten av vätskan.
Blanda i socker, salt och tillsätt lite av mjölet i taget under knådning.
Tillsätt så mycket mjölet att degen släpper och blir smidig.
Arbeta degen i 15 minuter ( Gärna i en degblandare / matberedare )
Låt jäsa till dubbelstorlek i ca 30- 40 minuter.
Baka ut på mjölat bord och dela degen i 2 delar.
Varje del blir ca tio bullar var. Baka ut och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper.
låt jäsa i ytterligare 50- 60 minuter ( till dubbel storlek )
Grädda sedan i ugnen i ca 10 minuter på 225 grader , eller tills de är gyllene .
Låt svalna på galler.
Till fyllningen hade jag marsan-kräm, sådan pulvervariant man köper i butik.
Jag hade cirka 2 dl mjölk till 5 msk pulver. Då blev den bra.
Vispa grädden med vaniljsocker, och mixa blåbären slätt innan du vänder ner detta tillsammans med grädden.
Grop ur semlorna med en sked i mitten, fyll med vaniljkräm och spritsa lingongrädden runt.