Gör så här: Ställ ugnen på 180-200 grader.
Rör ihop fyllninggen och fördela ut i skalen .
Ställ in i ugnen och gratinera,
Klart när osten har smält och de fått en fin färg.
Jag älskar ju att resa, och upptäcka nya ställen. Och eftersom ni gillar att läsa om resor så tänkte jag dela med mig av vilka länder vi varit i.
Vilka saker som varit bra, och bättre & bäst. Och vilka ställen som står på min ”önskelista” att resa till.
Jag har besökt 33 olika länder, förutom Sverige. 1. Bulgarien 2. Cypern 3. Danmark 4. Egypten 5. Frankrike 6. Förenade Arabemiraten 7. Grekland 8. Indonesien 9. Italien 10. Jamaica 11. Kambodja 12. Kanada 13. Kap Verde 15. Kroatien 15. Luxemburg 16. Maldiverna 17. Malta 18. Nederländerna 19. Norge 20. Polen 21. Schweiz 22. Seychellerna 23. Slovakien 24. Spanien 25. Storbritannien 26. Thailand 27. Tjeckien 28. Tunisien 29. Turkiet 30. Tyskland 31. USA 32. Vietnam 33. Österrike
Det vackraste stället:
Maldiverna. Magiskt, och går inte jämföra med något annat…. än så länge.
Mest prisvärda: Malta! Vi var jättenöjda. Billigt att semestra där och man får mycket för pengarna.
Godaste maten: Thailand
Resedrömmar just nu:
Söderhavet och Zanzibar kommer nog nästan på delad första plats.
Har googlat och läst massor om dessa ställen.
Mest händelserika resan:
Absolut USA, när vi bilade runt i Nevada & Kalifornien.
Vilken fantastisk resa, helt fantastiskt.
Barnvänligaste resmålen:
Nu beror det ju på men Cypern, Grekland är perfekt om man ska bo på charterhotell.
Även Thailand, men resan är dock längre.
Charter eller boka flygstol + hotell: Helt klart det senaste alternativet.
Mycket roligare och mer prisvärt att sätta ihop sin egen resa.
Resa som jag vill göra om:
Lätt Maldiverna, dit hoppas jag att vi kommer ha möjlighet att åka tillbaka till.
Nästa resa går till….
Faktiskt ingen aning, jag googlar och jämför och kollar.
Troligtvis blir det en resa i sommar, hela familjen.
Det ska ju vara ett resmål som barnen också uppskattar,
så det blir nog inte så lång resa denna gången.
10-i-topp-länder-jag-vill-besöka: Borabora
Zanzibar
Madagaskar
Australien
Japan ( Tokyo)
Mauritius
Cuba
Filippinerna
Mexico
Portugal
Jag sitter på flygplatsen och väntar in mitt flyg hem.
Har haft bra & givande möten, och kan snart berätta lite spännande nyheter för er.
Men nu börjar vi med ett tips på en lättlagad middag.
Här är en smidig och GOD sådan
Potatisen pressade jag för att få den lite festligare,
kycklingen stekte jag bara rätt uppochner med lite salt & peppar.
Såsen gjorde jag så här:
1 gul lök
1 msk smör
1 – 1/2 msk stött rose peppar
1 dl stek sky / eller 2 msk koncentrerad fond + vatten
4 dl grädde
1/2 msk kinesisk soja
salt och peppar
Önskar man såsen lite tjockare, så red av med lite maizena
Gör så här :
Smält smöret i en kastrull, fräs den hackade löken mjuk, men inte bränd.
Blanda ner fond, soja, vatten, grädde och roespeppar. Låt sjuda i tio minuter.
Sila såsen, innan du häller upp den i en såsbringare.
Då var jag framme och incheckad på hotellet, och vilket litet guldkorn jag hittat. Gillar att bo på olika hotell när jag reser, och detta var sådär lagom litet. Bara 17 rum, och det tycker jag är trevligt.
Söta rum i lite gammaldags stil.
Och en liten dagens.
Datorn är såklart med så jag hinner uppdaterad lite mellan varven.
Skickade iväg ett par mail och betalade räkningarna, hann jag också med.
Perfekt när man kan ha med sitt mobila kontor överallt ( där det finns wi-fi)
Jag valde mellan ett par olika hotell denna gången, men valet hamnade här eftersom frukosten ingick.
Man kan ju inte sova på hotell om det inte finns någon frukost. Haha.
Nu dags att knyta på mig skorna och kila iväg på nästa möte.
Ni kan hänga på lite bakom kulisserna på Instastory, där uppdaterar jag rätt flitigt.
Vissa perioder blir stressigare än andra, denna period är sådan. Just nu har jag haft så mycket jobb inbokat sen vi kom hem så jag vet inte vad. Plus ett husköp (och en pågående försäljning av sommarhus) det är mycket tankar som far fram och tillbaka. Idag går flyget upp till stockholm så nu blir det bara intensiva jobbdagar. Schemat är som vanligt fullspäckat : möten, intressanta jobbluncher, träffa säljare samt möte med nya samarbetspartners för webshopen. Tur att jag har ett roligt jobb, då blir det liksom sällan ”jobbigt” att gå till arbetet. Ja det skulle vara när trollen fått härja fritt bland kommentarerna, men det kan nog få vem som helst på lite dåligt humör.
Men nu måste jag göra mig klar,
Flyget går snart, vare sig jag hinner dit eller inte.
Det här behöver du:
2 mogna avokado
1 finhackad tomat
1/2 finhackad rödlök
1/2 dl creme fraiche
1-2 vitlöksklyftor
1-2 msk pressad citronsaft
salt & peppar
Gör så här:
Mosa avokadon med en gaffel tills den är slät.
Rör ner den hackade tomaten, och löken + crème fraîche . Smaka av med vitlök, citronsaft salt och peppar.
Att göra egen picklad rödlök är busenkel.
Och så himla gott både till tacos, grillade hamburgare eller pulled pork.
Det här behöver du
2 stora rödlökar
3 dl vatten
1 1/2 dl strösocker
1 dl ättikssprit 12 %
Gör så här: Skär rödlöken tunt,
Mät upp vatten, socker & ättika i en kastrull och låt sjuda upp.
När den svalnat så häll över löken. Och förvara i en burk med lock.
Allra godast efter en dag eller två då den blivit mjuk och alla smakerna trängt in.
Det blev kycklingtacos igår till middag. Tacos hör ju oftast vår fredag till, men då hann vi inte. Barnen åt lite snabba hamburgare innan de skulle på discot, medan jag och Jonathan faktiskt gick ut och åt när de var iväg. Sällan vi går ut och äter i Växjö, så det var väldigt trevligt. Vanligtvis om vi inte hinner / orkar laga mat så blir det gärna bara lite snabb hämtmat från stan. Men tillbaka till kycklingtacosen nu.
Jag köpte hem den nya kryddmixen som ska smaka Jamaicansk Jerk, och kryddade kycklingen med
För att den skulle bli mer såsig, och få lite smak ( som den smakade när vi var där) så blandade vi ut den med en del barbequesås också.
Sen åt vi som tacos, med hemmagjord guacomle och picklad rödlök.
Mums!
Recept kommer alldeles snart. Jag delat upp recepten för att det sak bli lättare att hitta bland kategorierna.
Gör så här:
Rör ihop färskoströran och ställ kallt fram till servering.
Hetta upp en stekpanna med höga kanter med smör. Skala och fräs löken på medelstark värme under omrörning. Pressa ner vitlöken i en liten skål och rör ner alla kryddor, rör om och vänd ner i stekpanna och fräs under omrörning tills alla kryddor doftar nötigt. Vänd då ner tomatkross, fond, rödvinsvinäger, socker och låt sjuda upp. Under tiden skär du filen i lagom stora bitar och slantar upp korven. Fräs detta i en annan stekpanna tills de får färg, och vänd ner i såsen tillsammans med en burk körsbärstomater.
Den lena färskoströran bröt av bra till den kryddiga grytan.