Hallå där,
Vem gillar inte semlor liksom ♥ Och jag ville prova ett nytt recept till dess, nämigen wienersemlor ( hälften wienerbröd hälften semla) . Jag har sett dess på ett och annat bageri, och som jag trodde blev de oemotståndligt goda! Ni måste pröva. Jag gillar att göra det lätt för mig så jag köpte färdig smördeg, vill man kan man naturligtvis baka egen.
Jag behöver verkligen öva på att spritsa grädden ser jag, haha. Men här hade jag en ny sort, Så jag skyller på det. Men det går lika bra att klicka ut grädden för den som ingen sprits har.

Jag skriver inga exakta mått på fyllningen för det beror på hur mkt mandelmassefyllnin man vill ha.
Det här behöver du till 4 wienersemlor:
12 fyrkantiga smördegsplattor ( eller motsvarande på rulle)
mandelmassa + ovispad grädde
2 1/2 dl vispgrädde + 2-3 tsk vaniljsocker
Florsocker
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader,
Lägg tre tinade smördegsplattor över varandra och tryck ihop dem så de fastnar över varandra, för att få dem att fastna bättre kan man pensla dem med kallt vatten emellan. Stamla ut runda bitar med hjälp av ett glas. Pensla även ovansidan med kallt vatten, och grädda dem tills de precis blir gyllene ungefär 10 minuter. Rör ihop mandelmassa & lite ovispad grädde så att den blir ”lagom” krämig. Skär av locket & låt wienersemlorna svalan innan du klicka ut fyllningen. Vispa grädden + vaniljsockret & spritsa/ klicka ut i semlan. På med locket pudra över rikligt med florsocker och servera genast.

För att komma till mitt recept på ”vanliga” semlor klicka HÄR
Psssst…. Missa inte att följa mig på instagram för både mat- och baktips @jennysmatblogg





















