Sitter ni också och inväntar melodifestivalen? Det är tradition att följa, det vill man ju inte missa.
Jag sitter här i tv-soffan med datorn i knät och svarar på lite bloggfrågor och kikar igenom mailen. Och tänkte samtidigt passa på att fråga er om det är något ni saknar här på bloggen. Det är kanske någon av kategorierna ni vill läsa mer om, eller mindre? Jag kan ju tyvärr inte göra alla nöjda, men det är intressant att höra från er om ni vill se mer av någon kategori än någon annan.
Här har det bara varit jag och barnen nu i tre dagar, då Jonathan har varit iväg på konferens. Fast igår sov Melvin över hos en kompis. Så då var vi bara fyra kvar, och sen försvann Jacob in i sitt rum och spelade hela kvällen. Då var vi bara tre, och när Nomi somnat efter fredagsgodiset blev det bara jag & Thelma kvar. Så vi satt & kikade på en komedi innan vi vart för trötta för att hålla ögonen öppna. Och idag vaknade vi tidigt och dukade upp med jättefrukost, jag känner mig fortfarande proppmätt.
Annars har vi inga större planer idag förutom att vi väntar in mellon precis som alla andra.
Innan dess kommer ett litet lunch / middagstips till er.
Det här behöver till 4 personer: 3 paket med bacon
10 färska champinjoner
10 klyftade körsbärstomater
1 finhackad gul lök 5 dl grädd / mjölk ( 50 / 50 )
Ca 1/4 – 1/2 dl vetemjöl
50 gram smör
1/2 dl riven ost
riven muskotnöt
salt och peppar
ev. 1-2 msk chilisås
Serveras med pasta
Gör så här :
Klipp baconet smått, dela champinjonerna, finhacka löken och fräs i en stekpanna vänd sist ner tomaterna. Ta bort från plattan och börja med ostsåsen.
Smält smöret och häll i hälften av grädd/mjölkblandningen i en kastrull, och låt sjuda upp mät sedan upp hälften av mjölet och rör ut med lite mjölk så att det inte klumpar sig, blanda ner detta i såsen under omrörning. Sedan blandar du ut resten av mjölet med lite mjölk, och blandar i det också medan såsen sjuder. Använd så mycket mjöl tills ostsåsen blir krämig. Riv ner lite muskotnöt. Salta och peppra och vänd ner lite chilisås, och låt sjuda ett par minuter. Dra av från plattan och vänd ner osten under omrörning tills osten har smält. Häll sedan över ostsåsen över baconpanna och rör om.
Och så startar vi denna lördagen med ett recept på helt vanliga semlor.
Goda såklart, med en helt vanlig fyllning.
Har man ingen sprits går det bra att klicka ut grädden.
Det här behöver du till degen ( 15- 18 stycken ):
50 gram jäst till söta degar
175 gram smör
5 dl standardmjölk
2 dl strösocker
1 nypa salt
2 tsk stött kardemummakärnor
Cirka 1 1/2 liter vetemjöl ( special )
Pensla med uppvispat ägg
Gör så här:
Smula jästen i en bunke och tillsätt kardemumman.
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm upp till 37 grader.
Rör ner lite vätska bland jästen – och rör om tills det löst sig helt – vänd ner resten av vätskan.
Blanda i socker, salt och tillsätt lite av mjölet i taget under knådning.
Tillsätt så mycket mjölet att degen släpper och blir smidig.
Arbeta degen i 15 minuter ( Gärna i en degblandare / matberedare )
Låt jäsa till dubbelstorlek i ca 30- 40 minuter.
Baka ut på mjölat bord och dela degen i 2 delar.
Varje del blir ca tio bullar var. Baka ut och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper.
låt jäsa i ytterligare 50- 60 minuter ( till dubbel storlek ) pensla med uppvispat ägg.
Grädda sedan i ugnen i ca 10 minuter på 225 grader , eller tills de är gyllene .
Låt svalna på galler.
Fyllningen: 75 gram mandelmassa
+ lite vispgrädde ( ovispad)
vispad vispgrädde
florsocker
Gör så här
Rör ihop mandelmassa & vispgrädden till en ”lagom” smidig fyllning. Gröp ur lite och fyll sedan med mandelmassan. Vispa grädden och spritsa sedan runt fyllningen. Lägg på locket & pudra med rikligt med florsocker över semlorna.
Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader Riv ner mandelmassan i en bunke och rör ihop till en smet / deg med äggvitan och socker. Spritsa eller klicka ut på en plåt och grädda i mitten på ugnen i cirka 10- 18 minuter , de ska fortfarande vara lite sega i mitten.
Låt bottnarna svalna och rör ihop alla ingredienser till fyllningen. Rör ihop rumsvarmt smör med philadelphiaost, rör dem klumpfritt, vänd ner florsocker och rör ut. Hacka ner oreo och blanda ihop med smörblandningen. Smält under tiden chokladen, över vattenbad eller i micron. Låt chokladen svalna något innan du börjar chokladdoppa biskvierna. Annars är risken att chokladen rinner av. När alla biskvier är chokladdoppade kan du grovhacka oreo och toppa biskvierna med.
Välkommen fredag, här kommer ett litet tidsinställt inlägg till alla er som ska gå upp tidigt idag! Hoppas dagen börjat bra, och fortsätter likadant. Idag ska jag fortsätta jakten efter lite mer pastellfärgad rekvisita. Det är jätteroligt att shoppa när man har tid, mindre roligt när tiden är knapp. Men jag vet ungefär vart jag ska leta idag, tack för tips i tidigare inlägg.
Hittade lite gott och blandat sist som jag tror kommer passa in i temat.
Som ni ser på bilden så är ju nästan allt rosa, förutom lite turkosa detaljer.
Idag ska jag leta efter allt utom rosa 🙂
Smarties är lite pastellfärgade, så här blir att plocka bort de andra bitarna.
Gör så här: Ställ in nutellan i kylen eller frysen en stund innan, så är den mer lätthanterad. Rosta under tiden hasselnötterna, på 180 grader i ugnen. Bara några minuter så att de inte bränns. Ta ut och låt svalna ta bort de skalen som lossnar av nötterna.
ta fram nutellan från kylen/ frysen. Detta moment är kladdigt, men håll ut 🙂
Ta ungefär en halv msk till varje nöt. tryck in nöten och baka ihop till en hyfsat rund boll. Lägg i en form med bakplåtspapper. Och ställ sedan in alla i frysen. Under tiden så smälter du chokladen låt svalna, annars kan den få problem att fästa på nutellan. Och rör ihop chokladen med de hackade nötterna, ta fram nutellabollarna och chokladdoppa dem. Och lägg tillbaka dem på bakplåtspapper, låt chokladen sedan stelna innan du servera dem.
Söker du middagstips till ikväll, då kanske jag har svaret på det. För efter alla dessa bakverk jag har uppdaterat med så vill jag blanda in en riktigt god & lättlagad middag.
En krämig carbonara med bacon & kyckling, tar lika lång tid att laga som pastan tar att koka. Det här behöver du till 4-5 personer: 1 pkt bacon smör 700 gram kycklingefile 5 dl creme fraiche 2 msk chilisås salt & peppar
Serveras med pasta & en krispig sallad
Gör så här: Koka pastan enligt anvisningar på förpackning. Skär baconet i mindre bitar och fräs det knaperstekt i en stekpanna. Under tiden strimlar du kycklingen i mindre delar, och sedan fräser du den i smör tills den är genomstekt. Sänk värmen och vänd ner crème fraichen, chilisåsen & låt sjuda upp under omrörning. Låt sjuda ett par minuter och smaka av med salt & peppar.Servera genast.
❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ Senaste fyndet hem är denna pläden för bara 180 kronor. Skynda att fynda här
Vilka fina hejarop som dundrat in både på blogg, facebook och på mailen, efter att artikeln som publicerades igår. Tack fina!
För er som inte hittat men vill läsa så har jag lånat den här från aftonbladet
” För alla nya som hittat hit så kan jag berätta att recepten hittar ni genom att klicka på de tre strecken uppe till höger på skärmen. Där efter väljer du valfri kategori, eller månad. Vill du söka efter något speciellt så skriver du in sökordet i förstoringsglaset ( även det högst upp till höger på sidan) ”
När jag kikade in på artikeln nyss igen så hade den delats över 100 gånger.
Wooow, så roligt!
Godkväll, Då var det redan onsdagskväll igen, så nu har redan halva veckan passerat igen. Just nu önskar jag att dygnet har flera timmar, så mycket jag vill och måste hinna med. Men det är en dag imorgon med. Nu har precis bänkat mig framför tv:n, med datorn i knät *gäääsp*. Efter att ha stått från 07.30 och bakat 5 olika sorters kakor, plus en som dök i soporna då den vart helt överbakad. Sedan 2 nya maträtter och klämde in en intervjuv med en tidning. Men nu har jag satt mig en stund och det står en ny kaka i ugnen och doftar mums.
Tänkte visa lite bilder från vardagsrummet, som fortfarande inte är helt färdigt. Men blir det någonsin det, man vill ju göra om och byta ut lite då och då. Så här kommer lite bilder från hur det ser ut idag.
När man kommer från hallen ser det ut lite så här.
Träbalken i taket i glasverandan vill jag inte måla vit, tycker den är så vacker som den är.
Rosa rosor, köpte den till stugan sist men ville inte lämna kvar den så att den bara skulle vissna.
Så den fick flytta till småland ett tag, ja så länge den trivs här. Jag är hopplös med krukväxter.
Här är en glimt från köket in i vardagsrummet, och tavlan jag beställde ska hänga till vänster på väggen.
Den har kommit men jag har inte hunnit sätta upp den än, men får visa sen när den är på plats.
Detta vita bordet ska flytta upp till vardagsrummet uppe, när vårt nya kommit. Men det var leveranstid på 8 veckor…. Gaaah! Jag vill ju ha det genast, så fort jag köpt det. Men den som väntar på något gott.
Nu kom Thelma hem efter konfirmationen, ska sätta mig och äta lite med henne.
På återseende
Kram
***Uppdaterat svaren på era frågor***
Soffan, fåtölj & fotpall kommer från Mio, färgkod har jag inte kvar. Men vi valde en av de ljusaste gråa i skalan.
Mattan är specialbeställd i måtten 380 * 300 cm, vi ville ha en matta som ramade in rummet.
Soffbord, blocketfynd som vi målat om. Tror det är en miomöbel från början, ni kan läsa om hur jag målade den om ni bläddrar bakåt i kategorin ”hemma hos oss”.
Tv-väggen är ommålad i betonggrått, minns inte exakt vilken färgkod.
Tv-möbeln är inhandlad i en webshop för något år sedan, minns ej vilken.
Skänk under spegel också ett blocketfynd, att handla begagnat & måla om är perfekt!
jag lovade att jag skulle kika förbi med ett till nutellarecept, eftersom det snart är nutelladagen. Sen är det även snart semmeldagen, så varför inte kombinera. Underbar kombo semla + nutella.
Ni missar inte att ni kan följa mig på Facebook HÄR och på instagram: @jennysmatblogg Semmelbullarna brukar jag baka rätt många och frysa in, sedan tar jag fram och låter dem tina innan jag fyller dem.
Det här behöver du till degen ( 15- 18 stycken ):
50 gram jäst till söta degar
175 gram smör
5 dl standardmjölk
2 dl strösocker
1 nypa salt
2 tsk stött kardemummakärnor
Cirka 1 1/2 liter vetemjöl ( special )
pensla med uppvispat ägg
Gör så här:
Smula jästen i en bunke och tillsätt kardemumman.
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm upp till 37 grader.
Rör ner lite vätska bland jästen – och rör om tills det löst sig helt – vänd ner resten av vätskan.
Blanda i socker, salt och tillsätt lite av mjölet i taget under knådning.
Tillsätt så mycket mjölet att degen släpper och blir smidig.
Arbeta degen i 15 minuter ( Gärna i en degblandare / matberedare )
Låt jäsa till dubbelstorlek i ca 30- 40 minuter.
Baka ut på mjölat bord och dela degen i 2 delar.
Varje del blir ca tio bullar var. Baka ut och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper.
låt jäsa i ytterligare 50- 60 minuter ( till dubbel storlek ) pensla med uppvispat ägg.
Grädda sedan i ugnen i ca 10 minuter på 225 grader , eller tills de är gyllene .
Låt svalna på galler.
Till fyllningen : nutella
grädde
florsocker
Gör en lite grop och fyll med nutella, cirka 1- 2 msk per semla. Vispa grädden, och spritsa kring nutella.
Lägg på locket och pudra över massa florsocker.
Locket är det godaste på hela semlan, och att äta nutellan med.