Jag är så tacksam för att jag har så fina läsare som ni. Varje dag skickar ni hälsningar, ni peppar bland kommentarer och skriver snälla saker. Tyvärr ser det inte alltid ut så i bloggvärlden, så jag är medveten om att jag fått turen att just de allra finaste läsarna trivs här hos mig. Och tack till alla er och för att ni gör mitt arbete extra roligt. Det blir extra kul att uppdatera bloggen flera gånger per dag. Tack igen!
Här har jag precis vinkat av barnen och maken och nu landat en liten stund i tv-soffan med min frukost. Jag ska redigera massa bilder innan jag ska kila iväg och träffa min revisor. Sedan ska jag iväg och leta rekvisita inför ett fotojobb, och handla mat inför helgen. Ha en jättefin dag, så ”ses” vi lite senare!
Onsdag idag, och för ovanlighetens skull ska vi faktiskt äta tacos idag. Det brukar ju vara standard på fredagar. Men min lillasyster Johanna kommer hit på mat. Hon fyllde ju 15 år i helgen & vi har inte hunnit fira henne än. Så idag blir det tacobuffe och fika för henne hos oss. Fast igår provade vi ett superduper gott recept på souvlaki. Detta måste ni prova om ni gillar grekisk mat.
Och det går att förbereda rätt mycket dagen innan. Såsom att lägga köttet i marinaden, samt tvätta och skära potatisen ( lägg dem i en kastrull med kallt vatten ). Med små enkla medel kan man förbereda så middagen går snabbare, trots att man lagar från grunden.
I salladen hade jag:
Ruccola
Gurka
Tomat
Rödlök
Gröna Oliver
Svarta Oliver
Fetaost
Skär upp ytterfileen i mindre bitar och lägg i en skål, vänd ner citron, kryddor, vitlök & olivolja. Plasta och ställ in i kylen över natten. Innan de ska tillagas trä dem på spett och grilla dem. Eller går det bra att steka dem, eller köra dem i ugnen.
Denna marinaden är lika god att använda till lamm & kyckling.
Tzatziki med fetaost: ( Halvera receptet om ni inte planerat att äta det i en vecka ) 😉
1 hink med turkisk yoghurt ( 1000 g )
1 gurka
2 – 3 vitlök
1 tsk salt
peppar
1 förpackning med fetaost
Gör så här :
Tvätta gurkan , och skär dem mitt itu på längden.
Gröpa ut de vattniga kärnhuset med sked, då försvinner den mesta vätskan automatiskt. Riv sedan gurkan, jag brukar använda de grövsta rivjärnet. Lägg på en tallrik med kaffe filter under , strö över en tsk med salt över gurkan. Låt vila tio minuter, under tiden kan du pressar ner vitlök i yoghurten. Och sedn är det dags att krama ut vätskan, då använder jag dubbla kaffe filter. Krama försiktigt ut all vätska. Och vänd sedan ner den urkramade rivna gurkan med yoghurten. Smula ner fetaosten och rör om, och smaka av med salt, peppar.
Godmorgon,
Kikar förbi innan morgonrundan.
Hur du några mogna bananer hemma som du vill bli av med. Då kan du göra jättegoda och busenkla bananpannkakor. Med endast 2 ingredienser.
Till 4 små bananpannkakor: 1 banan
2 ägg
Gör så här:
Mosa ihop allt till en smet och stek dem sedan två och två.
Jag serverade dem med florsocker och min hemmagjordag jordgubbssylt.
Timmarna har bara rusat förbi idag, nu som först som jag har tid att sätta mig framför datorn. En liten stund, sen ska jag förbereda middagen som blir hemlagade souvlaki. Recept kommer här på bloggen sen, om de blir goda det vill säga.
Ja solen och värmen håller i sig, så det är nog många som grillar till middag. Och här kommer helgens grilltallrik med kycklingfile, potatisgratäng och en god sallad. Mums.
Idag har jag bakat lite inför Melvins kalas på lördag. Han blir ju hela 11 år då. Och han har önskat kakor & tårta med choklad.
Och denna chokladiga brownie är en perfekt kalaskaka, som man kan baka till många och även frysa in. För fler tips så finns mat- & bakbloggen både på FACEBOOK
och instagram: @jennysmatblogg
Det här behöver du till formen 20*25 cm:
100 gram smält smör
2 dl strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 nypa salt
15 hackade dumle
1 dubbeldaim
Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Rör ihop alla ingredienser till smeten samt den hackade dumlen, vispa inte.
Häll upp i en bakplåtskläddform och ställ in i ugnen i cirka 15-17 minuter. Hacka daimen genast och strössla över. Ställ sedan kallt i 2-3 timmar innan servering.
Galet god och så enkel att göra. Fungerar bra att frysa in.
Nu väntar en tur med Molly innan det är dags att sätta sig framför datorn och gräva ner mig i jobb. Innan dess ville jag kika in med ett litet recept. Eftersom ni är många som kör köttfri måndag idag, så jag passar denna goda vegansk panna med gnocchi in bra.
Det här behöver du : 1 finhackad lök
1 finhackad vitlök
olja 500 gram vegetarisk färs
1 msk tomatpure
1 burk korssade tomater
salt
peppar
paprikapulver
Gör så här: Koka gnocchin enligt anvisningar på förpackning, jag använde mig av färsk. Fräs löken och vitlöken glansig i en panna. Vänd ner färsen och fräs den runt om. Pressan ner tomatpuren och vänd om innan du vänder ner tomatkrossen. Låt allt sjuda upp, ev tillsätter du lite av vattnet från gnocchin som kokar för att få rätt konsistens.
smaka av med salt, peppar & paprikapulver. Vänd ner den kokta gnoccin i pastan och vänd om.
Serveras genast kanske med en klick veg. fraîche och färsk basilika.
Jag ändrade lite i receptet. Hade vi bara lagat den till vuxna hade vi tagit 2 tsk sambal oelek som receptet sa, men nu minskade vi till 1 tsk. Och detta blev så gott, ni måste pröva
För 5-6 portioner:
5- 6 benfria kotletter
smör
salt & peppar + lite grillkrydda
Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader, hetta upp en stekpanna och bryn kotletterna så att de får vacker färg.
Krydda med lite salt, peppar & grillkrydda. Lägg kotletterna i en ugnssäker form och värm upp alla ingredienser till såsen i en kastrull. Låt sjuda upp några minuter och häll sedan över den goda såsen över kotletterna Ställ in i ugnen i cirka 20- 30 minuter, eller tills kotletterna är klara.
Servera med kokt potatis och lingon, så gott.
Tror även såsen kan vara lika god att ha till kyckling
Smaklig måltid
* * * * * * * * * * * * * * * *
Något gott till kaffet: Blåbärssockerkaka ( mjölk- & Äggfri )
Det här behöver du:
till formen smör + kokosflingor
4 dl vetemjöl
3 dl strösocker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 gram smält smör ( mjölkfri )
2 1/2 dl (havre)mjölk
150 gram frysta blåbär
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader. smält smöret, och låt svalna. Smörj och bröa formen med kokosflingor.
Mät upp alla torra ingredienser i en skål och blanda väl, vänd ner smör & mjölk och blanda ihop till en klumpfri tjock smet. Vänd sedan ner de frysta blåbären försiktigt. Grädda sedan i nedre delen av ugnen i cirka 45-50 minuter, låt svalna något innan du stjälper upp sockerkakan.
Ni var många som skickat mail och kommentarer om vårt slime vi gjort i helgen. Vi provade lite olika varianter och jag vet inte vem som tyckte det var roligast. Jag eller barnen… haha. Dessa 3 sorter är gjorda på hobbylim, raklödder och några droppar linsvätska. Vi provade även en rolig slajm i fredags som vi gjorde med peel-off mask. Så det finns flera olika sätt att göra det. Detta receptet hittade vi på nyhetsmorgon / Tv4. Vi använde oss dock av ett milt hobbylim köpt på leksaksavdelningen på Ekohallen.
Om det är en & annat barn som läser här inne vill jag extra noga påpeka att eftersom det är kemikalier i slimet så fråga er föräldrar innan. Eller provar ni receptet längst ner i inlägget, det är helt fritt från kemikalier.
Det här behöver du : Hobbylim ( skol-lim) med pva
raklödder
bodylotion
linsvätska med borsyra
Gör så här: Häll upp lim i en skål och rör med en sked, spruta ner lika mycket raklödder som det är lim. Vi hade kanske 4 msk av limmet.
Och rör ihop noga, när allt blandat sig, rör ner en liten klick med bodylotion. Kanske en tesked. Rör ihop så att allt blandar sig.
Önskar ni färg är det nu ni droppar i lite karamellfärg. Rör tills ni har en jämn färg. Nu kan ni sakta börja droppa i lite linsvätska,
rör runt under tiden. Slimet kommer nu börja tråda sig och då har man lyckats. Droppa i lite i taget tills slimet släpper.
Önskar ni nu lite glitter i kan ni baka ner det. Rör rätt länge, slimet kommer vara klibbigt.
Men ställ sedan in det i kylskåpet några timmar, så är det perfekt.
Slimigt, men inte kladdigt. Och för att inga missförstånd ska ske – den är alltså INTE ätbar.
Jag har ett recept på slime utan konstgjorda ämne i,
men tyvärr är det inte lika bra som detta vi gjorde i helgen. Men vill ni prova så finns det här.
Bara potatismjöl och vatten behövs, värt att testa helt klart.
Lördag it is, och vi har precis ätit klart frukosten. Ja de som är vakna, tonåringarna snarkar fortfarande.
Idag har vi inte många planer alls, och jag tycker att det är rätt gott att ha en dag utan massa måsten. Kanske baka något gott eller plocka lite i trädgården. Vem vet. Vad har ni för planer idag?
Men innan dess ska jag och den här damen ta vår dagliga skogspromenad.
Molly är en bestämd dam som inte gillar att gå ut när det regnar, favoritställe är att sitta i fönsterkarmen & titta på fåglar, och hon är galen i smörgåspålägg.
Jag fick höra av flera läsare igår att min bok redan finns att beställa. Detta hade jag ingen aning om, men visst var det så! Bland jultidningarna & böckerna hittar vi min lilla bok. Hur-galet-roligt-känns-inte-detta?! Wiiiihiiii, jag bubblar över av lycka. Den fick ju till och med vara med på framsidan, bland riktiga författare! Haha… ni förstår nog hur glad jag är idag!
Den här bilden här nedan är det närmaste jag har kommit min egen bok. Jag ska ju få dem hemskickad så fort den är färdigtryckt i slutet av månaden. Och den 4 oktober så kommer den börja säljas, den kommer gå att beställa även via bloggen. Om man kanske önskar sig en lite hälsning eller så, så går ju det bra. Sen kommer vi stå och paketera dem här hemma i fina papper och skicka dem. Bara en sådan sak gör ju att man längtar ännu mer till boksläppet.