Godmorgon,
Här har jag sovit ruggit dåligt inatt, mycket på grund av ett katt som fått för sig att det var en bra ide att leka mitt i natten. Och i mitt sovrum dessutom, så hon har hängt och kloa:t i min sänggavlen, jäklats med Charlie och klättrat upp och ner gardinerna… Snaaark. Så nu sitter jag här med min andra kopp kaffe och längtar efter att få sova några timmar i bilen upp till Sthlm.
Vi åker imorgon, så följ mig på Instagram för flitigare uppdateringar.
@jennysmatblogg
Det här behöver du till 40 snittar:
220 gram smör
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
120 gram chokladknappar ( jag hade vita och mörka )
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader, och ta fram en plåt med bakplåtspapper
Rör ihop socker och rumsvarmt smör mjukt och arbeta i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg, och rör ner chokladknapparna. Dela degen och rulla ut 4 länger. Platta sedan till längderna något med hjälp av fingrarna. Grädda i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg.
Låt dem svalna i kylen, skär dem sedan i lagom stora snitt.
Serveras med kall mjölk
















Fotograf: Ulrica Pousette


















