Här kommer saffranscheesecaken ni efterfrågat.
Prova denna snart, sååå god!
Och tro det eller ej, för jag har knappt hunnit plocka upp här hemma. Men idag ska barnen och jag iväg på en liten mini-semester.
Väntar hem dem från skolan, sen ska vi förbi Växjö och hämta upp Thelmis. Så jag uppdaterar mer när jag sitter i bilen, har ju sådant lyx att ha en dotter med körkort så att jag hinner jobba ikapp lite innan vi är framme.
Kan ni gissa vart vi ska? Ledtråden är : shopping 😉
Det här behöver du till botten:
50 gram smält smör
20 pepparkakor
Cheesecakefyllning:
250 gram mascarpone
100 gram philadelphiaost
1 1/2 dl strösocker
2 kuvert med saffran
1 kryddmått vaniljsocker
2 dl vispgrädde
Gör saffranscheesecaken så här:
Smält smöret och låt det svalna. Mixa pepparkakorna fint. Blanda smör och pepparkakssmulor och tryck ut i en rund form på cirka 22 cm. Vispa färskost, mascarpone, socker, saffran och vaniljpulver till en fluffig konsistens. Vispa grädden och vänd försiktigt ner i färskostsmeten. Häll smeten i formen och låt stelna i kyl minst 30 min. Garnera med färsk frukt eller bär.























































