Godmorgon Söndag,
Gårdagen bjöd på trevlig fika hos min mormor & morfar. Sen kikade vi på mellon i vanlig ordning. I eftermiddag ska vi hemåt växjö igen, och stannar till hos Jonathans bror Kim på vägen hem. Han renoverar för fullt i sitt hus, så det är alltid lika roligt att se förändringarna när man kommer dit på besök.
Nu iallafall över till mina middagstips till er, hoppas ni hittar lite ni gillar.
Måndag : Spansk Frittata
Tisdag Västerbottenlax
Onsdag Kasslerpizza-gratäng
Torsdag Majs & potatissoppa toppad med bacon
Fredag Chicken Oscar
Du behöver till 4 personer
8 tunna kycklingfileer
Smör
Pommes
Bearneiesås – recept här (om du vill göra egen)
2 knippe grön sparris
1 burk med kräftstjärtar
Gör så här:
Sätt på ugnen och ställ in pommes:en tills de får en fin krispig yta. Jag brukar ringla på ordentligt med rapsolja för den lite mer friterade ytan. Smörstek kycklingen klar och koka sparrisen.
Lägg upp & servera som bilden ovan.
God mat behöver inte vara särskilt svår att laga. Mums!
* * * * * * * * * * * * * * *
Tips på något gott till kaffet: Sega Daimsnitt
Det här behöver du:
220 gram smör
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
200 gram mjölkchoklad med daim-smak
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader, och ta fram en plåt med bakplåtspapper
Rör ihop socker och rumsvarmt smör mjukt och arbeta i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg. Nu kan du baka in den hackade chokladen . Dela på två och rulla ut till länger. Platta sedan till längderna något med hjälp av fingrarna. Grädda i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg.
Skär dem i snitt medan de är ljumna och låt svalna helt på galler.
Galet goda!
Vill man ha tunnare/ hårdare snitt gör man tre längder. Jag ville ha mina lite tjockare och segare. Så jag gjorde två stycken.



Fyndade söta doftljus på Netto igår, gillade färgen och doften som var så där lagom. Doftar friskt & fräscht.

















