Veckomatsedel

Veckomatsedel på plats även denna söndag!

Hoppas ni hittar lite ni gillar 🙂

Måndag : Pestopasta med soltorkade tomater ( vegetariskt)
Tisdag: Fetaostlax med pinjenötter
Onsdag: Raggmunkar med bacon & lingon
Torsdag  : Krämig kycklingsoppa med pasta
Fredag : Lax- och kräftpasta

IMG_3742

Jag använde mig av den ihåliga spagettipastan – tror det är Barillas märke.

Det här behöver du till 5 personer:
pasta ( fem stora portioner)
4 portionsbitar lax
1 purjolök
2 1/2 dl vatten
2 1/2 dl grädde
2 1/2 dl creme fraiche
2 1/2 msk hummerfond
2 1/2 tsk ( eller msk) röd pesto
2 1/2 dl ångade / kokta gröna ärtor
1 burk ( cirka 170 gram skalade) kräftor
salt & citronpeppar

Gör så här:
Börja med att häll upp vatten och koka upp med salt – pastan ska sedan kokas al dente. Hacka purjolöken och fräs den mjuk i olivolja eller smör. Mät upp vatten, grädde & crème fraîche ner i kastrullen. Tärna laxen till 2 * 2 cm tjocka bitar och vänd ner i  den sjudande såsen, vänd ner fond & pesto. Låt sjuda i 6-8 minuter och smaka sedan av med salta & peppar. Häll bort vattnet från pastan, och vänd ner den med laxen  och likaså med de gröna ärterna. Vänd till sist ner kräftorna ( de ska inte koka utan bara bli varma) ta bort från plattan och servera.
Gärna med en god citronpeppar.

* * * * * * * * * * * * * * *

Något gott till kaffet: Mariannes Kladdkaka i bitar.

IMG_4577-001

Till den sega mintkakan behöver du :

200 gram smör
4 ägg
5 dl socker
2 1/2 dl vetemjöl
8 msk kakao
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
1 påse med mariannegodis (sådan med papper)

Gör så här
Ställ ugnen på 150 grader.
Smält smöret på svag värme, och låt svalna. Vispa socker och ägg poröst, vänd sedan i smöret.
Mixa mariannegodisarna till pulver, och rör ihop detta med de övriga torra ingredienserna
rör ner dessa ( vispa inte) i smeten och blanda försiktigt om till en slät smet,
och häll sedan upp det på en långpanna – en vanlig ugnsplåt med bakplåtspapper.

Grädda i mitten på ugnen i ca 30 – 35 minuter.

Ska sedan helst stå kallt en stund innan servering så de blir sådär sega / knäckiga.

0
7 kommentarer

Frukostbröd bakade på bakpulver

Många av er önskar tips på varierande frukostar.  Och bröd/scones går ju variera massa, dessa goda scones med ost i är verkligen supergoda. Att de är lätta att baka är ju inte heller ett minus om man säger så.

Här kommer receptet- kanske har ni tid att pröva dem i helgen.

IMG_5794

En bukett med spretiga snödroppar som Nomi plockat in. IMG_5797

Det här behöver du till 6- 7 frallor / scones : 
9 dl vetemjöl ( du kan byta ut några dl mot annat mjöl)
4 tsk bakpulver
1 tsk flingsalt
1 1/2 dl hackad ost
3 dl mjölk
1 dl rapsolja / eller lika mycket smör

Topping: valfria frön och riven ost

IMG_5782

Gör så här: 
Ställ ugnen på 210- 225 grader. Rör ihop torra ingredienser samt den hackade osten, och rör ner mjölk och olja i detta. Vänd om tills du får en deg. Forma frallor och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper. Fördela ut sesamfrön/ solrosfrön och riv över lite ost och grädda i mitten av ugnen i cirka 14 – 18 minuter, eller tills de blivit gyllene.

Serveras genast.

0
7 kommentarer

Ugnsbakad potatis, kött & bea

Tips på lite fredagsmiddag 🙂
Fläskfile & ugnsbakad potatis det är är nog den vanligaste fredagsmaten ( förutom tacos då )

 

fläskfile 2

Det här behöver du till 4 personer : 
2 putsade fläskfileer
smör
salt & peppar

potatis ( jag valde sorten Marilyn )
samt några morötter
rapsolja
ströbröd
flingsalt

Snabb bearneiesås:
1 kruka färsk dragon
1 1/2 – 2 msk vit vinsvinäger
2 1/2 dl creme fraiche
salt & peppar

Gör så här:
Ställ ugnen på 225 grader, skala eller skrubba rotsakerna & klyfta upp dem. Ringla över olja, flingsalt & ströbröd och ställ in i mitten på ugnen. Fläskfilen stekte jag i smör med salt & peppar lagom till att rotsakerna var klara. Såsen är klar på 5 minuter , gör så här: mät upp vitvinsvinäger i en lite kastrull och ansa bladen på dragonen och klipp ner. Låt detta sjuda tillsammans innan du vänder ner creme fraiche. Låt sedan detta sjuda upp igen & smaka av med salt & peppar.

0
3 kommentarer

Fruktkorg och nu bär det av .

Godmorgon,

Snart bär det av mot fjällen här med hela familjen. En rätt lång bilresa innan vi är framme skvallrade Gps:en om…. Nästan som en Thailandsresa om man jämför för det tar faktiskt 10 1/2 timme. Ssssnark va drygt, men barnen och maken är så peppade- så det känns som om bilresan kommer bli rätt så rolig iallafall. Och vi har massa stopp på vägen upp planerade också, och det lär väl hinna bli ett par hamburgare längst vägen. Köpte med mig X antal kilo frukt som ska med som färdkost, och har med mig nya numret av Damernas som jag inte hunnit läsa.

IMG_5002

Bloggen är uppdaterad med massa nya recept under tiden, ifall att mitt internet strular på plats.
Ni kan även följa vår resa på instagram : @jennysmatblogg

Ses där!

0
3 kommentarer

Räksallad

 Lunch är inte jätteroligt att laga på vardagarna då jag oftast bara äter ensam. Ja, om jag inte har inbokat lunchmöte, eller om Jonathan kommer hem och äter. Men sallad är något sådant som man liksom alltid har hemma, och det går rätt lätt att slänga ihop. Detta blev en variant av ” man-tager-vad-man-haver” med räkor, ägg, avokado, sallad, gurka. tomat & lite fetaost.

Gårdagens lunch blev en räksallad med ägg
räk (1)

Såsen rörde jag ihop av creme fraiche, lite chilisås, en skvätt pressad citron & salt & peppar.

räk1 (1)

 

Gillar sallader med massa vackra färger i, nyttigt & gott!

 Har du tips på annan god sallad?

0
11 kommentarer

Veckomatsedel

Godmorgon.
Söndag it is- tid för veckomatsedel igen. Och vi startar upp med en köttfri måndag och fortsätt med en sopptorsdag som sig bör 🙂

Måndag Ädelost- och broccolipaj
Tisdag Panerad rödspätta med remouladsås
Onsdag Fylld köttfärslimpa
Torsdag Thaisoppa med kyckling
Fredag   Pulled pork

pulled

Det här behöver du : 

1,2 kilo fläskkarre
salt, peppar och cayennepeppar
3 msk olivolja
3 dl barbecuesås
2 gul lök
1 vitlöksklyfta

Tillbehör : potatisgratäng, sallad sås
 En god ratatouille

Gör så här :
Ställ ugnen på 100-120 grader.
Häll i olja i en ugnsform med lock, lägg ner köttet, salta, peppra krydda, gnid in samtliga i köttet.  Skala hacka / separera löken och lägg ner i formen tillsammans med köttet.Bred ut barbecuesåsen över köttet, ställ på ett lock och ställ in i nedre delen av ugnen.
I en sådär 7- 8 timmar. När köttet är klart så ska  det liksom dela sej när det är färdigt, så fort du sätter gafflen i det.  Fantastiskt saftig och smakrik- så gott!

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Och så något gott till kaffet : Lingonrutor med crisptopping.

lingon

Det här behöver du :
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk bakpulver
150 gram smör
1 ägg
2 dl lingonsylt

Crisp:
1 1/2 dl havregryn
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör

Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader. Rör ihop de torra ingredienerna och vänd ner ägget. Tärna ner smöret och nyp ihop till en smulig deg. Tryck ut i smord form 20*30. Bred ut sylten och börja med toppingen.
Smält smöret i en kastrull på spisen, dra bort från plattan och rör ner havregryn, socker, vaniljsocker och vänd ihpå så att det blandas ordentligt. Fördela ut crispet över sylten och ställ in i nedre delen av ugnen i cirka 20 minuter.

Låt svala innan du skär upp kakan i bitar

Tidigare veckomatsedlar hittar ni HÄR

0
9 kommentarer

Godmorgon

Godmorgon lördag,

och välkommen sista februari. Imorgon startar Mars upp, och gissa om våren är välkommen nu. Även om vi åker mot snö ( förhoppningsvis snö ) och fjällen nästa vecka. Denna veckan har det varit ovanligt mycket att hinna med. Nya iochförsig spännande beslut kring jobbet att fatta & ännu fler jobbmöten, och flera rätter än vanligt att hinna med. Så denna lördagen tänkte jag för en gångs skull inte ägna till mycket jobb alls, för att jag idag är värd lite vila 🙂

Lördagsbuketten med rosa rosor 
IMG_6110

Planer idag är att stänga ner datorn, kanske komma iväg och fönstershoppa lite. Och åka iväg med hela familjen till något trevligt fik eller kanske rent av bara gå ut och äta. Ja, något åt det hållet blir det nog.

IMG_6088
Hur som hur- det blir en lat lördag 🙂

Tack för att du läser – och på återseende!

Kram

0
4 kommentarer
INNEHÅLLER ANNONSLÄNK

Fläskfilegömma

Hej där! 

Lagade en jättegod fläskfilerätt för lite sedan, och den påminner om kasslergömman jag brukar göra. Så jag döpte den helt enkelt till ”fläskfilegömma”, kan tänka mig att den även blir god med kyckling om man nu gillar det bättre.

Mitt tips på morgondagens fredagsmiddag kommer här,
(tänk att det snart redan är helg igen…. Yeeej )

IMG_6007

Det här behöver du till en gratäng för 4 personer:
1 stor putsad fläskfile
smör
salt & peppar
1/2 bit purjolök
2 1/2 dl creme fraiche
1 1/2 dl vispgrädde
1 msk chilisås
1/2 msk kalv eller köttfond
salt & peppar
10 körsbärstomater
mozzarella

Gör så här: 

Ställ ugnen på 225 grader.  Putsa och skär filen i medaljonger och bryn bitarna klara i en stekpanna med smör, salt & peppar.
Hacka purjolöken och lägg i botten, ( vill ni ha mjukare smak så bryner ni även löken innan) lägg file bitarna över. Blanda ihop creme fraiche, vispgrädde, chilisås, fond salt & peppar.

IMG_5967

Fördela ut såsen över fläskfilen, klyfta tomaterna och skiva över några bollar mozzarella. Jag hade små bitar, annars räcker det med två stora bollar. Några varv med pepparkvarnen över gratängen och ställ in i ugnen. Grädda i mitten av ugnen i 15- 20 minuter eller tills osten har smält och bubblat.

IMG_5971

Klart att servera. Vi serverade med ugnsbakde rotfrukter, men den är nog även god med kokt ris.

Och så ett dagens tips, från mig till dig! Just nu har Bubbleroom så mycket snygga höstnyheter. 
Kolla in mina favoriter här

2
15 kommentarer

Baka bröd utan jäst- Fröiga scones

Godmorgon,
Klockan ringde tidigt idag någon gång sådär vid 05.45 hua. Men jag ska hinna med nio flyget upp till huvudstaden för möte, och nu ett par koppar kaffe senare är jag mycket piggare.   Och det är ju det där med nybakat bröd till frukosten, det är bara så himla gott. Och ofta är man stressad och har inte tillräckligt med tid för att vänta in jäsning och detta. Därför uppskattar jag lättbakat bröd som man bara rör ihop och gräddar.

Dessa bakade jag med ost & toppade med sesamfrön, rykande åtgång.

IMG_5832

 

Det här behöver du till 6- 7 frallor / scones : 
9 dl vetemjöl ( du kan byta ut några dl mot annat mjöl)
4 tsk bakpulver
1 tsk flingsalt
1 1/2 dl hackad ost
3 dl mjölk
1 dl rapsolja / eller lika mycket smör

Topping : sesamfrön och riven ost

IMG_5777

Gör så här: 
Ställ ugnen på 210- 225 grader. Rör ihop torra ingredienser samt den hackade osten, och rör ner mjölk och olja i detta. Vänd om tills du får en deg. Forma frallor och lägg på en bakplåt med bakplåtspapper. Fördela ut sesamfrön och riv över lite ost och grädda i mitten av ugnen i cirka 14 – 18 minuter, eller tills de blivit gyllene.

Serveras med smör, ost & mycket philadelphiaost

IMG_5817

2
16 kommentarer

Chokladpaj med len kola

Denna förmiddag försvann snabbare än snabbast. Bakat två sorters bröd och så fick lite oväntade kaffegäster, alltid trevligt. I helgen bakade vi denna goda chokladpajen i stugan, och toppade med massa friska bär. Det är en efterrätt som kan varieras hur mkt som helst. Beroende på vilken choklad som just du gillar bäst. Jag har bakat denna flera ggr och tycker den är godast när man har 50 % av mörk & mjölk-choklad.

Psssst….. Glöm inte att följa matsajten på Facebook
och instagram : @jennysmatblogg

Tar en kvart att slänga ihop ( sen ska svalna innan servering) , går inte misslyckas med.

IMG_5284

Karamelliserad mjölk är färdig kokat ( kondenserad sötad mjölk)

Det här behöver du:
1/2 pkt digestiv
60-75  gram smält smör
1 burk karamelliserad mjölk
400 gram mjölkchoklad eller mörk choklad
( Knappt )1 1/2 dl vispgrädde
2 nypor flingsalt

Serveras med lättvispad grädde

Gör så här : 
Krossa kexen till smulor och rör ihop med smält smör. Och fördela ut i en rund form på 24 cm. Ställ kallt i 20 minuter, och bred ut burken med karamelliserad mjölk över digestivbotten. och ställ svalt medan du gör tryffeltäcket. Mät upp grädden i en kastrull och låt sjuda upp. Ta bort från plattan och bryt ner chokladen och låt smälta under omrörning. Rör tills allt har smält och chokladen blir slät. Fördela ut det sista lagret över chokadpajen och strö över ett par nypor flingsalt.
Ställ kallt så chokladen hinner stelna.

En stor bit med chokladpaj till Melvin. 

IMG_5279

12
68 kommentarer