Här grillas det & badas , man får passa på eftersom förmiddagen regnade bort! Så fort solen tittade fram så öppnades poolen. Och det är behagligt och varmt i poolen nu sen vi installerade poolvärmare.
Imorgon lovades det fint väder igen, vi hoppas på det då Nomis kompis & familj kommer hit för att bada & fika.
Medan barnen badade så fixade vi maten. Självklart grillat, precis som de flesta andra när solen sken. Det roligaste är att nästan allt blir godare på grillen. Hemmagjorda vitlöksbröd & färskpotatis med lite olivolja & flingsalt på! Riktigt mumsigt.
Nu ska Molly & jag ge oss iväg på en liten kvällspromenad,
se om vi hittar lite fina sommarblomster.
Gör så här: Rör ihop färsen med fonden & salt och peppar, låt vila medan du gör fyllningen. Finstrimla paprika och purjolök och fräs i en stekpanna med smör.
Bara tills de får lite färg, de ska inte bli mjuka. Dela köttfärsmeten i 5-6 stycken delar, och rulla till stora köttbullar. Pressa ner en burk ( beercan) eller en liten skål och forma färsen runt om. Fäst baconskivan runt och och sedan lyfter du bort burken.
Fyll upp med den goda paprikafyllningen och smula över fetaost.
Grilla eller stek dem på ena sidan. Den blir genomstekt om man har den på medelhög värme och grillar den. Gör man den på spisen kan man med fördel lägga över ett lock.
Servera med god ugnsbakad potatis. Denna potatisen har jag penslat med rapsolja, och strött över ströbröd & flingsalt.
Blir så himla gott. Och fetaostsåsen på bilden hittar du recept på här
Vilken underbar sommardag det var igår, Solen sken mest hela dagen och det var varmt så in i norden. Lillasyster med familj var här, och vi grillade lite enkelt efter timmar av bad i poolen.
Solat och badat mest hela dagen, och så planterat lite i nytt i trädgården & rensat ogräs . Så där rofyllt och lugnt som det blir precis i en sommarstuga. Nu ska jag stiga upp och koka lite kaffe, en ny vecka i stugan. och vi har massor av saker vi vill hinna med.
Och förresten stort grattis till Carolin Åkesson från Gävle, du vann Visa-tävlingen
Ha en jättefin måndag allihopa, så hörs vi om en stund.
Avslutar denna soliga veckan med ännu ett härligt grilltema.
För jag i samarbete med Rydbergs ordnat fram en finfin tävling till er.Nu har ni chansen att vinna den här Webergrillen ( värde cirka 1000 :- kr ) samt en årsförbrukning av Rydbergs bearnaisesås.
Kött & pommes är det klassiska sättet att servera bearnaisesås på. Jag skulle gärna vilja höra om ni serverar det till mer annorlunda maträtter såsom grillad fisk, pizza eller som jag till kycklingsalladen? Så tävlingen går ut på att jag vill att du berättar om dina bästa rätter / recept att använda bearnaisesås till?
Skriv era bidrag här i kommentarsfältet, och tävlingen pågår fram till på fredag.Vinnaren utses då.
Lycka till!
Och tänk på att ange en korrekt mailadress ( det är ingen annan än jag som ser den)
– 10 års garantiprogram
– Grillyta: 57 cm
– Porslinsemaljerat lock och balja
– Nylonhandtag med värmesköld i aluminium
– Justerbara luftventiler och askfat i aluminium
– Krossäkra allvädershjul
– Måttkopp för briketter
– Storlek: 99x63x58cm
Det här behöver du till 8-10 burgare :
1 kilo nötfärs
3 msk barbequesås eller Hp-sause
2 msk oxfond
salt och peppar
Goda hamburgerbröd – Frisco
Sallad, tomat, gurka och dressing
Gör så här :
Rör ihop ingredienserna till hamburgarna, låt stå en timme i kylen innan du formar burgare och steker dem klara.Jag vill ha mina lite rosa i mitten – men det är en smak sak.
Servera med bröd , grönsaker och en god dessing.
* * * * * * * * * * * *
Något så något gott till kaffet : Snickersglass
Gräddig glass med smak av jordnötter, choklad och kolasås.
För 5 personer
1 burk med sötad kondenserad mjölk ( inte kokad)
5 dl vispgrädde
200 gram hackad mjölkchoklad
2 dl grovhackade salta jordnötter
kolasås ( hemgjord eller på tub)
Gör så här: Burken ska inte kokas innan, utan öppna den och ställ åt sidan. Vispa grädden tills den blir luftig. Vänd ner den kondenserade mjölken och blanda i cirka 150 gram av den hackade chokladen i glassen, och hälften av jordnötterna. Spara det sista till toppingen. Rör om och stjälp upp i en form, strö över toppingen och plasta in väl och frys in i minst fem timmar.
Ta fram 10 minuter innan servering, och ringla då över kolasåsen.
Godmorgon på er,
Här har vi redan packat ut i bilen och är på väg till Öland. Sol & bad står på schemat idag. Hoppas ni också kan vara ute & njuta i det underbara vädret. Litet lunchtips till er som behöver idéer 🙂
Extra smidigt om du har lite rester över sedan fredagens tacos-
gör då dessa jättegoda tacocrepes till lunch!
Det här behöver du till 6 crepes :
6 stycken pannkakor- recept hittar du här
Fyllning:
5- 6 dl färdig tacofärs
1/2 dl färskost
Toppa med riven ost
Gör så här:
Ställ ugnen på 120 grader.
Grädda pannkakorna. Värm upp tacofärsen med färskosten.
Fördela ut fyllningen över dem och rulla ihop dem.
Lägg den delade sidan neråt i en ugnssäker form. Strö över en god riven ost och ställ in i ugnen tills osten smält.
Gillar era barn också de här slush:en man köper på lekland och nöjesparker. Det är väldigt enkelt att göra egna, som dessutom är mycket nyttigare då man gör dem på frukt.
Eftersom vi fick så mycket vattenmelon över så provade vi att göra slush med just detta
Har du inte citron hemma så går det bra att koncentrerad saft eller juice.
Godkväll i stugorna,
Hur underbart är det inte med denna sommarvärmen vi väntat på så länge. Vi har fikat, ätit glass och barnen har varit utomhus hela dagen. Ja, de barn som är hemma. Jacob & Thelma är med sin pappa i London denna veckan. Något som jag har gjort idag är olika sorters sorbet, och denna var en rolig ide som jag fick av en bloggläsare för lite sedan.
Man kan göra små mini-meloner med sorbet. Svalkande i sommarvärmen, och känns mycket nyttigare än köpeglass när den är gjord på färsk frukt.
Receptet återkommer jag med imorgon. Nu ska jag titta på Ernst på 4:an.
Jag och Nomi åkte bort till rusta en sväng för jag behövde handla lite penslar, och så sprang jag på de här söta saftglasen. Det bara stod ”sommarstugan” på dem, tycker ni inte? Kommer bli så himla söta där, påminner om min mormors saftglas när jag var liten. Så mycket godare att servera kall lemonad ut dessa.
I stugan får det var hur blommigt och gammaldags som helst, det är ju trots allt en stuga.
Nu ska jag fortsätta att dokumentera mina glassresultat.
Väldigt jobbigt att äta massa glass idag…. Not 🙂