Ja om du frågar mig. Lingonpannacotta, precis lagom söt & perfekt krämig. Och sen är den extra god om du har plockat dina lingon själv. Just nu kryllar det av lingon i de småländska skogarna.
Det här behöver du :
4 dl grädde
1 dl strösocker
1 vaniljstång
2 gelatinblad
1 dl lingon
(Spara några till garnering )
Gör så här:
Lägg gelatinbladen i kallt vatten i cirka fem minuter. Under tiden börjar du med gräddblaningen.
Häll i grädde i en kastrull tillsammans med socker, och en skuren vaniljstång. Skrapa gärna ur vaniljen”fröna” direkt ner i grädde + själva vaniljstången.
Låt koka upp på svag värme, när det kokat – ta bort från värmen och vispa ner gelatinbladen tills de löst sig helt. Häll i lingonen och mixa med stavmixer till en rosa slät smet. Sila det innan du häller upp det i vackra glas.
Låt stå kallt i minst 4 timmar innan servering.
Igår gick dagen minst sagt i ett, hann knappt sätta mig ner. Handla, tvätta, städa, skjutsa, hämta & lämna sen laga mat & diska. Vissa dagar blir sådana, så jag och Thelma gav oss ut på en långpromenad sen, gott med lite frisk luft. Idag bär det av mot öland med döttrarna, och även lillasyster Johanna. Hoppas på vackert väder nu det sista av sommarlovet. Vi vill ju grilla lite till, innan sommaren är förbi. Något annat som min familj gillar är köttbullar, ja så länge det är hemlagade.
Kanske detta blir din tisdagsmiddag.
Sist fyllde jag upp hälften av köttbullarna med ost & hackade jalapenos
Det här behöver du till 5-6 personer:
1 kilo blandfärs
1 ägg
5 msk kalvfond
salt & peppar
Fyllning ost i små kuber & hackad jalapenos
Till skyn:
2 dl vatten
2 dl grädde
3 msk med konc. kalvfond
1 msk kinesisk soja
1 msk lingonsylt
maizena redning
salt & peppar
Gör så här:
Rulla och fyll upp köttbullarna. Jag rullar dem, plattar till dem med tummen och fyller med några små bitar i varje. Nyper ihop dem och rullar ihop dem. Stek dem sedan i smör, tills de är genomstekta.
Lägg dem sedan i en annan kastrull/ stekpanna medan du gör skyn. Häll i vatten i den stekpanna du fräste köttbullarna i och vispa upp alla smaker. Låt sjuda upp och sila sedan såsen. Vänd ner grädde, soja, fond och lingonsylt och red såsen till önskad konsistens. Smaka av med salt & peppar och lägg sedan ner köttbullarna i såsen & låt dem puttra på svag värme i några minuter.
Servera sedan med kokt potatis, lingon . ( Och kanske andra goda krispiga grönsaker) Detta är en husmansklassiker som jag eller barnen aldrig tröttnar på, lika gott med hemlagad potatismos, eller om barnen får välja stuvade makaroner.
Marinerad grillspett med sparris, ungsbakade klyftpotatisar goda såser med sallad.
För er som missat hur man gör den goda Ratatouillen så kommer här receptet en gång till.
Det här behöver du till 4 – 6 portioner :
3 röda paprikor ( eller olika blandade färger )
1 zucchini
2 gula lökar
1 aubergine
3 vitlöksklyftor
1 skvätt olivolja
2 burkar med fylliga krossade tomater
1/2 tsk socker
svart och nymalen peppar
Gör så här
Skölj grönsakerna och skär i lagom stora klyftor / bitar.
Hetta upp en panna med oljan och fräs sedan grönsakerna/ lökarna – men de ska inte få färg.Häll över de krossade tomaterna, låt sedan grytan stå och småputtra i 30-45 minuter en halvtimme och mosa lite med hjälp av en träsked.Smaka av med salt och peppar
Vi landade hemma i växjö i natt ( imorse) klockan 3.00 men har hunnit sova några timmar. Ska äta frukost och samla ihop hela familjen och åka hem till mamma. Vi ska hämta Molly mormor & Lalle samt gammelmormor & gammelmorfar vill fira Thelmas födelsedag i efterskott. Så ser dagen ut, och middagen blir något vegetariskt idag. Vi försöker att ha köttfria måndagar, och här är mina tips till er som också vill haka på:
Vegetariska burgare
Nu behöver man inte grilla dem i den här tången, jag prövade eftersom den var nyinförskaffad. Det går lika bra att grilla på gallret eller med grillfolie.
Det här behöver du till 3 vegetariska burgare:
300 gram vegofärs
2 ägg
2 1/2 msk vetemjöl
1/2 dl finhackad persilja
10 stycken finhackade jalapenos
30 gram finsmulad fetaost
1 /2 tsk salt
Gör så här:
Rör ihop den tinade färsen med ägg, vetemjöl, finhackad persilja. Hacka ner jalapenos, smula ner fetaosten och vänd ner saltet. Rör om tills allt blandat sig väl och låt det vila i 30 minuter i kylskåp. Forma dem sedan till hamburgare 2 stora eller 3 lite mindre, pensla gallret med lite rapsolja innan du steker dem för att de inte ska fastna. Grilla dem några minuter på varje sida tills de är klara.
Kikar in från flygplatsen med våra sista bilder från Grekland, detta är från gårdagens middag. Barnens favorit restaurang, där vi matar en söt med tyvärr hemlös kattfamilj med maten som blir över efter middagen.
Vackraste utsikten, och maten är fantastiskt god här.
Tavernan ligger precis vid havet, ett par hundra meter från vårt lilla hotell.
En liten pepparkaka efter en en vecka i Grekland, vi åker gärna tillbaka hit. Och då vill vi gärna besöka en annan ö. Vilka är era favoritöar?
Detta var sista bilderna från vår resa, imorgon väntar nya recept på bloggen!
Hej från ett fortsatt soligt Grekland. Idag är vår sista dag i paradiset, vi flyger hemåt ikväll. Vi har planerat en sista utflykt till en badstrand i närheten, och stanna till på en restaurang eller två innan bussen hämtar upp oss vid 18.30 grekisk tid. Ville kika förbi med en tidig veckomatsedel för er som vill hinna handla inför veckans måltider. Här är mina förslag
Det här behöver du till 5 personer : 5 stora kyckling fileer
smör
salt & peppar
2 1/2 vispgrädde
2 1/2 dl creme fraiche
2 msk konc. kycklingfond
1/2 dl ajvar ( ev mer för hetta)
1 nypa socker
salt & peppar
1 dl riven ost
ruccola
Serveras med ris eller couscous
Gör så här: Ställ ugnen på 220 grader. Dela fileerna till mindre bitar och smörstek dem i salt och peppar.
När de är genomstekta lägg dem i botten på en ugnssäker form.
Värm upp en kastrull med grädde, creme fraiche, fond, ajvar & en nypa socker. Låt det sjuda upp och smaka av med salt & peppar.Häll över kycklingen, riv över ost och ställ in i mitten av ugnen och gratinera en 15 minuter eller tills gratängen fått en vacker färg. Strö över ruccola innan servering
Smaklig spis
* * * * * * * * * * * * * * *
Och så något gott till kaffet: Daimbiskvier
Smörkrämen rörs ihop och får gärna stå kallt en liten stund innan den smetas på botten.
Jag använder mig av en matsked när jag bred ut smörkrämen, och gör de lite toppiga.
Till 20 st biskvier….
Det här behöver du :
200 g mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita
Riv mandelmassan. Blanda ihop med socker och äggvita. Klicka ut små bottnar på en bakpappersklädd plåt. Grädda i 175 grader, ca 10-20 minuter tills de fått en fin färg. Vispa ihop rumsvarmt smör med övriga ingredienser till en slät kräm. Hacka dajmen och rör ner den i smörkrämen. Bred smöret lite toppigt på undersidan av mandelbottnarna. Ställ i kyl eller frysen minst en timme. Smält chokladen på svag värme. (Jag brukar smälta över vatten bad – eller på lägsta effekt på micron i en djup kopp.
Smidigt sedan när man ska doppa ner de små godbitarna. Doppa biskvierna i chokladen, vrid dom lite så att överflödig choklad rinner av. Strö på lite hackad dajm som dekoration. Låt stelna, och sen är de klara att servera
kikar in från ett soligt och väldigt varmt Grekland. Roligt att ni är så många som följer resan.
Nu har jag ett samarbete med Shaibox där alla mina läsare får ett riktigt bra sommarerbjudande. Sommarfräsch och lena ben med Shaiboxen, du beställer den här och erbjudandet gäller så långt lagret räcker. Boxen innehåller massa produkter för sommarbenen för bara 99kr (Ord pris 499kr)
Och alla Ni som nu beställer paketet är automatiskt är med i tävlingen om resan för två till Barcelona med 1000 Euro i reskassa.
Paketet innehåller bl.a : Den rosa Nececär, Ansiktsservetter, Nya Essentials Wash & Shave, 2 Shai refill blad samt rakhyveln Shai. Allt i matchande rosa ! Boxen ändras varje säsong med nyheter & produkter, fast självklart kommer alltid Shais påfyllningsblad alltid vara med.
Det är ändå väldigt bekvämt att få paketet direkt hem i brevlådan ungefär var 3:e månad & plus frakt 49 :-
Du kan avsluta beställningen när som helst för det är inte någon bindningstid.
Hoppas ni har sol & bra väder hemma i sverige också. Hörde att det var bra varmare denna veckan än förra iallafall. Igår köpte vi snorklingset och snorklade runt lite längst strandkanten ( det blir djupt väldans fort nere på vår strand )
Det är ändå en liten konst att lära sig simma under ytan och andas samtidigt.
Idag blev det en till dagsutflykt och vi åkte till Skala Kalloni, det ligger i en bukt och har öns varmaste vatten. Nu vet jag inte hur varmt det var, men gissar att det höll nästan samma temperatur som luften. Det är sandstrand här, men jag som är van vid ölands vita långa stränder tycker inte riktigt att denna bruna sanden var någon hit. Det var fint, men har ni bara en vecka här på Lesvos så tycker jag nog inte att det är värt en hel dagsutflykt till Kalloni.
Vi badade istället bara en snabb sväng, och åt en god grillad fisklunch på en mysig taverna längst stranden.
Och sen åkte vi hemåt, ni måste hyra bil eller vespa om ni är här. Det finns så mycket att se, vi stannar till ett 10 tal gånger varje gång vi är ute och åker. Här på stranden i Plomari ser sanden ut så här istället.
Det gillar jag bättre ( även om vita sandstränder är det allra bästa) Den obligatoriska strand och fotbilden kommer här 🙂