17 Januari säger kalendern. Dagarna bara swischar förbi tycker jag, snart är det ju februari.
Sitter och halvtittar lite på nyhetsmorgon medan jag jobbar. Ska redigera och klippa bilder. Beroende på vilken tid jag fotar så jobbar jag mest med mättnad & ljusar upp dem. Jag är långt ifrån kunnig inom området, men jag arbetar fram mina matbilder så som jag vill se dem.
Ett litet tips på mättande & billig lunch/brunch kommer här. Stirra er inte blinda på ingredienserna.
Vill ni ha en annan sorts skinka, en annan grönsak eller en mer lagrad ost. Byt till detta, mina recept är gjorda efter att anpassa sig efter att vi alla har olika smaker.
Det här behöver du: 3 ekologiska ägg
2 msk vispgrädde
salt & peppar
Topping:
rökt pepparskinka
tomat
gouda ost
Gör så här: Knäck äggen i en skål. Vispa ihop äggen med grädden.
Värm upp en stekpanna och vänd ner äggsmeten.
Grädda på medelstark värme.
Skiva över tunt med tomatskivor,
Fördela ut skinka
Fördela ut lite ost.
Grädda tills omeletten är klar.
* * * * * * * * * * * *
Igår fixade vi lite fräscha krukväxter och blommor hemma.
Denna blåa hortensia är helt ljuvlig. Alltid när jag städat ut julen så börjar jag rensa ur och möblera om.
Man får liksom massa ny energi, så nu söker jag lite på blocket & på nätet efter en låg skänk som ska få flytta hem till oss.
Har även en längre tid letat efter en fåtölj till glasverandan, men vet inte riktigt vad vi vill ha för sorts fåtölj.
Ingen brådska, utan hittar vi något fint så gör vi.
Har ni tips på bra sajter för möbler får ni gärna skriva dem här 🙂
N y vecka & n y a möjligheter. Jag har så mycket jag vill hinna med att göra idag, så jag ska genast sätta fart.
Ville bara bjussa er på ett inlägg innan dess. Idag är vi många som försöker ha köttfri måndag, heja oss.
Att minska köttkonsumtionen tycker inte jag har varit svårt, det finns så många goda alternativ.
Här kommer fem enkla och goda tips.
Halloumistroganoff
Det här behöver du:
1 finhackad lök
smör
400 gram halloumiost ( med chilismak)
400 gram krossade tomater
2 msk tomatpure
2 dl vispgrädde
1/2 tsk kinesisk soja
örtsalt
cayennepeppar
Gör så här:
Hetta upp en stekpanna med smör och fräs den strimlade osten runt omkring för lite färg. Ta upp osten och fräs den finhackade löken glansig. Vänd ner Krossade tomater, tomatpure, grädde och låt sjuda upp. Smaka av stroganoffen med kinesisk soja, örtsalt & lite cayennepeppar. Lägg sist ner osten och låt allt bli genomvärmt.
Serveras genast med ris.
Veg.pizza
För den stressade så funkat det utmärkt att köpa färdig pizzadeg.
Till 4 runda pizzor ( tunna )
25 gram jäst
2 1/2 dl vatten
2 msk olja
1 tsk salt
ca 7-8 dl vetemjöl special
Egen tomatsås :
1 burk med tomatkross
2 msk tomatpure
1/2 msk torkad oregano
1 nypa socker
Gör så här:
Smula jästen i en bunke och värm upp vattnet till fingervarmt, rör ut jästen med lite av vattnet – rör tills all jäst har löst sig. Blanda ner resten av ingredienerna och blanda ner så mycket mjöl som behövs för att degen ska släppa runt kanterna och bli smidig. Arbeta gärna degen med maskin eller vispa med krokar. Låt jäsa i 45 – 60 minuter, baka sedan ut på plåtar. Under tiden kokar du tomatsåsen. Rör ner samtliga ingredienser, och låt sjuda i 10 minuter. Sedan kan du lägga på goda fyllningar men börja med tomatsåsen och sedan osten, och därefter toppar du med valfria grönsaker. Tillexempel svamp, paprika, lök och tomater. Gratinera sedan i mitten på ugnen i ca 225- 250 grader tills pizzan fått fin färg.
Veggisås
Önskar du göra middagen vegansk så kan du vända ner havregrädde istället för vanlig grädde.
Det här behöver du:
olja att steka i
1 finhackad gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
500 gram veg.färs ( finns i frysdisk )
1 msk tomatpure
1 burk med krossade tomater
1 dl vatten
1 dl grädde ( havregrädde )
1 msk kinesisk soja
salt & peppar
Gör så här:
Hetta upp en stekpanna med olja och fräs den finhackade löken / vitlöken.
Vänd ner färsen i stekpannan, vänd ner tomatpure och rör runt. Vänd ner en burk med tomatkross, vatten, grädde och kinesisk soja och låt det sjuda upp. Låt det puttra i några minuter, smaka av med salt & peppar.
Serveras genast med pasta och en krispig grönsallad.
Potatis- & Purjolökssoppa
Vill du göra soppan helt vegetarisk så väljer du en grönsaksfond.
Det här behöver du till 2 portioner:
4 medelstora potatisar
1 finhackad purjolök
3-4 dl vatten
2 msk fond ( kyckling eller grönsaksfond)
2 1/2 dl grädde
salt & peppar
* Servera med smörstekta krispiga krutonger
Gör så här:
Skala och finhacka potatis och lök. Hetta upp en kastrull med smör eller olivolja och fräs den mjuk.
Tillsätt vatten och låt det koka mjukt. Mixa soppan slät låt allt sjuda upp på svag värme med grädde, smaka av med salt & peppar. Och häll upp i stora koppar med krispiga krutonger.
Krutongerna gör jag av vanligt rostbröd, Skär i mindre delar och stek med olivolja och lite flingsalt.
Servera genast.
Halloumibiffar
Till 4 halloumibiffar 1 förpackning halloumi
250 gram zucchini
1/2 tsk salt
2 ekologiska ägg
1 dl ströbröd
chiliflakes
smör till stekning
Gör så här:
Riv ner osten i en bunke, riv zucchinin på en tallrik. Strö över salt och låt det stå 5 minuter.
Lägg sedan zucchinin i ett kaffefilter och krama ur överflödig vätska. Vänd sedan ner i skålen.
Knäck ner äggen och rör ner ströbröd, smaka av med ev lite mer salt & lite chiliflakes.
Forma sedan till 4 biffar, och stek dem klara i smör.
DETTA INLÄGG PRESENTERAS I SAMARBETE MED INTERFLORA-FRESH
Hej hej,
Då har vi haft en riktigt fin helg i stugan. Vi åt en god middag igår hos min syster med familj, och innan dess hade vi städat ut julen. När adventsljusstakarna försvinner behövdes det en liten uppfräschning & piff, för det blir ju väldigt tomt överallt. Och tänk vad lite nya blommor & nya krukor kan göra stor skillnad. Denna helgen passade detta samarbetet extra bra. Interflora-Fresh, finns i 65 butiker nu runt omkring i Sverige. Där säljs det mer än bara blommor, de har även snygga vaser, krukor och fina inredningssaker till hemmet.
Jag bytte ut en del krukor för jag ville få in lite mer färg, och denna djupa blåa färgen gillar jag.
Matchade dessutom den gulliga blommiga tapeten.
Och mina vissna krukväxter fick byta plats med blommande orkidéer.
Ljuvligt.
Vi gillar dessa glasvaser som är i återvunnet glas.
Smart med miljötänk och dessutom är de snygga.
Till vardagsrummet i stugan blev det också lite nytt.
Tanken bakom hela serien är att den ska återspegla hav, himmel & rymd.
För att komma till Interflora-Fresh utbud:KLICKA HÄR
Finns massa fint till hemmet där.
Det här behöver du till 5-6 personer:
600 gram kycklingfile
1 msk smör
2 1/2 dl vispgrädde
2 1/2 dl creme fraiche
1 1/2 msk konc. kycklingfond
1 tsk med krossade rosepepparkorn
1 msk kinesisk soya
2 msk svartvinbärssaft
140 gram ädelost
Serveras med ris och en god sallad
Gör så här:
Skär kycklinge i mindre bitar, hetta upp en stekpanna och bryn dem klara.
Vänd ner grädde , creme fraiche, fond, kryddor och saft. Låt puttra ihop i fem minuter.
Smula sist ner ädelosten och låt den smälta samman med såsen.
Servera genast.
* * * * * * * * * * * * * * *
Det här behöver du till cirka 20-22 biskiver :
300 gram mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita ( ett stort ägg eller två små )
Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader Riv ner mandelmassan i en bunke och rör ihop till en smet / deg med äggvitan och socker. Spritsa eller klicka ut på en plåt och grädda i mitten på ugnen i cirka 10- 18 minuter , de ska fortfarande vara lite sega i mitten.
Låt bottnarna svalna och rör ihop alla ingredienser till fyllningen. Rör ihop 300 gram rumsvarmt smör+ 1 äggula, avsvalnad smält mjölkchoklad & florsocker. Rör ihop till en jämn och klumpfri smet. Fördela ut fyllningen på bottnarna. Ställ dem gärna svalt 10-15 minuter innan du chokladdoppar dem ( spara ett par rutor för dekoration av biskvierna )
Ljuvliga muffinssemlor, eller semelmuffins…. eller ja, vet inte riktigt vad de heter. Perfekta för oss som är galna i semlor, men inte alltid orkar sätta en hel deg. Vill du tillsätta ett kuvert med saffran så har du perfekta adventssemlor.
Missa inte att följa mig på Instagram: @jennysmatblogg heter jag där
Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Smält smöret & låt det svalna lite. Häll i filmjölken. Vispa ägg & socker vitt & pösigt. Blanda de torra ingredienserna, och vänd sedan ner det med äggsmeten. Rör försiktigt ner det smälta smöret + filmjölken. Skeda upp i 10 formar. jag ställer mina formar i ett muffinsjärn, för att de inte ska flyta ut. Fyll upp varje form 3/4 delar. Grädda i cirka 15-17 minuter, prova med sticka.
Låt muffinsen svalna helt. Under tiden kan du röra ihop fyllningen.
Ovispad grädde med mandelmassa, rör ihop till önskad konsistens. Vispa grädden luftig.
När muffinsen svalnat helt så skär du av som ett lock på toppen, fyll med mandelmassan. Och spritsa sedan ut grädden. På med locket och pudra över med massa florsocker.
Vi har haft en lugn morgon där vi hasar runt i mjukiskläder och raggsocker. Vi är i stugan och Öland bjuder på sol & massa snö idag! Vi ska skotta fram spabadet, och höja upp värmen där. 40 grader är rätt lagom nu på vintern tycker jag. Vi började dagen med stugfrukost, tänk att maten alltid smakar bättre här.
Vi har mestadels udda porslin och loppisfynd i skåpen.
Tycker det är mysigt, och så är det en bra anledning att stanna till på var & varannan loppis.
Just nu skulle jag vilja hitta lite djupa skålar, gärna med blått mönster.
Ikväll är vi bjudna på middag hem till syster & familj.
Men innan dess ska vi ge oss ut på en promenad i solen.
Hoppas du får en fin lördag.
Lördag och jag tänkte starta dagen med något sött. Tror att ni är ett gäng som letar efter kvällens dessert. Denna har min syster bakat. Hon är grym på att baka! Inspirationen hittade hon på från tv-programmet ”halv åtta hos mig”. Denna cheesecake ska inte frysas, utan stå i kylskåp.
En ljuvligt krämig cheesecake med ett lager av passionsfrukt. Så gott & fräscht.
Du behöver:
15 digestivkex
75 gram smält smör
Fyllningen: 5 st gelantinblad
2 st ekologiska ägg
400 gram färskost (te.x philadelphiaost )
2 dl creme fracihe
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 st citron ( skal samt saft )
Gör så här:
Börja med botten. Mixa digestiven så det blir smulor. Rör ihop med smält smör och tryck ut i en rund form med avtagbara kanter. Ställ sedan in i kylen. Sedan gör du fyllningen. Lägg 5 gelantinblad i kallt vatten i cirka 5 minuter. Dela äggen i två olika skålar. En för vitan och en för gulan. Blanda gulorna med färskost, crème fraîche, socker, vaniljsocker och citronskal, rör tills då har en slät fin smet. Vispa sedan äggvitorna till ett hårt skum, och vänd ner i smeten. Pressa ur citonsaften i en kastrull, och värm upp den. Ta bort kastrullen från värmen och krama ur vattnet från gelantinbladen och rör ner i saften. Rör tills de blandats väl. Låt det svalna något innan du försiktigt häller ner det i smeten, under omrörning så att allt blandar sig väl. Häll blandningen över botten och låt den stå kallt i ett par timmar.
Sedan kan du börja med glasyren.
Blötlägg gelantinbladet i en skål med kallt vatten, i cirka 5 minuter.
Värm upp vatten och socker i en liten kastrull. Krama ur gelantinbladet och låt det smälta ihop med sockerlösningen.
Skrapa ur passionsfrukterna ner i sockerlösningen och rör om. Låt det svalna innan du försiktigt häller det på kakan.
Låt sedan kakan stå kallt i minst två timmar igen ( gärna längre) innan du serverar den.
Nu när helgen snart är här och allt, så ville jag skriva om en efterrätt. Och vi åt ju en farligt god efterrätt i Los Angeles. Så den ville jag såklart prova nu när vi kommit hem.Basen i denna är brownie ( funkar lika bra med kladdkaka eller en bit saftig sockerkaka )
Eftersom jag hade kärleksmums i frysen så hade jag detta i min grund. ( Skar bort kokostoppingen först bara )
Snåla inte med den varma chokladsåsen. Det är den som gör hela efterrätten 😉
Sedan är det bara att varva med
ljummen chokladsås
ljummen brownie
karamelliserad mjölk
hallon
lättvispad grädde
glass
I detta busväder så är det extra gott med grytor och soppa till middag.
Vill du ha fler tips på sådant klicka HÄR
Det här behöver du till 5-6 portioner :
smör
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 kilo nötfärs
3 msk tomatpure
1 liter vatten
7-8 små fasta potatisar
2 st köttbuljongtärningar
2 msk kinesisk soja
2 burkar ekologiska krossade tomater
1 1/2 msk paprikapulver
1/2 – 1 msk sambal oelek ( undvik om du inte vill ha hetta)
salt & peppar
Gör så här:
Hetta upp en kastrill med smör, fräs den hackade löken/ vitlöken tills det doftar nötigt. Vänd ner färsen och bryn den klar, pressa ner tomatpure och fräs en minut. Vänd ner vatten, buljong, soja, krossade tomater, paprika pulver och salt & peppar. Låt sjuda upp- tärna ner den skalade potatisen och låt sjuda i 15 minuter, smaka ev av med sambal oelek om ni vill ha lite hetta.
Kikar förbi med ett riktigt smarrigt kaktips.
Sega gräddkolasnitt, jag bakar de i dubbel sats för att frysa in alla som blir över. Dessa provade jag i somras till Thelmas kalas. Blev väldigt omtyckta.
Det här behöver du: 220 gram smör
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
150 gram ako-kola ( gräddsmak )
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader, och ta fram en plåt med bakplåtspapper
Rör ihop socker och rumsvarmt smör mjukt och arbeta i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg.
Nu kan du baka in den hackade kick-kolan . Dela i tre och rulla ut till länger. Platta sedan till längderna något med hjälp av fingrarna. Grädda i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg.
Skär dem i snitt medan de är ljumna och låt svalna helt på galler.
❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️
Och just nu vill jag tipsa om värsta söta kläderna KLICKA HÄR