Gör så här: Ställ ugnen på 175 grader. Smörj & bröa formen.
Smält smöret & riv mandelmassan i en skål, mortla kardemummakärnorna & rör ner både smör & kardemumma med mandelmassan. Vänd sedan ner resten av ingredienserna i skålen och rör tills allt har blandat sig. Häll över smeten i formen och ställ in i mitten av ugnen i cirka 18- 22 minuter. Låt svalna i kylskåp ett par – tre timmar innan servering.
Rosta mandeln i en torr stekpanna så att den får nötig färg. Låt svalna under tiden du vispa grädden och bred över kakan, pudra över florsocker & på med den kalla mandeln
Idag är vår andra andra dag i Las Vegas och ja detta stället är verkligen helt galet. Hur-mycket-folk-som-helst & på kvällarna är det mängder med blinkade lampor, tv-skärmar och musik överallt. Vi har träffat Elvis, Spindelmannen, Michael Jackson, Batman bara för att nämna några. Det finns saker att se överallt och går man in på ett av hotellen här längst vägen så finns det affärer, restauranger & casino i överflöd.
Nomi hittade några godisfigurer utan för den stora Reese´s butiken. Passar på att fota i dagsljus, på kvällarna går det knappt att komma fram på gatorna.
Lunchen blev såklart på ett av våra favorithak : Shake Shack.
Japp en stadig lunch innan vi började utforska staden.
Eiffeltornet och frihetsgudinnan finns här i små versioner.
Lyser jättefint på kvällen.
Grabbarna inväntar vattenshowen. Den är väl ett miniformat av Dubais stora show.
Extra fint på kvällen kan tilläggas, och den visas en gång i kvarten.
Vi gick in ett STORT köpcenter, och så här såg det ut inuti ? Kändes ju som det var kväll och vi var utomhus.
Vi beställde in kaffe och glass på ”uteserveringen”, det är roligt att bara sitta och titta på allt som händer.
Fikapaus efter att vi promenerat en sisådär 17000 steg.
En gullig butik med handgjorda tvålar.
Luktade väldigt gott.
Casinon finns i alla hotell och längst gator. Varken jag eller Jonathan är särskilt intresserade av att spela.
Men vi ska väl spela upp några kronor innan vi åker hem, bara för att.
I cocacola-butiken stötte vi på den busiga coca cola björnen.
Precis efter att jag tagit denna bilden så bet han Melvin.
Här finns hur mycket hotell som helst.
Men vill man bo i ett specifikt hotell ska man boka i tid. Det fanns bara cirka 18 procent hotellrum kvar när vi bokade dagen innan.
Vårt slottshotell, det är riktigt häftigt från utsidan! Men skulle jag boka igen skulle jag välja ett annat. Till er som funderar på att resa hit så kan jag tillägga att hotellrummen har sett sina bästa dagar, och skulle behöva en uppfräschning. På plussidan så ligger hotellet jättebra och vi har nära till allt.
Detta är en riktig favorit här hemma. En krämig pastasås med bacon & svamp.
Lika snabb att laga som pastan tar att koka. Dessutom en mycket billig vardagsmiddag.
Det här behöver du till 4 personer:
1/2 finhackad gul lök
2 pkt bacon
15 st champinjoner
3 dl creme fraiche
1- 2 tsk sambal
Gör så här: Klipp baconet smått och fräs den tillsammans med löken till de är gyllene.
Klyfta och vänd ner svampen och fräs ett par minuter. Vänd sedan ner crème fraîche & lite sambal oelek. Vill du ha pastasåsen lite mindre krämig så tillsätt lite av pastavattnet.
Ja då vart det kväll igen här i amerika, dagarna går förfärligt snabbt när man har roligt. I skrivande stund är vi just incheckade och framme på vårt rum. Ni ser hotellet på instagram om ni är nyfikna @jennysmatblogg heter jag även där. Vi var tvungna att ta ett lunchstopp på vägen, innan vi åkte över Death Valley.
Vi provade Carl´s JR för första gången.
Mycket goda burgare & pommes, hit kommer vi absolut komma tillbaka.
Min hamburgare med extra allt ser ni här under. Många hamburgare har det blivit på denna resan, inte mig emot.
Jag föredrar att äta rejält med mat, mycket hellre än att sitta och peta i någon tjusig 12-rätters meny med luft & salladsblad på tallriken 😉
Mätta och belåtna så drog vi vidare på vår resa. Death Valley kan jag varmt rekommendera för er som ska ut på roadtrip. Ett vackert ökenlandskap med massor utav skiftningar i naturen. Det finns mycket att titta på längst vägen.
Sommartid blir det riktigt varmt här, så här vill man ha en bil som inte riskerar att bli gå sönder eller bli överhettad av värmen.
Vi fick dock nöja oss med 17- 19 grader idag, helt lagom för oss.
Tydligen ska det finnas gott om skallerormar i detta område,
som TUR var så såg vi inte en enda.
Något som man ska ha i åtanke när man bilar så här är att allt tar längre tid än man tror. Man stannar och äter, fotar eller så kan det bli trafikstockning. Våra planerade turer tar nästan alltid 1 timma längre än vi planerat. Vi tycker att cirka 4 timmar är lagom att sitta i bilen de dagar vi reser.
Vackra vita berg i Death Valley. Dessa vyer vill ni inte missa om ni är i närheten.
Nu ska jag förbereda lite inlägg på bloggen & svara på massa mail innan det är dags att sova.
Hoppas du får en riktigt fin torsdag.
Detta är en god och smakrik gryta som passar lika bra till vardags som till fest.
Och denna syltlök gjorde bara hela denna grytan! Bli inte rädd för att det är en massa ingredienser i denna, för den är så värt allt besvär. Mumsfillibabba. Gillar man fläskfile bättre än kyckling så går det bra att byta ut.
Det här behöver du till 4 personer: smör 600 gram kycklingfile
salt & peppar
2 stycken choritzokorvar
1 stor gul lök
10 stycken klyftade champinjoner
1 röd paprika
2 dl vatten
3 dl vispgrädde
2 msk kycklingfond
1 tsk kinesisk soja
maizena
salt
1/2 tsk oregano
1/2 tsk timjan
1 dl svarta oliver
1 dl syltlök
Serveras med ris
Gör så här:
Skär kycklingen i små bitar och fräs den i smör i stekpannan tills den är genomstekt. Krydda med salt & peppar. Skär paprika, lök & svamp, korv i mindre bitar. Lyft över kycklingen på en tallrik medan du steker den löken, den ska bara bli glansig. Vänd ner korven paprika och svampen och bara hetta upp allt – då lägger du tillbaka kycklingen. Vänd i vatten, grädde, fond & soja. Låt allt sjuda upp, önskar du tjockare konsistens kan du reda av grytan med lite maizena. Smaka sedan av grytan med salt, oregano, timjan. Sist du ner syltlök & oliver, när allt blivit genomvärmt är grytan klar att servera.
Hej hej
Då var vi framme på vårt stopp längst vägen i den lilla staden Bishop. Nästan alla hotell var fullbokade, vi bokar bara kvällen innan vi ska fara. Men vi hittade ett ok, Holiday Inn. Rent & fräscht, med gratis parkering & frukost. Dock vet vi ju att frukosten sällan är värt det, men vi var glada att få ett hyfsat rum. Frukosten kan vi äta på någon av restaurangerna här runtomkring innan vi far vidare imorgonbitti.
Matstoppet blev längst med vägen, och det blev Taco Bell ( igen ) Vi kan typ allt om amerikansk snabbmat. Det blir ju så när man reser med barn. Pasta, pizza & burgare- jag tror jag har koll på alla ställen just nu. Haha.
Sedan påbörjade vi resan över bergen mot Las Vegas. Inte trodde jag att det skulle vara så mycket snö här. För ett par dagar sedan gick vi i shorts och linne i Los Angeles.
Men här uppe i bergen har det snöat massor, många vägar är avstängda pågrund av vinterväglaget.
Så här måste man åka med snökedjor på däcken, som man liksom knöt fast. Det här med vinterdäck verkar de inte ha på samma sätt som i sverige.
Snö i drivor, och det var så vackert! Men denna resan tar nog längre tid än att resa över Reno.
Vi körde road 50 fram till vi tog av på 395.
Många timmar blev det och när vi väl lämnade bergen så var utsikten magisk!
Det är så vackert här. Dessa vägar åker man nog oftast på sommaren, så åker ni som vi över vintern. Glöm inte att kolla att du har ”snowchains”, här uppe hände mkt olyckor för dem som inte hade rätt däck.
Vackra berg och dalar,
jag är så glad att vi valde denna vägen istället för den snabba motorvägen.
Litet tips är att köpa med sig mat och dryck när man reser här, det finns inga riktiga matstopp på länge.
När vi kom fram till Bishop så hittade vi snabbt en populär pizzeria. Det var länge sedan jag ätit så här goda pizzor.
Jag beställde en calzone, fylld med ost, paprika, pepparoni, jalapenjos.
Jacob, Melvin & Nomi åt Hawaii & Vesuvio. Medan Jonathan tog en jättegod pizza med extra allt.
Har ni vägarna förbi rekommenderas detta stället jättemycket.
Vi har precis spa:at nu, de hade en mindre avdelning på hotellet.
Och nu är det dags för att boka vårt nästa boende i Las Vegas.
Januari sägs vara årets fattigaste månad. Så jag tänkte köra massa billiga mattips nu till er som önskar det. Om du får lite kokt potatis över efter middagen, spara dem och gör potatisplättar dagen efter.
Gott, billigt och vegetariskt.
Det här behöver du för 3-4 portioner:
4 medelstora kokta kalla potisar
2 ekologiska ägg
2 1/2 dl vetemjöl
5 dl eko. mjölk
1/2 tsk salt
smör
Gör så här: Pressa potatisarna ner i en skål, knäck äggen och rör ihop dem med potatisen.
Vänd i mjölk, mjöl och salt och rör ihop allt till en jämn smet. Hetta upp en stekpanna och grädda plättarna 3 och 3. Servera sedan med rårörda lingon eller valfri sylt.
Hej hej
Nu som först tror jag att vi på riktigt börjat komma in i den rätta dygnsrytmen.
Vi klarar att hålla oss vakna tills efter klockan åtta på kvällen, och vaknar inte fem på morgonen längre. Jeeeey. Hos oss i USA är klockan nu tio över nio på kvällen, vi är tillbaka på hotellet efter en god middag.
Dagens frukost åt vi på Mels ett par kvarter bort från hotellet.
Lite Elvis Presley- inspirerat med musik och mat.
Pommes till frukost, ingen här tycker det är konstigt.
Och å andra sidan så står sig många timmar på en sådan här frukost.
Idag stod det spårvagn på schemat,
något man måste ha gjort innan det är dags att lämna staden.
San Francisco är en häftig stad att semestra i, men jag tycker att det räcker med tre dagar här.
Imorgon så åker vi vidare mot nästa stopp på resan. Så taggade för att få se mer av Kalifornien.
Middagen ikväll var nog bästa middagen hittills. Den åt vi ett par kvarter från vårt hotell på en liten sport-restaurang som hette Jillian´s
Burgare med extra allt och krispiga sötpotatisar. Mums.
Måndag och idag är vi många som försöker äta köttfritt.
Denna gröna ärtsoppa är både god och nyttig. Serveras med lite gott bröd.
Det här behöver du för cirka 2-3 personer:
1 tsk matolja
1 st sharlottenlök
600 gram (frysta) gröna ärtor
4 dl vatten
2dl grädde
1 msk konc. grönsaksfond/ buljongtärning
Gör så här: Värm upp en kastrull med olja, hacka löken fint och fräs den mjuk i oljan,
men den ska inte ta färg.Tillsätt vatten/ fond och ärtor och låt koka i 10 minuter.
Mixa sedan soppan slät, tillsätt grädde och salt och peppar.
Och om man önskar en tunnare soppa, späd med lite grädde/vatten,
värm upp igen.
Serveras med en klick creme fraiche
och kanske några skivor gott bröd.
Oj oj oj …
Vegetariska hamburgare är verkligen inte torra och tråkiga.
Dessa var så goda att jag hade kunnat äta 2 stycken om det bara hade funnits.
Till 2 st vegetariska burgare
1 förpackning halloumi
250 gram zucchini
1/2 tsk salt
2 ekologiska ägg
1 dl ströbröd
chiliflakes
smör till stekning
Gör så här:
Riv ner osten i en bunke, riv zucchinin på en tallrik. Strö över salt och låt det stå 5 minuter.
Lägg sedan zucchinin i ett kaffefilter och krama ur överflödig vätska. Vänd sedan ner i skålen.
Knäck ner äggen och rör ner ströbröd, smaka av med ev lite mer salt & lite chiliflakes.
Forma till två burgare och stek dem klart i smör. Vänd försiktigt när du vänder burgarna så de håller ihop.