Jag hörde att det var ett riktigt busväder hemma i sverige. Snö och blåsigt.
Vad passar då bättre än lite riktig husmanskost?
Till köttbullarna behöver du :
Smör att steka i
1 kilo köttfärs ( blandfärs eller nötfärs )
2 msk oxfond
salt och peppar
ev . mozzarella
Till såsen :
Steksky från köttbullarna
4 dl vatten
1 dl grädde
2 msk oxfond
1 msk kinesisk soya
salt och peppar
1 tsk rödvinbärsgele
maizena
Gör dina köttbullar så här;
Ställ ugnen på 100 grader. Och skala och koka potatisen i saltat vatten. Rör ihop ingredienserna till köttbullarna – )gärna ett par timmar innan de ska stekas ) och låt stå kallt fram tills dess. Ta fram mozzarellabollarna och dela varje boll till cirka 15- 20 bitar. Ta en bit av köttfärsen och platta ut i handflatan och rulla sedan in mozzarellabitarna i köttbullarna. Hetta upp en stekpanna med rikligt med smör och stek sedan köttbullarna tills de är genomstekta. Lägg upp dem på en ugnsfastform och ställ in i dem i ugnen. Dags för att börja med såsen. Häll i vatten i stekpannan och vispa ur all steksky, häll i grädde,soya och fond och låt sjuda ett par minuter. Sila sedan såsen och häll tillbaka den i den rena stekpannan, och låt sjuda upp igen. Smaka av såsen med salt och peppar, och vinbärsgelen. Önskar ni en tjockare sky red av den med maizena ( eller färskost är också gott ) önskar ni en mörkare sås droppa ner ett par droppa soyakulör i såsen. När du är nöjd med kryddningen så lägger du tillbaka alla köttbullar i kastrullen / stekpannan och låter allt sjuda upp på svag värme tillsammans med köttbullarna.
Servera med potatismos eller kokt potatis.



























När potatisen är klar ( cirka 15-20 minuter ) ta upp och låt överskottet av smöret rinna av, innan du lägger den på serveringstallrikarna. Fräs löken glansig, och lägg upp för sig på tallrikarna. Till sist höjer du värmen och fräser oxfilen hastig runt om ett par minuter. Tänk på att inte steka allt samtidigt, köttet ska inte koka. Stek så att köttet får vacker färg, men fortfarande är rosa i mitten. Lägg upp på tallrikarna och servera med senapssås och äggula.
















