.
Ja, nu har den här lilla rackaren bott hos oss i fem månader.
Hon har vuxit som bara den, knappt man kan kalla henne kattunge längre. Får väl se hur stor hon blir när hon växt färdigt. Hon är 80 % Maine Coon och 20 % norsk skogskatt, så jag gissar att hon blir stor. Hon & Charlie funkar bra ihop, det var lite si och så i början. Men nu sover de tillsammans på nätterna och leker hej vilt på dagarna. Och på tal om vilt så är det precis det som hon är på nätterna. Hon bokstavligt talat hänger i gardinerna sådär fram emot 3 – 4 på natten. Eller väcker hon Charlie för att hon vill leka. Galen katt fortfarande med andra ord.
Hoppas hon lugnar ner sig.. Zzzzzz.
.
Men söt som socker är hon och går alltid efter mig som en liten extra svans. När hon inte sitter och kollar fåglar genom fönstret som på bilderna här.
. God förmiddag, I dag så ska Nomi och jag ha mamma-dotter-dag inne i stan. Hon fick en shoppingrunda på stan i födelsedagspresent.
Som vi ska avsluta lite senare på restaurang, en mysigare söndag med andra ord. Men innan vi ska åka vill jag presentera veckans matsedel som är sponsrad av Personlig Almanacka. Kika in HÄR om du också vill designa en egen
fin almanacka där du även kan planera & planera upp din veckomatsedel.
♡
Det här behöver du : 1 gul lök
1 msk olivolja
4 msk hummerfond
1 msk tomatpure
4 st morötter
7 dl vatten
10 körsbärstomater
300 gram torsk & lax
1 kruka dill
salt +lite cayenne
2 dl vispgrädde
100 gram räkor
Serveras med en klick creme fraiche
Gör så här :
Skala och hacka lök och morötter i småbitar.
Hetta upp en kastrull och fräs morötterna + lök en liten stund , häll ner tomatpure, dill, fond och vatten. Låt sjuda i 10 minuter. Vänd då i tomaterna & Skär lagom små bitar av torsken och vänd ner, låt sjuda i 5- 7 minunter eller tills fisken är genomkokt. Och smaka av med salt och lite cayenne. Runda av med vispgrädde & låt sjuda upp. Ta bort från spisen och vänd i räkorna.
Serveras genast.
* * * * * * * * *
Något gott till kaffet: Kärleksmums
Det här behöver du till 30 stora bitar : 200 gram smör
5 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
Gör så här: Ställ ugnen på 200 grader. Ta fram en ugnslångpanna och klä med bakplåtspapper.
Smält smöret och ställ åt sidan. Vispa ägg och socker så att det blir vitt & luftigt, blanda resten av de torra ingredienserna till kakan och sikta ner i smeten. Tillsätt smör & mjölk under omrörning och rör till en jämn smet. Häll smeten i långpanna och grädda i 20 – 25 minuter. Under tiden gör du glasyren.
Smält smöret och blanda i resten av ingredienserna tills du har en jämn smet. Bred ut glasyren över kakan när den svalnat något.
Strö över kokos eller strössel och skär kakan i bitar.
Då var vi hemma igen efter ett mysig dygn i Karlskrona.
Ätit gott, fikat och skrattat. Så kul.
En enkel kycklingburgare med pommes.
Stek en kycklingfile med salt & lite aromat. Toppa med cheddarost. Knaperstekt lite bacon.
Stuva in allt i en burgare och servera med pommes.
Hej där bloggen,
I morgon vankas det hotellfrukost för mig & Thelma, jag fick ju en hotellövernattning av henne i födelsedagspresent. Så efter lunch drar jag mot Karlskrona, hoppas på supergod frulle imorron ( det är halva grejen med att bo på hotell ) Något som annars är minst lika mysigt & gott att göra till helgen är ”scones”. Aldrig fel att lyxa till det med hembakat.
Eller ännu hellre bli överraskad av en sambo som går upp tidigare och förbereder 😉
.
Doftar ju bara såååå gott med nybakat!
Det här behöver du : 3 dl mjölk
100 gram smör
7 1/2 dl vetemjöl
2 1/2 dl havregryn
4 tsk bakpulver
1-2 tsk salt
Gör så här :
Ställ ugnen på 250 grader. Blanda först de torra ingredienserna i en skål , tärna ner smöret och arbeta ihop till en hyfsat grynig massa, blanda ner mjölken och arbeta till en deg . Dela degen till fyra bullar, skär ett kryss rätt över bröden med en kniv och nagga brödkakorna med en gaffel. Grädda i mitten på ugnen i cirka 10 -15 minuter, eller tills de fått en gyllene färg.
Serveras genast
Letar ni efter något gott och trevligt medan man lagar mat ? Eller som gästerna kan roa sig med tills middagen står serverad.
Då vill jag rekommendera det här. . Det här behöver du till din romdipp:
1/2 silverlök 2 dl smetana 1 dl gräddfil 1 tsk finrivet limeskal 1/2 msk färskpressad limejuice 1/2 dl finhackad dill 1/2 tsk salt 1 krm peppar 1 burk stenbitsrom eller sikrom (à ca 80 g)
Gör så här: Finhacka silverlöken. Blanda ihop den med smetana, gräddfil, limeskal och -juice, dill, salt, peppar och rommen (spara eventuellt lite rom och dill till dekoration). Ställ i kylen till servering.
Hej hej, Jag har inte så mycket ”sockerfria” alternativ här på sajten. Och är man ute efter det så finns det många bra bloggar som är inriktade på det. Googla så finner ni 🙂 Men här kommer ett lite nyttigare förslag till efterrätt, inte helt sockerfritt såklart.
Men ett lättare alternativ.
Du behöver
Hallonkvarg
musli-smulor
hallon
kokosflarn
Gomorron vänner, Här står onsdagsbuketten på bordet. Ett stort gäng med krispiga tulpaner.
Till mig från mig <3
Söt videljung
Jag har precis dukat bort frukosten och fått iväg barnen till skolan. De åker skolbuss varje morgon, vilket alla barn gör här ute på ”ön”.
Och nu när de är på väg, så ska jag sätta mig ner framför tv:n en stund, med mina knäckesmörgåsar och nybyggda kaffe. Idag väntar massa redigeringsjobb och gå igenom alla foton på kameran. Sen behöver jag in till stan en sväng och uträtta ärenden, så det gäller att komma igång i tid.
Vart håller snön hus?
Jag hade verkligen velat ha några veckor med riktigt vinter. Ser fram emot kallare & krispigare väder, skridskoåkning, pulkaåkning och att bara kunna grilla korv medan snön ligger som ett täcke på marken. Känns liksom inte som om man kan börja längta efter våren innan dess. Bilderna ovan är från förra året, dagen innan vi började fota för julboken. Förra året var det också väldigt regnigt och grått, men som sagt precis innan vi skulle börja fota för boken kom till slut snön. Gissa om vi var glada! Gör man en julbok så är ju snön ganska viktigt. 😉
Men men… ingen snö än på länge om man ska tro på SMHI.
Och nu ska jag dyka ner i månadens pappersarbete,
Köttfärssås å spagetti . . .
När barnen får välja, och de får de på måndagar när de kommer hem igen ♡
En helt vanlig köttfärssås: smör 500 gram blandfärs
1/2 msk tomatpure
1 burk med tomatkross
1 burk med champinjoner
2 dl creme fraiche ( paprika & chili )
1 msk kinesisk soja
1 msk kalvfond
1 skvätt med ketchup
salt & peppar
.
Gör så här:
Hetta upp en panna med smör. Fräs färsen klar. Vänd ner tomatpure och låt fräsa runt.
Vänd sedan ner krossade tomater, svamp, crème fraîche. Låt sjuda upp och smaka sedan av med soja, fond ketchup och salt & peppar.
Låt puttra några minuter innan den är klar att servera.
Nu är jag hemma och har landat efter en rolig och intressant Stockholmsresa. Förutom att jobba med boken har vi också varit uppe för att lära oss mer om rörligt material, allt från filmning till att klippa & redigera film. Som ni vet har jag ju en lite youtube-kanal, men just då fanns varken tid eller kunskap att jobba vidare med den. Ni ska veta vilken tid det tar att faktiskt klippa och redigera videos…. Blir lite lätt svettig av att bara tänka på det. Haha. Men nu när vi fått lite mer kunskap, tips på bättre program och tips & trix så känner jag lite för att kanske skaka liv i den igen,
Vad tror ni om det?
.
.
Och vad vill ni isåfall se på kanalen ?
Är det bara matlagning & bakning eller tycker ni att vi ska varva in reseskildringar och vanliga vloggar?
Jag tänker kanska lite inredning / hemma hos/ eller bara vanliga söndagsutflykter vi gör ?
Berätta här i kommentarsfältet….
,
Och just de ja, KLICKA HÄRför att följa.
Glöm inte prenumerera ♡
.