Juldagen och ännu mera julmat.

Godmorgon min bloggvän,

Hoppas ni hade en fin julafton igår, det hade vi. Vi firade med min syster & hennes familj och det var så bra så det var inte klokt. Massa god mat, godis, ris a la malta, jultomtar, paket & Kalle Anka.

barnenJulfina barn

rosett

Och vi lagade mat så det kommer finnas julrester enda fram till påsken, eller nåt. Janssons är ju ett måste till julbordet- så gott bara för att man liksom inte äter det speciellt ofta.

jansson

Efter Kalle Anka, julmat och väntan så kom äntligen tomtefar på besök, med sig hade han en tomtenisse som hjälpte honom att dela ut paketen. Milia ville tacka tomten för sina fina presenter genom att slita tomtefar lite i skägget.

tomte
En fin julafton var det minsann och snart blir det julbjudning här hos oss i stugan : Vi &  syster med familj och Philip & Fanny kommer hit ( barnens kusiner) så då blir det ännu mera julmat & julmusik.

Ha en underbar juldag, så hörs vi snart igen.

Julkram till er alla.

0
7 kommentarer

God Jul ♥

 

God julaftonsmorgon min vän,

jag kikar förbi tidigt för att önska er alla en riktigt fin julafton. Vi ska kila bort till lillasyster, Tobias & barnens kusiner efter julgröten och fira dagen med dem. Det blir massa god julmat,  mycket julgodis och paket idag precis som det ska vara.

julaftonTog en bild från söta julstjärnan vid spisen, fyndat på Netto.

julafton 2

* * * God Jul  * * * 

0
6 kommentarer

Nya ljuskronan på plats

Skrev ju igår att vi letade ny bäddsoffa, och hittade faktiskt *kors i taket* en fin på Ikea. Så den är nu på plats, och vi åkte till tippen med den gamla (jättefula) nu i förmiddags. Wihii så nöjda vi är, och inte bara ny bäddsoffa har kommit till stugan, utan vi monterade även upp ljuskronan.  Nästan samma som den hemma i stan, fast vi valde en antik/mässing istället för silver.

tak

Finns att köpa på Ellos – fast den är mycket billigare på Ullared.

Nu kommer mina middagsgäster närsomhelst- så dags att plocka undan datorn.

Ha en riktigt fin kväll!

0
4 kommentarer

Ett helt år äldre

 

23 december & dagen innan julafton.
Vaknade upp ett helt år äldre med fina teckningar, kort och presenter, härligt att fylla år. Och jag har på känn att detta året som 34 åring kommer bli ett riktigt riktigt roligt år. Det är massa nytt som händer nästa år, kommer berätta mer för er när det närmar sig.

Fina doftljus som Jacob & Melvin köpt, den ena doftar citronkaka. Mums

ljus

 

Fina glas med guldkant från barnens farmor & farfar som är i fjällen nu över jul. Tack så mycket ♥   Dessa ska jag duka med sen ikväll när gästerna kommer på middag. Och innan dess kommer fikagäster : min mormor & morfar och min mamma & hennes Lalle- då bjuder vi på glasstårta med choklad.

IMG_3320
Igår rullade vi en sådär tvåhundrafemtioelva julköttbullar, och nu ska vi fortsätta att lägga in sill och julmatsplanera för imorgon. Hoppas du får en riktigt fin dag, jag kikar in lite senare… kanske ”ses” då.

Kram

 

0
19 kommentarer
INNEHÅLLER ANNONSLÄNK

Pasta & tomatsoppa toppad med ost

Hej där,
Ett litet tidsinställt inlägg medan vi är iväg i Kalmar & julhandlar maten & de sista klapparna. Vi tänkte också kika på ny bäddsoffa till vardagsrummet uppe, men tycker det är svårt att hitta fina i skapliga priser.  Jag bjussar så länge här på en ny vegetarisk rätt, en enkel & god tomatsoppa. Toppad med ost blir så galet gott när den smälter ihop med soppan, yummi yummi.

Soppor

Det här behöver du till 4 personer :
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1/2 dl olivolja
2 burkar med fylligtomatkross
1/2 tub  tomatpure
1 liter vatten
1 1/2 st grönsaksbuljongtärningar
1/2 msk med socker
salt & peppar
cayenne

al dente pasta
riven ost

Gör så här:
Finhacka löken och lägg i en kastrull med olivoljan, och pressa ner vitlöken. Och fräs på svag värm tills löken blir glansig. Tillsätt tomatkrossen, tomatpuren, och vatten samt buljongtärningar. Låt sjuda sakta i cirka 30 minuter, under omrörning då & då. Smaka av med salt , peppar & cayennepeppar. Mixa soppan så slät som du vill ha den, och vänd sist ner pastan som du kokat al dente.
Häll upp i serveringsskålar och riv över din favorit ost.

Smaklig spis.

IMG_9625

❤️ ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️ 
Och så torsdagstipset, 
från mig till dig. 

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är ell-680x1024.jpeg

Nu får ni 25 % RABATT+ YTTERLIGARE 5 % på den dyraste varan. Med koden 455758 Gäller både möbler och kläder.
Denna tröjan hittade jag som jag klickade hem.
KLICKA HÄR för att komma till Ellos

❤️ ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️ 

1
9 kommentarer

Julpyntat i stugan

Godmorgon,

Nu har jag farit runt och tagit lite bilder från julpyntad stuga, det är ju egentligen inte mycket mer än en liten julgran som krävs för att det ska bli julstämning, sen är det dock roligt att fixa med tomtar och plantera lökar.

Julkgran2

Vi valde en liten gran till stugan, men den blev rätt stor ändå när den kom in. Thelma & Nomi fixade med glitter & julgranspyntet helt själva, medan jag kokade lite mera julgodis.

vardagsrum

Vi har ingen gran på gården, däremot en & annan enbuske, så man får ta vad man har. Klippte några kvistar och stoppade i vatten, blev lite gulligt med de rödrutiga hjärtat.
enris
Köpte även en bukett med krispiga tulpaner til mig när vi hämtade granen, och för en juligare känsla knöt jag en stor röd rosett runt vasen. tulpan

Planer för idag? Vi har väldigt många…. Så nu hinner jag inte sitta här längre.
Vi  hörs om en stund, och det är så roligt när ni lämnar en rad eller två i kommentarsfältet, tack för att ni tar er tid.

Kram

0
19 kommentarer

Ugglor

 

Tjingeling raringar,

Här packas det och stuvas in i bilen, vi far snart mot mamma på lunch & sedan vidare till stugan. Väntar hem husvakterna närsomhelst, känns tryggt att ha någon som bor i huset när man inte är hemma.  Sist vi var i stugan fotade jag blandannat denna bilden som inte kommit med på bloggen. Den får mig att tänka Piff  & Puff-filmen som visas på julafton, ugglan påminner ju om de där små tomtarna som står på Musses spis.

Tyckte den var söt hur som helst , fanns i flera olika färger på Rusta.

uggla

Jag kikar in senare, när vi är framme i stugan med nytt recept 🙂

Ha bästa lördagen

0
4 kommentarer
INNEHÅLLER ANNONSLÄNK

Ost- och skinkpaj

Hej igen, 

Dagens tips blir en grymt god maträtt där man enkelt tar tillvara på den julskinkan som kan tänkas bli över från julen. Och får du ingen julskinka över så går det lika bra att laga med kassler, eller rökt skinka.

ost och skinkpaj

Det här behöver du till denna ost och skinkpaj ( 5- 6 personer):

Pajdeg:

3 dl vetemjöl
1/2 dl kallt vatten
75 gram rumsvarmt smör
1/2 tsk salt

Fyllning: 
350 gram julskinka/ kassler / rökt skinka
2 dl riven smakrik ost
3 dl vispgrädde
3 ägg
1 msk grovkorning senap
salt & peppar
5 körsbärstomater

paj3

Gör så här :
Ställ ugnen på 175 grader. Rör ihop alla ingredinenser  till pajdegen, och tryck ut i pajformen. Nagga pajskalet lätt med en gaffel och förgrädda i 8-10 minuter. Under tiden river du osten och skivar skinkan tunt, detta fyller du sedan pajskalet med och vispar ihop äggstanningen för hand : ägg, grädde, senap & salt och peppar. Häll detta över fyllningen, dela tomater och lägg över och in i ugnen i cirka 35- 40 minuter.

Låt svalna / stanna till sig något innan du serveras.

Smaklig måltid. 

❤️  ❤️ ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  ❤️  

Och här kommer dagens tips med finfina hotell-lakan. För bara 129 kronor!!
KLICKA HÄR
Värsta klippet, ju.

4
14 kommentarer

Fredagsbuketten & sista dagen innan julovet

Godmorgon bloggvänner,

Fredag och helgen är alldeles snart här, och många av er kommer vara långlediga nu. Barnen har sista dagen i skolan idag, innan det långa jullovet. Nu hoppas vi på lite snö och kyla så att de kan bli is på rinken, så att det går att åka lite skridskor. Vi håller tummarna för detta tycker jag. Var iväg på stan en liten sväng igår och herreguuuud så mycket folk, antar att det kommer vara ännu mer i helgen. Sprang förbi blomsteraffären och köpte mig en bukett med röda rosor till vardagsrummet, tänk vad en lite bukett färska blommor kan pigga upp.

rosor

Min stora runda vas kommer från Mio

  IMG_4778

Hoppas du får en riktigt fin fredag, jag kikar förbi senare med ettmiddagstips till helgen. Men innan dess så ropar jobbet efter mig, dags att sätta fart med mailen!.

Hej så länge,

0
3 kommentarer