Ställ ugnen på 200 grader.
Smält smöret, och låt svalna något. Vispa ihop ägg och socker poröst häll sedan i även smöret.
vänd sedan ner mjöl och vaniljsocker i smeten. Bred ut smeten i en långpanna / form till ugnen.
Skär plommonen i mindre delar och fördela dem jämnt över smeten. Grädda kakan i cirka 20 – 25 minuter i mitten på ugnen
Låt kakan svalna något, och skär sedan upp den i lagom stora bitar.
Tjingeling,
Då är man tillbaka hemma, vi gick nästan en mil idag. Härligt! Nu är det lite svalare i luften, gillar verkligen krispig höstluft.
Nu kommer ett litet smarrigt tips på coleslaw. Detta är gott till så mycket. Både till grillat, eller som tillbehör till en matig sallad. Gott till en bit kött eller stekt kyckling. Ja eller kanske istället för potatis eller pasta. Den är LCHF-vänligt för er som gillar det.
Varsågoda här kommer mitt recept:
Det här behöver du till 4-6 portioner:
6- 7 dl riven rödkål
1 1/2 dl gräddfil
1 dl majonäs
1 1/2 dl creme fraiche
1/2 tsk salt
1 msk vitvinsvinäger
svartpeppar
Så här gör du: Riv kålen tunt, i maskin eller som jag med osthyvel.
Rör ihop med gräddfil, majonäs, crème fraîche och och kryddorna.
Kan med fördel förberedas dagen innan.
Förvaras i kylskåp.
Jag ska iväg på powerwalk med en kompis här snart. Försöker starta alla dagar i veckan med en långpromenad, då orkar jag jobba bättre sen. Fast jag i grund och botten är en riktig latmask när det gäller träning så tycker jag att just promenera är helt ok. En bra ljudbok eller musik, eller trevligt sällskap så går den där timmen rätt så fort. Eller hur?
Sprang på dessa söta doftisar när jag handlade sist. Kunde inte låta bli att tänka på Maria Montazami när jag såg dem.
Dofterna är ”Cotton” och ”Vanilla”, jag hr inte hunnit tända dem. De kanske är snyggare än de doftar gott, det vet jag inte. Men detta får bli fredagstipset. Ni hittar dem på rusta.
Gör så här: Ställ ugnen på 225 grader.
Smula jästen i en bunke.
Smält smöret i en kastrull, och tillsätt mjölken – och värm upp till fingervarmt. Häll lite av spadet över jästen och rör tills jästen helt har löst upp sig, tillsätt resten av degspadet under omrörning.
Rör sedan ner nästan allt mjöl och saltet . Spara lite av mjölet till du ska baka ut.
Låt sedan degen jäsa i 40 minuter under bakhandduk. Baka sedan ut, jag bakade i två omgångar.
Kavla ut till rektanglar, bred över tomatblandningen, strö över ost & fördela ut skinkan. Rulla ihop allt och skär sedan bullar, och lägg i varsin form på bakplåten. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter.
Pensla med ägg & strö över ost och oregano.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter, eller tills de fått vacker färg.
Serveras genast. Och de som blir över funkar fin fint att frysa in.
Man kan ju fylla dessa goda snurror med vad som helst. Nästa gång tänker jag prova att fylla dem med cheddarost & jalapenos.
Så gott det låter eller hur. Chilicheese-snurror.
Fyllda paprikor är både gott och smidigt. Oftast brukar vi passa på att fylla dem med tacofärs som blir över.
Men det var inte alls dumt att fylla med med pulled pork heller.
Det här behöver du: Pulled Pork recept finns HÄR Paprikor
Västerbottenost
DETTA INLÄGG PRESENTERAS I SAMARBETE MED MAYBEAUTY
Tjingeling,
Har du också fått sprött & torrt hår efter semestern? För det hade verkligen jag! Då kanske detta tipset kan vara något för dig. Jag har provat Maybeautys nya ” Miracle Hair Mask”. Det är en vårdande hårmask som går in på djupet, återfuktar och vårdar. Jag har redan provat den ett flera gånger faktiskt, jag tycker att den är grymt bra! Funkar mjukgörande & känns stärkande för mitt hårsvall.
Så här ser förpackningen ut och på bilden nedan ser du att det är en liten mössa.
Inuti mössan ligger serumet som består av arganolja, keratin och proteiner ( Den är även helt fri från Parabener, Sulfater, Mineral olja, Ethylene oxide, Sodium chloride och Phospater )
Hårmasken är väldigt enkel att använda.
Du tvättar håret, schamponerar det och kramar ur håret lätt med en handduk. Trä mössan över huvudet och massera in serumet i hela håret. Låt masken sitta i minst 30 minuter. Man ser ju lite rolig ut, minst sagt hahaha.
Jag virade även in en handduk över mössan. Tänkte att värmen påverkade positivt också.
Sedan kan man luta sig tillbaka och läsa tidningar medan serumet verkar.
Tvätta sedan ur serumet och låt håret torka.
Jag försöker låta håret självtorka så ofta jag ”hinner”, både plattång och hårtork sliter på håret i onödan.
Och mitt slutresultat blev ett mycket mjukare och lenare hår med mer lyster.
För er som vill prova så denna Miracle HairMask så har jag ett erbjudande till er nu.
Där ni får 30% på produkten.
KLICKA HÄR så kommer ni till erbjudandet eller så kan ni gå in på deras hemsidan och ange koden ”jennyhair30”
En sista-minuten-tårta till barnkalaset?
Detta är en perfekt fuskvariant som blev riktigt uppskattad.
Nu hade jag inte bakat egen rulltårta ens, utan hade köpevarianten från butiken.
En ”tårta” som räcker till 6-8 personer & dessutom knappt kostar 50 :-
Idag är det måndag och jag ska laga vegetariskt. Dock hade jag inget förberett recept till er på det.
Så istället tipsar jag om goda kycklingbiffar. Dessa kan du krydda hur du vill, men jag föredrar massor med koriander i smeten.
Detta behöver du till 4 biffar:
600 gram kycklingfärs
1/2 dl mjölk
1/2 dl ströbröd
1/2 tsk salt
finhackad koriander
citronpeppar
Serveras med potatispure
Gör så här:
Häll upp mjölk & ströbröd i en skål och låt svälla några minuter. Rör sen ihop alla ingredienser till kycklingköttbullarna och ställ kallt i tio minuter. Rulla sedan bullar och forma till biffar. Hetta upp en stekpanna med rikligt med smör och stek biffarna gyllene bruna. Vill du göra en god sås så vispar du ur stekpannan efter stekning med lite grädde + ett par droppar kinesisk soja.
Till 4-6 personer:
pasta ( 500 gram )
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 burkar tomatsås- chili eller vitlök ( te.x barilla )
4 bollar mozzarella
3 paket knaperstekt bacon
blad persilja
Gör din bacongratäng så här:
Ställ ugnen på 200 grader.
Koka pastan al dente, i saltat vatten. Fräs upp den finhackade löken vitlöken i en stekpanna & rör ihop med den smaksatta tomatsåsen. Vänd ner pastan i tomatsåsen innan ni fördelar den i formen.
Skär över mozzarellan och gratinera i ugnen, tills gratängen fått vacker färg.
Ta ut och toppa med knaperstekt bacon.
Plommonpaj i all ära det är ju bara så gott. Fast har man gott om plommon måste ju koka lite plommonmarmelad också.
Gott till frukostsmörgåsen, eller till ostbrickan.
Jag provar gärna olika varje år. Just detta receptet hittade jag på mittkök.se.
Det blir cirka 2 burkar. Mycket gott med lite citronsmak i det hela. Man kan också krydda upp med kardemumma eller kanel.
Det här behöver du:
1 1/2 kilo plommon
1 dl vatten
1 kilo socker
saften av 2 citroner
Gör så här: Räkna plommonen och lägg i en gryta med vattnet. Låt det sjuda med lock i cirka 30 minuter.
Fiska upp kärnorna ( därför viktigt att räkna dem )Häll i socker & citronsaft och låt allt sjuda under lock i cirka 1 timme.
Ta bort skummet som bildas. Du vet att marmeladen är klar genom att göra marmeladprovet. Ta fram en tallrik och lägg lite marmelad, låt svalna något dra igenom en sked marmeladen. Om den inte genast flyter ihop igen så är den klar.
Häll upp i ren glasburkar och förvaras i kylskåp.
Har du massa plommon över, prova även att göra denna plommonkrämen