Den perfekta kladdkakemuffins:en tycker jag ska vara kladdiga i mitten, och hårda/ lätt knapriga på toppen. Med detta receptet är de lite rinninga när de är nygräddade, men när de svalnat blir de perfekta.
Här kommer mina favvo-kladdisar.
Till cirka 15 stycken :
100 gram smält smör
2 ägg
2 1/2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
4 msk kakao
1/2 tsk bakpulver
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader. Ställ ut formarna på en plåt Knäck äggen i en skål och blanda de torra ingredienserna och rör ner med en slev. Blanda sist i smöret och rör tills smeten ärordentligt blandad. Häll upp i formarna 2/3 – med smet. Och grädda sedan i mitten på ugnen i cirka 8-10 minuter.
Hoppas allt är fint med er, vi har haft det så himlans bra i Gambia. Kunde lätt stannat några dagar till, rekommenderar det starkt. Något annat som jag också verkligen kan rekommendera är detta tandbleknings-set. Ja för er som önskar vitare tänder det vill säga.
Jag har provat flera olika, både hos tandläkaren och hemma. Men man bleker inte tänder för evigt, utan de gulnar med tiden. Jag har provat bra och mindre bra. Så därför är det extra roligt att Belissas ville samarbeta med mig, för de är de bästa jag har provat.
Deras produkter är extra skonsamma, även om ni ska se upp med att få blekmedlet på tandköttet. Det är såklart aldrig bra.
Men med deras lampa får blekningen en extra skjuts.
Hur går då denna tandblekningen till?
Jo, först formar man skenorna genom att doppa dem hett vatten, och formar dem sedan noga efter varje tand med händerna. Sedan borstar man tänderna noga. Applicera gelén en tunn linje längst framsidorna på skenorna. Ta inte för mycket gel, för den ska inte hamna på tandköttet.
Placera skenorna på tänderna och bit ihop. Slå på lampan och låt verka i 20 – 40 minuter.
När behandlingen är klar, skölj munnen noga och borsta tänderna så att inte blekningsgelen ligger kvar mellan tänderna.
Repetera under ett par tre dagar för att uppnå bästa resultat.
Vill du också bleka dina tänder så är det bara att passa på att köpa Be-White Super Kit PRO med koden JENNY50 som ger hela 50% rabatt så långt lagret räcker. Klicka på länken här: http://bit.ly/2OYqwe8
Belissas har även 100% nöjd kund garanti som gör att du får tillbaka dina pengar om du inte är nöjd med deras produkter, sånt gillar jag =).
Jag passar på att jobba lite på rummet med H är borta i spa:t och får ryggmassage. Vi startade dagen med en sovmorgon, och fortsatte med en frukost ( snarare brunch ) vid poolen. Jag får jättemycket frågor om resan, tänkte vi kunde ha en frågestund om den som jag besvarar när vi kommer hem. Tänkte bara svara på att det inte är ett samarbete, utan detta är en helt vanlig bokad semester. Detta kan nämligen vara den vanligaste frågan som trillar in.
Igår ringde klockan tidigt, vi packade ihop pass / vaccinationskort och vatten och kilade bort till frukosten. Vår guide mötte upp oss utanför hotellet och vi styrde kosan in mot Banjul, där färjan över mot Senegal går.
Längst vägarna ser man många som åker häst och vagn, eller åsnor som drar vagnarna.
Gambia är som ni förstår ett väldigt fattigt land. Men med det vänligaste folket du kan tänka dig.
De kallas för ”the smiling people”, och det stämmer. Alla tar emot dig med ett leende och alla är väldigt hjälpasamma. Men man bör såklart ändå vara försiktig, ha koll på väskan och lägg inte ifrån dig mobilen. Använd sunt förnuft, det kommer man välfigt långt på. Förhandla alltid pris / guideturer innan ni skakar hand eller sätter er i taxibilen.
Annars kan ni riskera att bli lurade.
Vår guide köpte biljetter både på färjan över till Senegal och hem till Gambia. Det blir billigare när lokalbefolkningen handlar än när vi turister gör det. Väl framme i Senegal så stod vår nästa taxichaufför och väntade på oss i en stor jeep. För att åka mot safari-parken.
Här kommer massa bilder från vår safaritur. De hade inga lejon, elefanter eller leoparder. Men de hade små ”Pumba” från lejonkungen, Zebror, giraffer, antiloper, apor och annat roligt att titta på.
Girafferna tyckte jag var mäktigast att se, plus att vi fick se en liten giraffbebis.
Så gulligt.
Jag hade ju glömt att ta med mig hatt, fick knyta en t-shirt över huvudet.
Vem har tid att få solsting på semestern?
MammaZebra med bäbis.
Skolbarnen tycker det är spännande med turister och de vinkar och skriker från vägkanten.
I dag väntar bara chill & häng vid poolen. Sola, bada och äta gott blir dagens schema.
Imorgon har vi bokat en guide till krokodilparken samt till monkeybeach.
Här i Gambia är klockan snart åtta på kvällen. Vi har varit i Senegal hela dagen, ska visa er massa bilder från det imorgon. Men tills vidare kan ni kika in på min Instagram @jennysmatblogg
Där hittar ni massa videos på Instastoryn, klicka på min profilbild där. Här kommer istället massa bilder från vår gårdag. En av hotellets restauranger.
.
Middagen intog vi på hotellet. Lyckas inte riktigt ladda upp alla bilder.
Ska se om jag kan ladda upp fler när vi kommer hem efter middagen sedan.
Håll utkik.
Som jag skrev igår så är internet verkligen uruselt här nere, så det tar lång tid att ladda upp alla bilder.
Men för att vi ska få lite att läsa idag så har jag kämpat upp lite bilder iallafall.
Hoppas ni gillar 🙂
.
Strandpromenaden utanför vårt hotell, ganska vacker va?
Och här är en av poolerna på hotellet. Jag föredrar oftast havet.
Men det är väldiga vågor här, så det är nästan alltid röd flagga. Eller bada på egen risk.
Eftersom många Gambier inte kan simma så avråder de att bada i havet.
Bilder från vårt hotellrum.
Rummen är väldigt fina här.
Utsikten från vårt rum. Kunde verkligen haft det sämre.
Nu står taxin och väntar, dags att åka in till stan och käka lite middag.
Vrålhungriga efter dagens utflykt till Senegal.
Just nu så verkar nätet fungera för en stund. Så jag har suttit här i skuggan och försökt jobba i kapp lite.
Vi har det bra, lite varmt om man ska gnälla 😉 Närå, det är helt fantastiskt. Vi solar, badar och äter gott. Precis som det ska vara när det är semester.
Vi kom fram till hotellet ganska sent i måndags. Flygtiden hit var ganska exakt ( med direktflyg ) 7 timmar. Vi vaknade upp till en härlig frulle, med allt möjligt gott. Frukosten är a la carte, men man kan beställa in allt möjligt som man är hungrig på. Juicer, smoothies, bröd, crossainter, gröt, pannkakor, våfflor, omeletter. Ja ni hör ju, typ himmelriket här.
Vi har redan provat det mesta. Men imorgon står bananpannkakor på menyn. Innan vi hoppar in i taxin som bär av mot Senegal, och safari.
Många av er har frågat om vaccinationer och förutom Twinrix så rekommenderas gula febern. Så det har vi , tillsammans med malariatabletter.
.
Här äter vi frukost denna veckan.
Och här kommer vi bada denna veckan när vi inte är iväg på utflykter.
Här år vår milslånga strand. Detta är bara vår tredje dag här, men funderar ni det minsta på att åka hit.
Gör det! Ni kommer inte ångra er. Solsäkert, varmt, god mat och mycket vänliga och glada människor.
jag har försökt i timmar att uppdatera bloggen från dagen som fått. Men det är så dålig täckning så det har varit svårt att ladda upp bilder, hoppas att det kanske funkar bättre imorgon.
Här kommer istället ett middagstips. På återseende imorgon igen.
Det här behöver du till 4-5 portioner:
6 portioner potatismos
2 äggulor
2 putsade fläskfilé
salt och peppar
Gorgonzolasås :
2 msk Smör
100 gram god gorgonzolaost
1 liten finhackad sharlottenlök
4 dl creme fraiche
1/2- 1 dl grädde
1 msk konc. köttfond
salt och peppar
Toppa med klippt fin persilja
Gör så här:
Ställ ugnen på 250 grader. Rör ihop potatismoset med äggulorna Spritsa moset runt omkring på en ugnsfastform och gratinera i ugnen tills den fått vacker färg. Under tiden skär du cm-tjocka bitar av fläskfilen och bryner klart i smör. På stekspadet gör du sedan såsen, fräs löken mjuk i smöret – men den ska inte få färg. Häll över vätska och låt sjuda. Sila bort löken och rör ner creme fraiche, och fond och smula ner osten och låt puttra i fem minuter smaka av med salt och peppar. Lägg upp köttet i mitten på fatet med spritsat gyllene mos, ringla över såsen och dekorera med persilja.
Hej där,
. Vi kom hem sent igårkväll, närmare bestämt vid halvtre.
För som ni såg på Instagram @jennysmatblogg så besökte vi Liseberg. Och vi ville inte åka hemåt innan stängning.
Det var fullproppat med zombies, mumier, clowner och annat otäckt. Förutom för de vanliga karusellerna så fanns det flera ”spökhus” att besöka.
Några av de små vågade sig nära Zombiebussarna.
.
Upplyst och oktoberfint var det med alla lampor, pumpor och blinkande åkattraktioner.
.
Efter många timmars åkning så intog vi middagen på järnvägsrestaurangen inne på Liseberg.
Där serveras man mat i sin tågkupe.
.
Nomi, Tuva, Melvin & Caitlin kollar menyerna och vad de ska beställa.
Minstingarna tog färgad pasta med köttfärsås.
Hur smart att koka pastan i karamellfärg?
Tips till Halloweenfesten.
Melvin & Caitlin tog kycklingen med rostad potatis & grönsaker.
.
En fläsksida på potatisbädd.
Min mumsiga räksallad.
Barnen fick mjukglassar med blodsprängda ögon.
.
Vi andra beställde in mer oläskiga efterrätter.
Brownie med mjukglass och bär.
Min äppelpaj i glas var faktiskt den godaste äppelpajen jag ätit.
Så himla god. Recept på den hade man velat ha.
Sedan begav vi oss ut i regnet igen.
Det småregnade hela dagen, men det gjorde faktiskt inte så mycket vi hade regnkläder och var förberedda.
Och ett stort plus var att vi slapp alla köer.
Vi åkte Radiobilar, Balder, Helix, Loke, Mechanica, diskobilar, stora Pariserhjulet och snabba båtar.
Och så allt på repeat en gång till.
Zombiebussen var läskigast på kvällen!
Innan vi gick hem besökte vi spökhusen Vinden, Zombies och nyheten skogen.
Riktigt läskigt och välgjort. Helt klart värt ett besök nu i dessa halloweentider.
Och nu är det kalasdags för Tuvas kusiner på Öland, sedan bär det hem och göra klart för resan imorgon.
Ställ ugnen på 200 grader. Dela vitkålen på mitten , och skär bort mittstocken, strimla sedan kålen tunt. Har du ingen hushållsmaskin går dete minst lika bra med en osthyvel. Hetta upp en stor stekpanna med olja, gärna en med höga kanter. Fräs vitkålen mjuk utan att bränna den. Ringla över sirap och soya, stäng av värmen. Rör ihop nötfärsen med grädde, ägg, timjan, oregano, salt och peppar. Ta fram en ugnssäkerform och täck botten med hälften av kålen, bred ut färssmeten över och avsluta med de sista av vitkålen. Ställ in i ugnen och låt stå mellan 30- 40 minuter ( beroende på hur stor form du tagit ) Servera med kokt potatis och lingonsylt.störreformen = snabbare tid i ugnen.
Smaklig måltid
* * * * * * * * * *
Något gott till kaffet : Vit kladdkaka med hallongrädde
Fina bilden kommer fotografen Ulrika Pousette. Recept från min bok ”Baka med Godis”
Det här behöver du: 200 gram smör
250 gram vit choklad ( t.ex Marabous)
4 ägg
2 1/2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
Hallongräddde:
2 1/2 dl vispgrädde
2 msk florsocker
125 gram färska hallon
Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader.
Smält smör och choklad i en kastrull på spisen, på svag värme.
Rör ner resten av ingredienserna med slev, och vänd ner smeten i en smord och bröad rund form på cirka 24 cm. Ställ in i mitten av ugnen i cirka 20- 25 minuter. Kladdkakan ska dallra i mitten, den stannar till sig efter ett 3-4 timmar i kylskåp. Hallongrädden gör du så att du mosar bären i en skål, vispar grädden fluffig i en annan och rör ihop med florsocker.
Hej hej,
Efter en lite stressig morgon så sitter vi ni i bilen på väg till Göteborg. Kommit lite drygt halvvägs, och det regnar som bara den.
Men var är det man säger, det finns inget dåligt väder? Idag blir det heldag på Liseberg med barnen, halloween-tema
Till er som söker middagstips denna lördag så tycker jag att dessa mozzarellaköttbullar kunde passa perfekt.
Varsågoda.
Receptet kommer från min bok ” Middagstipset”. Fotograf : Ulrika Pousette
.
För 4 personer.
Köttbullar:
600 gram blandfärs
2 msk koncentrerad oxfond
1 ägg
1/2 tsk salt & 1 krm peppar
smör att steka i
150 gram mozzarella ( tärnat i tärningar. )
Gräddsås:
steksky från köttbullarna
2 dl vatten
2 dl creme fraiche
1 dl vispgrädde
2 msk oxfond
1 msk kinesisk soja
1 tsk rödvinbärsgele
salt & peppar
Serveras med potatismos
Gör pressgurkan så här: Tvätta och skiva ner gurkan tunt i en vid skål med hjälp av en osthyvel lägg i en stor skål. Rör ihop alla ingredienser och häll spadet över gurkan, lägg en tallrik och placera en tung på, och ställ in i kylskåp ett par timmar innan servering.
Gör köttbullarna så här: Rör ihop alla ingredienser utom mozzarellan. Rulla bollar av smeten och gör en grop och fyll med ost, och rulla ihop.
Stek dem sedan i smör tills de är genomstekta.
Gör såsen så här: Rör ner alla ingredienser i en kastrull, låt sjuda upp ett par minuter, och servera till köttbullarna.
Härligt med fredag och när helgen står på glänt. Har ni några roliga planer måntro ? 25:e oktober säger kalendern….Kan ni förstå att det är mindre än 2 månader till julafton och bara fem veckor kvar till första advent.
Ljuvligt. Längtar så mycket efter att få börja julpynta, spela julmusik och koka julgodis. Vill ni också ha inspiration till adventsbaket / julstöket så kan ni beställa min signerade bok HÄR
.
Jennys Jul innehåller julmat, glöggmys, pepparkaksbak och massvis med julgodis.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
När jag skapar recept så tänker jag traditionellt fast jag ger gärna bakverken eller maten en liten tvist.
Vad sägs om dessa lussekatter med godaste fyllningen. Eller denna juliga omelett med krämigaste räktoppingen.
Julgodis bakade med godaste ingredienserna, och allt efter måttot. Snabbt, enkelt & GOTT. Även om det är roligt att stå i köket och julstöka, så vill jag ha så få moment som möjligt när det bakas eller kokas knäck.
För att göra det så lätt & smidigt som möjligt.
. BESTÄLL JENNYS JUL HÄR
.
Jennys Jul innehåller recept som räcker hela december och den härliga adventstiden.
Kanske är detta en bra gå-bort-present till advent eller till värdinnan på glöggminglet. .
Ni kan beställa boken med mitt söta julförkläde, eller bara boken som den är.
Fudger, kolor, knäck och tryffel. I min julbok finns julgodis för alla smaker.
Det är också sista chansen att beställa ”Middagstipset” signerad.
Kanske ge bort som julklapp till sambon, väninnan eller sonen som vill lära sig laga mat.
Alla recept är superenkla.