FLÄSKFILEGRYTA MED ROSEPEPPAR

Barnen är iväg till skolan och jag jobbar på.
Ska snart in till stan en sväng och handla och uträtta ärenden. Kikar bara förbi med ett urgott tips till helgen.
Smakrik fläskfilegryta. Varsågoda.


Fotograf: Ulrica Pousette, recept från min bok ”Middagstipset”
.

Det här behöver du: 

2 fläskfilé, à ca 500 g
smör
200 g philadelphiaost
2 1/2 dl vispgrädde
2 msk koncentrerad oxfond
2 msk kinesisk soja
1 tsk sambal oelek
1 msk rosépeppar, grovkrossad
1 tsk svartvinbärsgelé
salt och peppar

Garnering:
rosépeppar, stött
färsk timjan

Servera med potatis & grönsaker

Gör så här:
Putsa fläskfiléerna och skär dem sedan i tunna skivor. Värm upp en stekpanna eller gryta med smör och bryn skivorna på bägge sidor, så att de får fin färg. Vispa ihop philadelphiaost, grädde, fond, soja, sambal oelek och rosépeppar i en kastrull. Koka upp och häll sedan blandningen i pannan. Låt allt puttra på svag värme i några minuter, eller tills köttet är genomkokt. Smaka av med svartvinbärsgelé och salt och peppar. Garnera med rosépeppar och timjan. Servera tillsammans med kokt potatis eller pasta och grönsaker, till exempel kokt sparris.

 

53
8 kommentarer

USA / KARIBIEN OCH ESTA-FRÅGA


Hej där,

Här går tvättmaskin varm, försöker tvätta upp allt. Och sedan är det dags att börja packa lite för Gambia/Senegal. Kollade temperaturerna där nere, och med 32 grader kommer vi iallafall inte frysa. Fick även panikbeställa en bikini igår, har ingen som passar längre. Hoppas den hinner komma innan fredag bara. I värsta fall har jag en snygg baddräkt jag tar med mig, men jag vill bättre på brännan så det är inte helt optimalt.

Och hörrni…. jag tror bestämt att jag glömt bort att berätta att jag pyser till USA nästa månad.
Närmare bestämt så drar vi iväg på karibienkryssning. Jag veeet….. det är helt galet. Blir nästan avundsjuk på mig själv.
.

Det är inte samma kryssning vi gjorde för några år sedan.
Så det ska bli roligt att jämföra. Förra resan var ju magisk, och vilka fina ställen vi besökte.
Jag var faktiskt skeptisk innan vi reste, tänkte att jag skulle bli såååå uttråkad. Men det blev jag inte, fanns hur mycket som helst på båten, och maten sen. Den var amazing, superfräscha buffer och läckra efterrätter. Ja sedan alla dessa stopp på vackra öar, att kryssa är ett fantastiskt sätt att upptäcka världen.

.

Denna gången blir det 2 stopp i Mexico på olika ställen : Costa Maya och Cozumel.
Även ett stopp i Belize och slutligen Honduras.

Förresten många av er har så himla bra koll. Så jag slänger ut frågan här: 

Jag kollade mitt ESTA nyss och det är giltigt t.om den 10 december 2019.
Vi åker hem den 1 december, och mitt pass går inte ut förän 2021. Inte ska jag behöva
ansöka om nytt ESTA för denna resan då?
.

0
5 kommentarer

Gratäng med pasta & kyckling

Kikar förbi med ett smarrigt middagstips.
Denna rätt uppskattas lika mycket av små som stora.


Fotograf Ulrica Pousette, recept kommer från min bok ”Middagstipset”
.

Det här behöver du till 4 portioner:
Pasta för 4 portioner
2 stora kycklingfileer
smör
salt & peppar
100 gram rökt skinka

Ostsås
25 gram smör
2 1/2 msk mjöl
2 1/2 dl vispgrädde
2 1/2 dl mjölk
2 1/2 dl finriven ost
1 msk chilisås

Gör så här: 
Ställ ugnen på 225 grader, häll upp den kokta pastan i en ugnssäker form. Strimla kycklingen och smörstek den klar med salt & peppar. Lägg den över pastan, och strimla skinkan och sprid ut över formen. Ta fram en kastrull och börja med ostsåsen, smält smöret, och pudra över mjölet under omrörning med handvisp. Tillsätt lite av grädden i taget och vispa så att det blir klumpfritt, tillsätt resten av vätskan och låt sjuda upp. Vänd sedan ner osten under omrörning och även chilisåsen. Häll sedan såsen över gratängen, den blir riktigt krämig och god. Ställ in i mitten av ugnen i cirka 10- 15 minuter eller tills gratängen fått en vacker färg.
Servera sedan med en god sallad.

21
3 kommentarer

Måndagen so far

Tjingeling,
.

Snart har denna måndagen också passerat förbi. Jag startade dagen med en långpromenad med Charlie, det är så vackert ute i skogarna nu. Väl hemma bryggde jag kaffe och fixade fram en frukost. Tände en brasa och massa ljus och sedan har jag jobbat med fakturering och pappersarbete nästan hela dagen. Haft sällskap av denna lilla damen.
.


Skulle behövt ge mig ut i trädgården och räfsat löv, men tänker att det är lika bra att vänta.
Eftersom hälften av alla löven fortfarande hänger kvar. Lite höstfint på trappen har jag iallafall, med färgglad ljung och pumpor.

Sen åkte jag in till stan för möte med min revisor, och lämna av papper.
Och när jag ändå var där så uträttade jag lite ärenden på stan. Hämtade ut Malariatabletterna inför resan till afrika, köpte myggmedel och solkräm.
Stannade till på HM och skulle ha ett par shorts och några linnen, kom istället hem med 2 stickade tröjor.

.

Fyndade en velourdress i grått på cubus.
Jag reser gärna i mjukiskläder, bra mycket bekvämare och ledigare än att sitta i jeans.
.

Nu ska jag laga middag här till två hungriga skolbarn.

Ha en fortsatt fin måndagskväll.

0
3 kommentarer

TACOGRYTA

Det var någon förra veckan som blev väldigt irriterad för att jag tipsade om vad man kan göra av tacorester.
Hoppas denne inte läser idag… Haha. Eller att personen ifråga vaknat på rätt sida denna måndag. För jag vill ta tillvara på maten, och tycker INTE att man kastar bra mat. Både för miljöns skull och för plånboken.
Så idag vill jag tipsa om en riktigt god tacosoppa. 

Denna soppan är sååå god. Jag brukar göra en stor kastrull som jag förvarar i kylen,
och sedan gå och hämta en kopp med soppa till både mellis och kvällsmat. Supersmidigt att värma upp i micron.

.

Det här behöver du till 4 portioner :
smör
1/2 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
500 gram stekt & kryddad tacofärs
1 msk tomatpure
5 dl vatten
2 msk oxfond
2 dl pasta
1/2 msk kinesisk soja
1 burkar krossade tomater
1 burk med majs

Serveras med en klick creme fraiche
och klippta örter över.

Gör så här:

Hetta upp en kastrull med smör, fräs den hackade löken/ vitlöken tills det doftar nötigt. Vänd ner färsen och bryn den klar, pressa ner tomatpure och fräs en minut. Vänd ner vatten, fond, soja, krossade tomater. Häll bort vattnet från majsen och vänd ner resten i grytan. Låt sjuda upp- och vänd ner pastan, när pastan är färdigkokt så är soppan klar.

4
9 kommentarer

VECKOMATSEDEL

Hej hej, 

I dag skriver jag veckomatsedel nummer 311, det är några års veckomatsedlar det.
Roligt att ni fortfarande gillar dem!

Här kommer veckans förslag.

Måndag Smarrig vegetarisk pizza 
Tisdag Fiskgryta med räkor
Onsdag Falulåda med pasta
Torsdag Köttfärsfylld limpa 
Fredag Kycklinggratäng med ajvar

 


Det finns olika sorters ajvar,  jag gillar den starka varianten, men det finns även en mild. 

Du behöver till 4 portioner:
4 stora kycklingfileer
smör att steka i
salt & peppar
2 1/2 sl vispgrädde
2 1/2 dl creme fraiche
3 msk kycklingfond
1/2 dl ajvar
10 cocktailtomater
1 dl riven lagrad ost

Serveras till ris eller couscous

Gör så här: 
Ställ ugnen på 220 grader. Skär kycklingfileerna i skivor. Hetta upp en stekpanna och stek kycklingen med salt & peppar tills den är genomstekt.  Lägg i en ugnsfast form, vispa ihop grädde, crème fraîche, fond och ajvar och fördela ut över kycklingen. Häll i tomaterna strö över osten och skjuts in i ugnen i 15 minuter.
Strö över ruccola och pinjenötter.
Klart!

* * * * * * * * * * *
Något gott till kaffet! Bjud på koladrömtårta.

Det här behöver du :
1 burk karamelliserad mjölk ( finns bland bakprodukterna i din butik )
100 gram smör
250 gram digestivkex
1 liter färska bär
1 1/2 dubbeldaim
3 dl vispgrädde

 Gör så här:

Klä insidan av en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter (för 8 bitar), med plastfolie. Smält smöret. Mixa digestivekexen i en matberedare. Häll i smöret och mixa lite till. Tryck ut blandningen på bottnen av formen. Ställ i kylen 1 timme. Rensa och dela jordgubbarna. Finhacka daimen. Vispa grädden fast och blanda med 2/3 av daimkrosset. Lossa kanten från bottnen. Lyft upp den, dra försiktigt bort plasten och lägg bottnen på ett fat. Bred på kolakrämen (  den karamelliserade mjölken) . Spritsa eller bred daimgrädden över. Ställ kallt fram till servering.
Vid servering: Toppa med färska bär och resterande daimkross.

 

0
2 kommentarer

Stora syltgrottor med choklad

 

Syltgrottor med choklad.
Dessa kan du fylla med vad du gillar bäst. Mjölkchoklad, nougat eller nutella.
.

Det här behöver du: 
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör

Fyllning : choklad + valfri fast sylt.

Gör så här: 
Ställ ugnen på 200 grader.
Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Skär matfettet i mindre bitar och tillsätt det. Arbeta snabbt samman till en deg, gärna i matberedare. Forma degen till valnötsstora bollar. Lägg i muffinsformar på en plåt.  Gör en grop i varje kaka och lägg ner en chokladruta och klicka i lite sylt. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna på galler.

0
3 kommentarer

QUESADILLA

Här kommer ett gott mellanmål eller kanske något gott minglet eller buffén.
Man kan fylla dessa med vad man vill. Te.x resterna från gårdagens tacos.
Eller som i detta fallet, en krämig ost- & baconröra.

.

Det här behöver du:
2 mjuka tortillabröd
2 dl riven ost
100 gram philadelphiaost
1 förpackning bacon
.
Gör så här: 
Strimla och stek baconet knaperstekt. Rör ihop osten, baconet och philadelphiaosten.
Lägg tortillabröd nummer ett i en torr stekpanna. Fördela ut ett tunt lager av fyllningen.
Lägg på locket och ställ gärna en jämn tyngd på brödet.
Stek på medelvarm värme. Vänd på bröden med hjälp av en tallrik, håll tallriken mot bröden och vänd upp & ner och lägg lägg tillbaka så att du steker bägge sidor.
När de fått vacker färg och fyllningen smält är det klart. Klipp lagom stora bitar med en stor sax.

Klart att servera.

0
Kommentera

SERVERINGSSKÅLAR TILL HALLOWEEN

Hej,

Ni gillade verkligen halloweentipsen jag delade för lite sen. Kul!
Därför ville jag även skriva om dessa dösöta små serveringsskålar.
Enkla att göra och fina att bjuda på glass i , eller annan efterrätt.

.

Skär av toppen på apelsin, gröp ur fruktköttet och sedan skär du ut ögon och mun.
Precis som när man gör pumpor. Jag serverade glass i mina, då kan jag tipsa om att frysa ner apelsinerna innan du fyller dem med glass.
Så håller de kylan ännu bättre.

Kan tänka mig att de är roliga att servera fruktsallad i också.
.

0
Kommentera

DAGENS


En bukett med 10 stycken ljuvligt röda rosor. 

Godmorgon, eller snarare god förmiddag, 
Här ringde klockan tidigt idag, och det behövdes många koppar kaffe för att vakna till. Ser fram emot helgen och lite sovmornar.
Har jobbat med bilder, redigerat och skickat iväg utkast. För jag ägnade gårdagen åt att provlagade massa nya rätter. Ska sätta mig och jobba med de inläggen också här innan lunch. Behöver tidsinställa massa recept tills vi åker, för än så länge sägs vår resa bli av och att flygen ska gå som planerat. Vi reser ju om 1 1/2 vecka, börjar få lite resfeber. Spännande med Gambia och Senegal. Jag kommer uppdatera massa från den resan, men följ mig gärna på Instagram också. Kommer uppdatera ännu flitigare där.
Du hittar mig här 

Nu en ska jag ta en paus med hundpromenad,
och podd i öronen.

0
1 kommentar