Jag är inte så förtjust i att baka eller äta vanliga lussekatter, tycker man kan variera lussebrödet med olika fyllningar istället. Både godare och roligare att baka. Och jag fick så många tips av er att jag skulle göra saffransbullar med vit choklad i, så jag var tvungen att prova. Och de blev verkligen jättegoda, tack!
Istället för pärlsocker så toppade jag med chokladströssel, blev extra festligt tyckte jag. Strössla medan de är varma så att chokladen smälter lite.
Det här hade vi i vetedegen, cirka 50 lussebullar :
1 pkt jäst
150 gram smör
5 dl mjölk
2 kuvert med saffran
1 1/2 dl socker
1 burk ( 250 g) kvarg naturell
1/2 tsk salt
1 ägg
cirka 15- 16 dl vetemjöl
Fyllning:
100 gram med rumsvarmt smör
200 gram grovriven vit choklad
Topping:
smält smör
chokladströssel
Gör saffransbullarna här :
Smula ner jästen i en bunke. Mortla saffranet med lite a sockret.
Smält smöret i en kastrull, tillsätt saffran och mjölk och värm upp till fingervarmt 37 grader.
Rör ut lite av degvätskan med jästen, rör tills det löst sig. Tillsätt resten av vätskan, sockret kvarg, salt och ägg. Arbeta i nästan allt mjöl , gärna med bakmaskin.
Pudra över lite mjöl och täck med bakhanduk, låt jäsa i 40 minuter. När degen jäst färdig , dela i två delar och kavla ut på mjölat bord. Cirka 30* 60 cm Bred över smöret, och riv över chokladen och rulla ihop och skär lagom stora bitar och lägg i bullformarna. Täck över med en bakhandduk och låt jäsa i ytterligare 40 minuter.
Sätt ugnen på 225- 250 grader, och grädda bullarna i 8-10 minuter tills bullarna fått fin färg.
Ta ut och låt svalna något innan du penslar dem med smält smör & strösslar över chokladströssel.
Servera genast med en stort glas kall mjölk.




















