Hej på er alla,
Hoppas ni haft en bra torsdag så här långt… Idag är första skoldagen, och jag ska snart iväg och hämta hem Nomi & hennes vän från förskoleklassen. Hon hade verkligen hunnit sakna skolan nu under lovet, så det var inga problem för henne att stiga upp vid sju imorse. Det blir en riktigt kortvecka nu efter jul med tanke på att det redan är fredag imorgon. Och då tänkte jag att jag skulle tipsa om en god och enkel fredagsmiddag. Som med fördel kan förberedas redan idag, efter som kebaben ska vila i kylskåp över natten.
Kebabsåsen är en riktig höjdare, och jag provade denna gången ett nytt recept. Där jag bytte ut läsken mot apelsinjuicen jag hade hemma och det blev riktigt bra.
Det här behöver du :
1 kg nötfärs ( eller blandfärs )
1 1/2 msk malen spiskummin
3 pressade vitlöksklyftor
1 ägg
2 tsk salt
1 tsk svartpeppar malen
2 msk lökpulver
Kebabsåsen:
1 dl filmjölk
1 dl gräddfil
1 dl creme fraiche
3 msk majonäs
1/2 dl apelsinjuice ( utspädd)
1/2 msk chilisås
1 vitlöksklyfta
salt & peppar
1 tsk sambal oelek för mer hetta
cayennepeppar
Serveras i pitabröd med krispig sallad & pommes
Gör så här :
Ställ ugnen på 100 grader. Rör ihop alla ingredienser ordentligt så att alla kryddor blandas om, baka ihop till en jämn rulle något mindre i stolek än en köttfärslimpa, utan håligheter. Rulla in i grillfolie, med ändarna böjda neråt ( för att vätskan ska rinna ut. ) Placera rullen på gallret. Tänk på att lägga en form i botten av ugnen dom fångar upp vätskan. Lägg in rullen i ugnen på 100 grader i cirka tre timmar, låt svalna och förvara sedan i kylen över natten. Precis innan du ska äta , så hyvlar du med hjälp av en osthyvel – ta och tryck ner den ordentligt när du skär så att du får snygga remsor. Stek den i olja/ smör och servera genast.
( Såsen kan du med fördel rör ihop kvällen innan servering också )
Servera sedan med pommes, sås, grönsaker & feffaroni.




















