Vädret är ju inte det bästa, så istället för sol & bad får det bli lite dagsutflykter. Igår blev det en sväng till äleklinta, där vi grillade korv.
Soliga dagar så är det fullt med folk här vid vattnet,
så ska man bara grilla lite lättare lunch är det perfekt att åka en mulen dag.
Tänk att all mat smakar bättre när man äter den utomhus.
Mätta och belåtna letade vi fina stenar längst stranden
& kastade macka. För den som vill så kan man även rida på kameler en bit bort. Men vi åkte vidare in till borgholm för att handla till middagen istället. Återkommer med lite goda grilltips senare.
Godkväll i stugorna,
Ibland blir maten så vacker på bild att man nästan blir lite gråtfärdig. Eller så är det mitt vackra porslin jag fyndade på loppis som gör mig lite extra varm i hjärtat. Hur vackert är inte blått gammalt porslin, och hur roligt är det inte att hitta på secondhand sådant som inte alla andra har hemma.
En underbar nachotallrik gör du så här:
1 plåt med goda nachochips
3 – 4 dl riven ost
majs
röd paprika
Topping:
klippt basilika
salsasås
Kallsås
1 dl creme fraiche
1/2 dl salsa sås
Gör så här: Ställ ugnen på 225 grader, bred ut tacochipsen över en plåt.
Riv över ost & toppa med majs & paprika. Gratinera i några minuter i ugnen tills osten har smält.
Innan ugnen efter ugnen….Lägg upp på ett vacker fat och klipp över basilika och klicka ut en salsasås
och den goda kalla såsen.
Perfekt mingelmat / plockmat eller bara hänga framför tv-mat.
Något som vi har till alla måltider är en god sallad, det kan lyfta vilken tråkig pyttipanna som helst . I denna har jag:
krussallad
gurka
röd paprika
gul paprika
fetaost rödlök
körsbärstomater
mogen avokado
soltorkad tomater
+ 2 msk olja från soltorkad tomat
För att hålla sommarkänslan kvar när solen varken skiner eller värmer så är grilla ett utmärkt tips. Inget doftar så mycket sommar som en grillmiddag.
Baconinlindade färsspett var inte fy skam. En ny favvo på grillen har vi här.
Till dessa grillspett (15-17 stycken spett ) :
1 kilo nötfärs
4 msk med barbequesås ( Heinz hade vi )
Salt & peppar
baconremsor
Gör så här
Blanda ihop alla ingredienser och ställ kallt i kylskåp en timma. Trä sedan cirka 15 stycken grillspett med färsen. Och vira bacon runt om. Grilla & servera med en god sallad och kall beasås.
Detta behöver du till en chickensandwich:
Surdegslimpa / eller iallafall nybakat bröd
olivolja
kycklingfile
bearneiesås
krussallad
tomat
rödlök
pommes
Gör så här:
Pommesen värmer du i ugnen, och brödet steker du i olivolja i stekpannan. Surdegsbrödet var tyvärr slut på Ica, så då valde vi nybakat fransbröd istället. Gott det också.
Fyll brödet med sallad, tomat, lök och bea tillsammans med kycklingen.
Servera med pommesen och njut!
* * * * * * * * * * * * * *
Något gott till kaffet : Lakritssnittar
Frös in dem- och får se hur länge de finns kvar denna gången.
Det här behöver du:
220 gram smör
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
200 gram Marabou Lakrits
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader, och ta fram en plåt med bakplåtspapper
Rör ihop socker och rumsvarmt smör mjukt och arbeta i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg. Nu kan du baka in den hackade chokladen.Dela på två ( eller tre ) och rulla ut till länger. Platta sedan till längderna något med hjälp av fingrarna. Grädda i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg. Skär dem i snitt medan de är ljumna och låt svalna helt på galler.
Mums
Vill man ha tunnare/ hårdare snitt gör man tre längder. Jag ville ha mina lite tjockare och segare. Så jag gjorde två stycken.
En underbar efterrätt med sommarsöta jordgubbar som är busenkel att göra.
Det enda som behövs per portion är :
2 kakor ( mördegskex eller digestiv funkar lika bra)
10 jordgubbar
2 rutor hackad mjölkchoklad
1/2 dl lättvispad grädde
Gör så här :
Varva alla godsaker servera.
Vill du följa mat – och bakbloggen så går det bra både på Facebook här
och instagram @jennysmatblogg
Söta lördagsbuketten fick jag igår när Daries & barnen kom hit. Vi har varit ute ett par timmar nu på förmiddagen i skogen och plockade flera liter blåbär. Så gott att ha sen i höst / vinter & baka paj på. Men sen blev tyvärr Lova febrig så de åkte hem till öland för ett par timmar sedan. Så istället blev det bara jag, Jacob, Melvin & Nomi till middagen.
Lördagstacos hade de önskat här & det är nu uppätet och bortplockat. Så nu ska vi plöja igenom ett par familjefilmer och äta lördagsgodis. Mysigt!
Kikar in lite senare med en till riktigt smarrigt efterrätt, självklart med mycket jordgubbar.
Godmorgon och välkommen lördagmorgon
Här är lillasyster & småkusinerna nu över helgen medan Jonathan är iväg till gotland. Vi har planerat att ge oss iväg på blåbärsplock & svampjakt. Men jag lyckas liksom inte hitta några kantareller här runt omkring växjö. Någon som har tips på vart vi kan leta ?
Fyndade nya fluffiga kuddar till soffan, i gråa toner
Hittade dem på jysk, ibland kan man gör bra fynd där.
Nu ska jag stiga upp och förbereda frukost & koka kaffe.
Detta kan vara den godaste versionen av beercanburger jag provat än så länge. Men sen gillar jag soltorkade tomater vääääldigt mycket också. Vill ni ha mildare smak så går det bra att göra med cocktailtomater istället.
Kan tillagas både på grillen och i ugnen.
Det blir cirka 6 stycken av detta recept.
Det här är min version av beercanburger:
1 kilo nötfärs
3 msk oxfond
salt & peppar
6 stycken baconremsor
Fyllning:
1/2 burk soltorkade tomater ( stimla dem)
hackad jalapenos ( efter eget tycke )
riven mild ost
Gör så här: Rör ihop färsen med fonden & salt och peppar, låt vila medan du förbereder fyllningen. Dela köttfärsmeten i 5-6 stycken delar, och rulla till stora köttbullar. Pressa ner en burk ( beercan) eller en liten skål och forma färsen runt om. Fäst baconskivan runt och och sedan lyfter du bort burken.
Fyll upp med den goda fyllningen och grilla dem, man behöver bara grilla på ena sidan. De blir genomstekta iallafall. Vi satte våra på grillfolie efter ungefär halva tiden för att inte bränna botten