Hej hej,
Här doftar det jul i hela huset. Åh så härligt! Saffran kan vara den bästa smaksättning jag vet. Jag är inte så jätteförtjust i vanliga lussebullar med russin dock. Tycker ofta de blir torra & tråkiga, men snart kan jag lova att ni har världens godaste Lussesemlor. Fast först måste jag ju bara tipsa om världens snyggaste vinglas jag klickade hem, tänkte att de kommer bli så fina att duka med till jul.

Det är svårt att se huuuuur fina de är så jag tog en närbild. Ni kan läsa mer om dem här, jag klickade även hem champagneglasen och karaffen
Och dessa dricksglas hade jag tänkt att önska mig både i födelsedag och julklapp, lägligt att man fyller år den 23 december 😉
Vill ni prova andra godingar från arkivet så har jag mina
Vaniljfyllda sockerbullar med saffran
Saffransbullar med vanilj
Saftig saffranssockerkaka

Det här behöver du: 50 gram jäst (söta degar) 5 dl standardmjölk 2 kuvert med saffran 2 dl strösocker 2 1/2 dl kvarg eller creme fraiche 100 gram rumsvarmt smör 12- 13 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg till pensling
Fyllning: 350 gram mandelmassa 1/4 dl vispgrädde
Vispad grädde
Gör så här: Smula ner jästen i en bunke. Värm upp mjölken + saffran i en kastrull, det ska bli fingervarmt. Rör ut jästen med lite vätska i taget tills den löst sig, tillsätt då resten. Rör ner socker, kvar + rumsvarmt smör. Arbeta in mjölet tills du har en smidig deg. Låt jäsa under bakhandduk i 40 minuter. baka sedan ut till lussebullar. Låt jäsa ytterligare i 30 minuter, pensla dem med uppvispat ägg och ställ in i mitten på ugnen på 225 grader i cirka 8-12 minuter beroende på hur stora de är. Låt dem svalna helt innan du fyller dem Rör ihop mandelmassa med grädde till en härlig kräm. Fyll sedan dem med mandelmassan och spritsa ut grädde.
Klara att servera.

























