Barnens farmor hade lagat en så god västerbottenpaj i midsomras, en västerbottenpaj med baconbitar i och tomater. Väldigt fin kombo, så det tycker jag ni ska testa.

Det här behöver du :
125 gram smör
3 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
Fyllning:
120 gram bacontärningar (stekta)
4 dl riven västerbottenost
1 finstrimlad tomat
Äggstanning:
3 ägg
3 dl vispgrädde
salt & peppar
Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. Nyp ihop pajdegen och tryck ut i en form cirka 25 cm. Nagga med en gaffel & förgrädda i 10 minuter. Öka temperaturen till 225 grader när du tar ut pajen. Fyll den med den redan frästa bacontärningarna och den rivna osten, vispa ihop äggstanning & häll över pajen. Finstrimla tomaten och fördela ut.
Grädda i cirka 20-25 minuter eller tills den fått en fin färg.






















