När det börjar bli varmare ute vill man gärna äta något lättare.
Räksallad är en av mina favoriter, självklart med handskalade räkor.
Aioli med stenbitsom: 2 äggulor 1 3/4 dl rapsolja (nästan 2 dl) 2 tsk citronsaft + skal 1/2 pressad vitlöksklyfta salt
1 burk stenbitsrom
Gör så här :
Börja med aiolin. Detta är verkligen jätteenkelt att göra hemma. Det enda som kan gå fel är om ägg och olja har olika temperatur.Så ta gärna fram äggen en timme innan, lägg äggulorna i en skål, och ta fram en elvisp. Börja att vispa i skålen och droppa ner rapsoljan sakta under vispning, för att sedan övergå till att hälla en jämn stråle ner i bunken medan du vispar. Aiolin kommer bli fluffig och fin, pressa sedan ner citonsaften, ( mer eller mindre beror på hur syrlig du vill ha den.) Riv ner cirka halva av det gula skalet på citonen, ner i aiolin. Smaka av med salt, och vänd ner röd stenbitsrom.
Godmorgon,
Vilken härlig och fin torsdag vi hade igår.
Och vår familj är ju utspridd lite över Småland, närmare bestämt : Nybro, Kalmar, Torsås, Söderåkra, Öland… och ja dessutom en cooling som lämnat oss för att bli stockholmsbo. Så det vill ju till att man planerar in att ses då och då. Igår var jag lite mamma-sjuk, så jag ringde och hörde om hon va hemma. Vilket hon var, så då åkte jag till Nybro på förmiddagen för att bara göra ingenting, för en liten stund. Så fort man kommer hem till sina föräldrar så blir man som barn på nytt. Eller är det bara jag ? Man blir ompysslad, ( läs bortskämd) får massa tid, och man kan prata om allt i evighet och mamma bara lyssnar. Sen råkar min mamma också baka världens godaste bullar också.
Varma bullar med mjölk är det godaste jag vet.
Efter vår fika, åkte vi även bort till min mommo & moffa som håller på att flytta till nytt och bjöd dem på nybakat.
Och jag veeeet, jag har världens coolaste mor-föräldrar. De är ändå 80-ish och har precis köpt ny bostadsrätt.
Jorå, med egen trädgård och allt, så här kommer det trivas och ha det bra. De får tillgång på riktigt i månadsskiftet, men har fått klartecken på att vara där redan nu och fixa i trädgården. De har även litet staket runt sin uteplats, perfekt när Molly kommer och hälsar på.
Min fina mormor & morfar, som gett mig & mina syskon de finaste sommarloven.
De bästa julafton:ar, de roligaste pratstunderna.
Efter fikastunden och rundvisningen så åkte mamma och jag ner på stan, hungriga som bara den. Mormor & Morfar hade andra planer, så de hade inte tid att följa med.
Så mamma & jag åt på något ställe på nybrotorget och pratade ikapp sen vi såg sist.
Haha… jag har lärt henne allt jag kan 😉 Min fina mammi.
Klart man måste ta kort på maten liksom.
DETTA INLÄGG PRESENTERAS I SAMARBETE MED MIN WEBSHOP
Hej hej,
Kikar förbi & vill tipsa om en liten morsdagspresent. Tadaaa… Nämligen en present såsom min pastelliga kakbok.
I denna finner du kakor, pajer, kladdkakor, efterrätter, pajer och tårtor. Samtliga sötsaker i boken är lätta att baka, och passar stora som små. Ni kan köpa min bok i webshopen KLICKA HÄRdär alla är signerade med en liten hälsning.
Det gäller så långt lagret räcker
Eller så går det köpa boken på adlibris, bokus eller i en bokhandel nära dig.
Underbart väder idag!
Solen skiner från klarblå himmel och på nyheterna säger de att vi ska bli sommarväder idag. Äntligen får vi värme, inte en dag för tidigt. När det är varmt ute äter vi gärna kall mat. Såsom denna pastasallad till exempel. Jag brukar laga denna i en rätt stor bunke, sen är det bara att gå och ta en tallrik när suget faller på.
Här kommer innehållslistan, men några exakta mått har jag inte.
Kall färdigkokad pasta
Gröna kokta ärter
Majskorn
Tärnad ost ( hushållsost)
Körsbärstomater
Några msk färskost ( med vitlökssmak)
Knaperstekt bacon
Oj vad denna förmiddag bara försvann. Men tiden går fort när man har roligt.
Tänkte ställa ihop en snabb lista om min onsdag, so far.
Det första jag gjorde när jag vaknade: Kollade mailen och scrollade igenom instagram. Det är typ så jag alltid vaknar.
Startade dagen med: Kaffe & jobbade av mailkorgen.
Fortsatte dagen med: Frukostmöte på stan och ännu mera kaffe.
Sedan hem och jobba vidare. Ja.. laga mat och fota då.
Dagens humör:
Känner mig glad, och förväntansfull inför mycket.
Klantigaste idag : Det är nästan så jag blir sur när jag tänker på det.
Men skrattade högt när jag insåg att jag fotat hela morgonen utan kort i kameran.
Ba´så klantigt!
Dagens middag: Vi får hem gäster ikväll, och har planerat att grilla hamburgare.
( Dock regnar det, så vi kanske måste tänka om )
Dagens färg: Tydligen rosa 😉 kolla dagens outfit här nedan.
Tänkte inte ens på att jag hade lyckats matcha min klocka och mitt lack, haha.
Önskar mig just nu: Fler timmar på dygnet och mjölkchooklad.
Ord som jag använder alldeles för ofta: ”Typ” och ”så”. Haha… och ju mer jag tänker på det.
Ju oftare säger jag det 😉 Dagens höjdpunkt:
Min nya iphone har äntligen anlänt. Jeeey!
Min nuvarande håller på att ge upp, så det var efterlängtat.
Senaste sms:et Från Jacob (sonen) : ”Ska vi äta lunch idag”
Dessvärre hann jag inte då jag hade telefonmöte just då.
Tråkigaste göromålet för dagen:
Städa köket, för nu är det kaos efter att ha lagat / fotat ett par rätter.
Dagens roligaste:
Ett fotojobb till bloggen som blev sååå bra.
Eller jag tror det, blev jättenöjd med bilderna iallafall.
Ska göra just nu:
Sätta mig och välja + redigera bilder. Närmare bestämt så där 1000 stycken.
För varje fototillfälle tar jag minst 150-200 bilder. Så det blir en del att gå igenom.
Nu när värmen och sommaren närmar sig så är det många som letar recept på glass. Att göra egen glass är dessutom så lätt. Min glass gör man med bara 3 ingredienser.Och man kan smaksätta dem med det man tycker är godast. I detta fallet Non-stop som är en favorit hos oss. Även hackad choklad är gott, eller ringla ner lite nutella.
Med fördel kan man ta fram glassen 10 minuter innan, för att få den perfekt krämig.
Bilden kommer från min bok ”Baka med Godis” och bilden är tagen av duktiga fotografen Ulrika Pousette
Det här behöver du:
5 dl vispgrädde
1 burk med sötad kondenserad mjölk
250 gram Non Stop / Smarties
Gör så här: Vispa grädden luftig, tills den börjar bilda toppar. Tillsätt den sötade kondenserade mjölken och vänd ihop.
Vänd ner non-stop:en, spara några bitar till toppingen.
Häll smeten i en form, täck med platfolie och ställ sedan in i frys i minst 5 timmar.
Resor är en stor del av den här bloggen, och just nu för första gången på länge har vi inte en resa bokad att se fram emot.
Vi kikar såklart, och kanske blir det en ”sista-minuten” i början på sommaren. Eller kanske en lite längre resa innan skolorna drar igång igen. Vi får väl se vad eller hur det blir. För just nu finns tankarna mest i nya huset och stugförsäljningen. Jag till och med drömde inatt om hur vi möblerade nya huset… Haha. Jisses.
Men för er som vill ha ett restips så vill jag rekommendera Malta.
Förra året åkte vi hit och vi gillade det massor.
Det går att flyga till Malta väldigt billigt, och det är ett prisvärt alternativ att leva här.
Vackert turkost hav, och det finns fina sandstränder. Fast i huvudsak finns det mestadels klippor att bada från.
Vi hyrde ett supergulligt hus, där vi bodde en vecka.
Lite kul att fixa frukosten själv, för det är roligt att handla i matbutiker när man är på semester i ett annat land.
De har ju en hel del som inte finns hemma i Sverige, det gäller ju både mat & godis.
Vi bodde i ett gammalt charmigt stenhus med massa rum, kändes som ett litet slott. Vi hyrde så klart bil också och åkte runt och såg hela Malta.Vill ni läsa mer om vår resa och alla utflykter så kan ni göra det HÄR
DETTA INLÄGG PRESENTERAS I SAMARBETE MED ELECTROLUX
I alla kök borde det finnas en riktigt bra assistent, det gör både matlagningen och bakningen så mycket roligare.
Denna grymma AssistentPro har en programmerbar timer & ett professionellt lyftsystem som enkelt hanterar den stora skålen. Electrolux assistentPro har en skål på hela 5,7 liter, vilket jag tycker behövs när man ska baka bröd eller bullar. Den har en kraftfull motor på 1200 W, och är perfekt att använda varje dag vare sig det är till en mördeg eller bara att mosa potatis till dagens middag.
Själv körde jag en smarrig kakdeg i den. Och maskinen är inte bara lättarbetad, den är ju riktigt snygg också. Vilket är ett måste när man vill ha den framme på köksbänken. Vill ni läsa mer om denna grymma assistent så KLICKA HÄR
Härliga godissnittar blev det av detta.
Lätta att slänga ihop och doftar ljuvligt under tiden de är i ugnen.
Det här behöver du: 220 gram smör
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
150 gram kick eller akokola eller valfri choklad
Gör så här:
Ställ ugnen på 200 grader, och ta fram en plåt med bakplåtspapper
Rör ihop socker och rumsvarmt smör mjukt och arbeta i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg.
Nu kan du baka in den hackade kick-kolan . Dela i tre och rulla ut till länger. Platta sedan till längderna något med hjälp av fingrarna. Grädda i mitten på ugnen i cirka 8-11 minuter, tills de fått fin färg.
Skär dem i snitt medan de är ljumna och låt svalna helt på galler.
Måndag och vegetariskt på menyn idag.
Ett härligt, gott och billigt alternativ är denna ”man-tar-vad-man-haver-pastan”
Detta hade jag till 4 portioner:
Pasta för 4
2 dl creme fraiche ( smak av paprika )
2 dl ekologiska gröna ärtor
1 ask ekologiska körsbärstomater
lagrad ost
Gör så här:
Koka pastan al dente.
Häll bort vattnet och vänd ner crème fracihen, tills då får en krämig pasta.
Vänd ner ärtor och tomater och låt allt sjuda upp.
Smaka av med salt och peppar.
Häll upp på tallrikarna och riv över god lagrad ost.
Då har jag landat i tv-soffan, som vanligt med datorn i knät. Kvällsjobbar alltid ett par timmar när barnen har somnat.
Annars har vi har haft en fin och solig dag, men nu här ikväll avslutades det med regn, hagel och till och med lite åska.
Tråkigt majväder, men det är absolut mysigare att tända upp massa ljus och koka lite te när det är trist väder ute.
Myskläder och varmt te känns mer som höst än en kväll i maj.
Doftljus är min last, jag köper alltid hem nya doftisar jag springer på. Det och färska blommor.
Men nu ska jag jobba av helgens mail, och förbereda inför veckan innan det är dags att stänga mer datorn för ikväll.
Sen blir det serier med mannen, imorgon är det ny vecka och då blir det nya recept.
( På bilden här nedan en mycket koncentrerad bloggerska ) 😉