KNÄCK MED MANDEL

Något som ALLTID måste finnas på ett julgottis-bord är knäck
Så är det bara. De kan vara lite för mjuka, lite för sega eller ibland för hårda. Jag gillar alla, men dessa är ett måste till jul.
Nu lyckades vi iallafall göra HELT perfekta knäck i förrgår, utan termometer… Ibland har man tur 😉

.

Detta behöver du när du ska laga knäck : 
2 dl sirap
2 dl socker
2 dl vispgrädde
2 msk smör
50 hackad mandel

Knäckformar + termometer

Så här kokar du knäck :

Mät upp sirap, socker, och vispgrädde i en tjockbottnad kastrull.
Låt koka upp till 122-123 grader, och ta bort från plattan. Rör ner smöret & den hackade mandeln, och fördela ut det i knäckformarna. Kan varmt rekommendera en ”knäck-tratt” gick så smidigt att fördela ( finns blanda annat på citygross )
Förvaras svalt.

1
Kommentera

Tomteskumfudge

Godkväll i stugorna.
Som ni ser är puzzlet borta från köksbordet nu, vi hann nämligen lägga klart det på rekordtid. Så vi funderar på att vi ska köpa ett till, och lägga klart under jullovet. Då har man ju gott om tid.

Hur är det hemma hos er idag då, bakas det och kokas julgodis för fullt nu hos er? Här har vi hunnit med en del, men tänker ändå att vi ska hålla oss till lagom mycket mat & godis i år. Allt för att slippa kasta eller slänga sedan. Nu ikväll provsmakade vi godiset vi bakade igår.
Rosa tomteskunfudge.

 

Det här behövs till tomteskum fudge :
12-14 stycken skumtomtar
2 dl socker
50 gram smör
1 dl vispgrädde
150 gram vit choklad
.

Gör så här :
Häll i alla ingredienser förutom chokladen. Klipp ner tomtarna i småbitar och låt allt smälta / småsjuda under omrörning. Sen tar du bort kastrullen från plattan och bryter ner chokladen. Rör tills den är blank, och häll sedan upp smeten i en bakplåtspapppersklädd form. Storlek på formen kan du bestämma själv, väljer du en mindre så blir det större bitar och tvärtom. Förvaras i kylskåp och skär sedan ut lagom stora fudge bitar.
Sedan har du färdigt julgodis, eller advenstgodis att servera.

4
6 kommentarer

JULBORD PÅ IKEA

Hej igen.
Jag har ju haft en önskan om att prova på lite olika ställen och julbord detta året. Och igår blev det IKEA som åkte på ett besök av oss.
Tänkte ni kanske skulle tycka att det vore roligt med en utvärdering. Så här kommer bilder och lite vad vi tyckte om maten.
För det första så kostar julbordet 249 :- per person, har man IKEA-familykort kostar det 149 :-
Bra pris.


Det fanns sill, ägg, rödbetsallad, leverpastej, julkorv och olika röror.

Janssons:en var god, kanske skulle de haft lite mer ansjovis i.
Men den var krämig och god.

Första tallriken. Skinkan var god, rostbiffen mindre god.


Andra tallriken. Varmt + julskinka.
Saknade revben och delikatesskroppkakorna. Köttbullarna borde varit hemmagjorda, men isterbandskorvarna var jättegoda.

På gottebordet fanns ris a la malta, lingon paj och ostkaka.
Supergott, men saknade knäck och kanske några olika sorters julgodis.


Summeringen blir att det var prisvärt.
För 149 :- var det faktiskt superbra. Men det man saknar är såklart det där julmysiga, ombonade och ”hemma hos”- känslan.

Men maten helt ok.

1
Kommentera

Gårdagens soluppgång


Hej,

I går vaknade vi upp med den vackraste himlen. Så jag var bara tvungen att ge mig ut och fota åt er.
Man kan ju inte se sig mätt på den här utsikten. I dag ringde klockan tidigt, vi tassade upp & fixade frukost. Och som alltid i December så kollade vi på julkalendern,  lite tradition innan de ska iväg till skolan. Ja, Melvin kollar ju inte längre, går man i åttan så är det inte så intressant längre. Haha. Idag ska jag ge mig ut och göra klart det allra sista in för jul- & födelsedagsfirandet. Den matbloggande mamman fyller ju hela 39 bast på måndag, nästa år är det halvvägs till 80… woop woop 😉

Men nu dags att ta morgonrundan med Challe.

Hörs.

0
1 kommentar
INNEHÅLLER ANNONSLÄNKAR

SALT KOLAFUDGE

.

Nu kommer den supergoda saltkolafudgen.
Denna bara måste ni prova snarast.

 Detta behöver du:
3
dl vispgrädde
2 1/2 dl socker
1 dl ljus sirap
1 vaniljstång
100 gram vit choklad
50 gram smör
1,5 tsk flingsalt + extra till garnering

Gör så här: 
Koka upp grädde, socker, sirap och frön från en urskrapad vaniljstång samt vaniljstången i en vid kastrull. Rör om då och då. Låt koka tills temperaturen uppnår 120C. Ta sedan kastrullen från värmen och fiska upp och släng vaniljstången. Rör ner vit choklad bruten i bitar, smör och flingsalt. Rör tills smeten är jämn och fri från klumpar, och häll sedan över smeten i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. Sprinkla gärna över lite extra flingsalt på toppen efter ett par minuter. Förvara i kylen tills fudgen stelnat helt, skär den sedan i bitar. Förvara i kyl.


❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️
Måste ju bara komma in med ett dagens tips. Speciellt riktat till er som är på jakt efter någon särskild möbel. För just nu får alla nya kunder 40% RABATT på dyraste varan hos Jotex. Klicka här: https://c.klar.na/al/88Xp/

Ska man ändå köpa möbel så är det väl supertrevligt med 40 % RABATT,
Me liiiike!

 

12
11 kommentarer

ÅRETS MEST SÅLDA KOKBOK


Hej igen,

Var bara tvungen att kika förbi igen.
Jag fick alldeles nyss de mest fantastiska nyheterna. Bokgänget i Stockholm började skicka bilder & videos till mig från Stockholm. Där de fick ta emot en fantastisk tårta, och utnämningen att Jennys Jul blivit ”årets mest sålda kokbok”. ( Kom ni ihåg att middagstipset fick den utmärkelsen förra året ? ) <3
Hur jäkla coolt är inte det… Kan knappt fatta : Jennys Jul släpptes ju i november. Jag är överraskad, pirrig och känner stor tacksamhet. Tack till dig, dig och dig där ute. Tack från djupet av mitt hjärta.

Nu ska jag nypa mig i armen och fortsätta med julgodis-verkstaden.

Kramar <3

0
10 kommentarer

GOD MORGON FRÅN KALMAR


.
Hej hej ,

Gårdagen här i Kalmar bjöd på pepparkaksbygge, julmusik och så drog vi igång julgodis-verkstaden.
Saltkolafudgen blev magisk. Recept kommer under dagen. Sedan fortsätter vi med familjetraditionen att lägga klart julens 1000-bitars puzzel,
vi har ett nytt varje år. Och årets är bra mycket enklare än de vi brukar ha. Dock får vi se om alla bitar finns kvar tills det är dags att avsluta. Både Ninja och Charlie är expert på att få bitar att försvinna, har redan fiskat upp två bitar som Charlie halvt har tuggat upp.
Idag får jag finbesök av min systerdotter och hennes son efter lunch, ska fika och skvallra ikapp lite. Och i eftermiddag blir det middag på stan, och bio med barnen. Mysigare onsdag med andra ord.

På återseende senare.

0
1 kommentar

Ris a la malta

Några måsten kring jul är ostkaka och Ris a la Malta.
Så gott!

Du behöver till ca 4 portioner :

3 dl kall risgrynsgröt
1 1/2 dl grädde
2 – 4 msk florsocker
1-2  tsk vaniljsocker

Garnering : Klyftade / delade apelsiner

Gör så här :
Vispa grädden till ett rätt så hårt skum, smaka av med florsocker, och vaniljsocker.
Tillsist vänder du ner 3 dl kall risgrynsgröt
( köpt eller hemlagad )

Serveras sedan med apelsinbitar

0
1 kommentar

FEM GODA JULGODISAR UNDER VECKAN

För att det inte ska bli så stressigt i veckan har jag tänkt att koka en julgodis per kväll.
Kanske är det något som passar er också.

Här kommer mina 5 måsten på gottisbordet. Ja och plus hederlig gammal knäck då,
men den har jag blivit lovad att han med stor H ska koka.

Krämig sötsyrlig citronkola

IMG_2425

Använd gärna  en juicepress för att få ur alla citonsaft.

Du behöver till denna citronkola ( 70 – 80 bitar ) :
5  3/4 dl strösocker ( alltså nästan 6 dl socker)
3 st citroner
125 gram med smör
350 gram vit choklad
225 gram kokosfett ( jag minskade ner till 200 gram)

Behövs : kökstermometer

Gör så här:
Tvätta och riv av det gula skalet från alla citronerna ner i en kastrull. Presa sedan ur all saft ur citronerna ner där i, ja använde en juicepress för att få ut all saft. Koka upp socker och saft, skal tills sockret har smält. Sila det och häll tillbaka i kastrullen. Låt sjuda upp och koka upp till 115 grader. Tillsätt då smöret och låt fortsätta koka upp till 120 grader. Pensla med kallt vatten på kanterna av kastrullen för att förhindra sockret att karamelliseras under koktiden. Rör ner den vita chokladen och rör smeten blank, Tärna ner kokossmöret och låt smälta under omrörning. När smeten är blank häll upp i en stor form klädd med bakplåtspapper, eller två mindre.
Låt kallna innan du skär upp med en vass kniv.

Fungerar utmärkt att frysa.

IMG_2434

Saffranskola med rostad kokos.

IMG_1090 (1)

Det här behöver du:
3 dl vispgrädde
50 gram smör
3 dl strösocker
1 1/2 dl ljus sirap
2 kuvert med saffran ( = 1 gram )
1 1/2 dl kokos

Gör så här
Blanda grädde, smör, socker & sirap i en stor tjockbottnad kastrull. Låt detta sjua upp till 120 grader, eller tills kolan klarar kulprovet.* Under tiden rostar du kokosen i en torr stekpanna, så att den får lite lätt gul ton. När smeten är klar tar du bort den från värmen, vänd ner saffran och kokos och blanda väl. Häll upp smeten i en form med bakplåtspapper och ställ svalt. Skär upp lagom stora bitar när den svalnat.

* Kulprovet gör du genom att droppa ner några droppar av smeten i ett glas med iskallt vatten. Kan du sen forma kolasmeten till en kula är den klar.

* * *
Oreotryfflar med vit choklad.

IMG_1143 (2)

 

Det här behöver du:
154 gram oreokex ( 1 förpackning )
100 gram färskost

Garnering :
200 gram vit choklad
Polkagriskross

Gör så här: 

Mixa kexen till smulor. Antingen med en mixer eller genom att lägga kakorna i en påse och gå loss med en brökavel.
Rör ihop smulorna med knappt 100 gram och forma 10-12 bollar av smeten. ( Det är kladdigt och ska va kladdigt )
Ställ i frys i 20 minuter.  Smält chokladen i micro eller över vattenbad.
Ta ut kulorna och doppa dem i choklad, låt dem rinna av innan du lägger tillbaka dem på bakplåtspappret. Strö över lite krossade polkagrisar och låt svalna.

* * *

Snickerstryffel

img_2247
Det här behöver du till denna gudomliga snickerstryffel:
1 dl vispgrädde
200 gram choklad (mjölk- mörk- eller vit choklad)
1 dl jordnötssmör
2 msk nutella
1 näve salta jordnötter

Topping lite choklad och jordnötter

Gör så här: 
Koka upp grädden tills den sjuder. Ta bort från plattan och bryt ner chokladen och rör tills den är blank.
Vänd ner jordnötssmör och ett par msk nutella om du har hemma, annars kan du utesluta den. Rör tills du har en jämn smet.
Rör ner jordnötterna och vänd upp allt i en klädd form.
Toppa med lite jordnötter och hackad choklad.

1
.
Mintkakor


IMG_1280IMG_1252

Cirka 25 stycken:
1 äggvita
5-6 droppar pepparmintsarom
1 tsk vaniljsocker
5 dl florsocker ( cirka )

Garnering : Mörk choklad

Gör så här:
Vispa äggvitan till ett skum, droppa i mintoljan.
Vänd ner vanilj och florsocker, så mycket som behövs för att få en deg som ska gå att kavla ut.
Strö florsocker över bakbordet och kavla ut degen till knappt 1 cm tjockt ( alltså lite tunnare)
Tryck ut runda kakor med en pepparkaksform eller mindre glas, tryck ut så många som går. Kavla ihop och gör samma sak tills degen är slut. Lägg kakorna i frysen och smält chokladen.
doppa dem i chokladen, låt överskottet rinna av, och lägg tillbaka dem på bakplåtspappret. Låt kakorna stelna i kylskåp innan du packar ner dem i en burk / kakburk.
Förvaras i kyl, och fungerar bra att frysa ner.

 

0
1 kommentar

SÖTSUR GRYTA MED CHILI & PAPRIKA

Denna grytan kan både göras med kött eller kyckling.
Välj det du gillar bäst. 
Recept kommer från min bok ”Middagstipset”, Fotograf Ulrica Pousette.

Det här behöver du till 4 personer:
1 gul lök
rapsolja att steka i
1 msk tomatpure
600 gram strimlat fläskkött ( te.x fläskytterfile )
3 dl vatten
1 dl sweetchilisås
1 liten strimlad röd paprika
ca 200 gram konserverade bambuskott
1 ring med konserverad ananas + 4 msk spad
1-2 tsk vitvinsvinäger
1 msk maizena

Till servering jasminris

Gör så här:
Skär löken i klyftor
Värm upp en stekpanna med olja och fräs den glansig. Vänd ner tomatpure och fräs ytterligare en minut.
Vänd ner köttet och fräs tills det fått vacker färg. Tillsätt vatten, sweetchilisås, paprika och bambuskott. Skär ner ananasen och vänd ner tillsammans med spadet. Låt allt sjuda tills köttet är genomstekt, Smaka av grytan med vitvinsvinäger, och ev. maizena för tjockare gryta.

Servera med jasminris.

4
2 kommentarer