Islandstips

Godkväll,

Här är klockan snart halvelva, medan den i Sverige är en timme mer. Vår andra dag på island, och vi har sett massor fast vi inte rest så långt. Efter frukosten så startade vi med att köra in till stan, och besöka kyrkan mitt i byn. Hallgrimskirkja, eller Hallgrimskyrka som vi säger. Jag fick tips av en gullig läsare att parkeringen var gratis här… Så då passade vi på.

Vi parkerade och åkte upp i kyrktornet. Finaste utsikten i stada, man ser verkligen hur-långt-som-helst härifrån.

Färglada hus och hustak, det är så vackert och mysigt i Reyjkavik.   Det enda negativa jag kan komma på är priset på allt, för det är så dyrt här.

Efter den tjusiga utsikten så promenerade vi genom staden, kollade butiker, fik och olika cafeer.
Det är mycket turister här nu, trodde nog faktiskt att det skulle var ganska lugnt. Vi tänkte att de flesta nog åkte hit sommartid. Men det verkar som om det är utspritt.
Vi lyckades hamna på en bild,
eller ja inte Jonathan eftersom det var han som fotade.
Efter ett par timmars promenad var vi lätt nerkylda, brr brrr.
Det blåser väldigt väääldigt mycket på island, så ta med er ordentligt med kläder.
Vi körde bort till ett köpcentrum som heter ” Kringlan” där vi lunchade och fikade.
Och värmde upp oss innan vi reste vidare, denna gången blev det en tur längst de snöklädda bergen.
Hur vackert är det inte att bila här?  Detta var en av utsiktsvyerna från bilen.
Men vi vart ju tvungna att stanna till hela tiden för att fota allt vackert vi såg.
Det ena finare än det andra.
Islandshästar lyckades jag att fota, jag försöker även övertala familjen att vi ska rida en av dagarna.
Ingen av oss har någon ridvana, men hur svårt kan det va ?

Små vattenfall på väg upp i bergen.
Trafiken på Island är lugn, men imorgon varnar många oss om snöstormen som ska komma.
Blir det så lär inte våra resplaner bli av imorgon, men om det nu mot förmodan blir okej väder så siktar vi på den ”Gyllene Cirkeln” Jag skriver mer om den vid ett senare tillfälle, men det verkar vara en sådan sak man måste ha gjort när man varit på Iceland.

Tänk att vi väntat så här många år på att åka hit, jag förstår inte.
Det är så fint här att man blir tårögd.
Sanden, gruset och stenarna här är svarta så himla coolt. Och allt vattnet känns turkost.
Vi tog en bensträckare och barnen kastade mackor på spegelblanka sjöar.
Hemvägen var lika fin den. Utsikt som heter duga.

Väl tillbaka i Reyjkavik käkade vi snabbmat, jag beställde in en grillad med extra allt. Detta verkar vara en specialité, och den kan jag rekommendera. Nu är vi hemma i lägenheten igen, och de minsta sover gott. Medan vi andra väntar på om det ska klarna upp så vi kan gå ut och sätta oss på balkongen och spana efter norrsken.

På återseende raringar, vi hörs imorgon igen.

Prenumerera

Visa alla kommentarer
Eva
6 år sedan

Vilken härlig resa! Vi var där i maj 2016 o jag kan verkligen rekommendera er att rida på islandshästar. Ingen i vår familj har någon hästvana, men det är en upplevelse som vi pratar om än. Ha en trevlig resa😊

Reply to  Eva
6 år sedan

Jag menar det. Ska försöka få med alla på det bara :))

Johanna M

Jag var där i september 2012 & då var det verkligen vackert m alla färger på träden (blad)! Då var det inte så dyrt med mat! Ha en fortsatt trevlig resa, gyllene cirkeln är häftig!

Reply to  Johanna M
6 år sedan

Nu är allt jättedyrt. 😂 dubbla priser med Sverige gissar jag.

Så vackert!! Jag har gjort ett inlägg om hur man får perfekta ögonbryn på bloggen =) KRAM! ♡ ♡

Hej! Jag har skrivit ett inlägg om Island på min blogg. Vi var där i fem dagar sommaren 2016, bland den bästa resan jag gjort!
Tipsar om både restauranger (bland annat buffé), saker att göra samt sevärdigheter. Vi red på islandshästar, åt mycket god mat och badade i lagunen. Här är länken: http://sjukontinenter.blogg.se/2017/february/island-som-en-annan-planet-2.html

Hoppas ni får en härlig resa!

Reply to  Elin

Tack

Linnea

Islandshästar är fantastiska, kolla med Oddsstaðir, en liten mindre familjegård där de pratar en del svenska. Tror att det tog 2h att köra dit från Reykjavík.

Reply to  Linnea
6 år sedan

Tack snälla för tipset! Ja vi får se om vi hinner :))

Mia

Ett tips är också Harpa, konserthuset, ligger vid havet i Reykjavik, så speciell arkitektur, finns också fik och två små butiker där.
Island är fantastiskt vackert. vill ni inte frysa är ett tips att köpa islandströjor, så varma och sköna.

Reply to  Mia

Ja vi har tittat på de tröjorna. Skitsnygga dessutom ☺️

Sandra

Den isländska korven är ju ett måste! Så himla god! Finns nere på stan, jag skulle slå upp det på google maps då det är lite svårt att beskriva var den lilla kiosken ligger. Den heter bæjarins bestu iallafall ☺️

Reply to  Sandra
6 år sedan

ja den provade vi igår 😃

Lena

Tack för att vi får följa med på ännu en resa! Tycker det är fantastiskt generöst av dig att du delar med dig av er semester. Fina bilder och mycket bra information, kan inte bli bättre. Tack!

Anne
6 år sedan

Oj så vackert det är där! Helt otroligt.

Nästa inlägg

Lantbröd

Vad tycker du? Lämna gärna en kommentar.x